2025-05-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Det är ingen bluff om det står på förpackningen. Lär er läsa.

På sätt och vis är det en kvalité minskning som butiken hoppas ska gå obemärkt förbi och blir därmed en typ av bluff. Du idiotförklarar dig själv då du också missar saker där de sänkt kvalitén. Ska vi då säga att du ska lära dig läsa tycker du? Jag kan redan nu säga att du borde lära dig läsa i så fall.
Citera
2025-05-30, 11:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
På sätt och vis är det en kvalité minskning som butiken hoppas ska gå obemärkt förbi och blir därmed en typ av bluff.
Det beror väl på hur brett sortimentet är från början?
I min stora butik finns alla de olika färserna uppradade bredvid varandra så att man själv kan välja vilket viktförhållande man vill ha i sin färs, men i en liten gårdsbutik med begränsat med plats så kanske man inte kan ha så många olika varianter i en kyl utan får nöja sig med en varpå man väljer den som folk helst vill ha i förhållande till priset.
Citera
2025-05-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det beror väl på hur brett sortimentet är från början?
I min stora butik finns alla de olika färserna uppradade bredvid varandra så att man själv kan välja vilket viktförhållande man vill ha i sin färs, men i en liten gårdsbutik med begränsat med plats så kanske man inte kan ha så många olika varianter i en kyl utan får nöja sig med en varpå man väljer den som folk helst vill ha i förhållande till priset.

Det beror även på vilken kvalité det "alltid varit". Vad konsument förutsätter att det ska vara eftersom det varit praxis. Vad jag vet har det alltid varit 50/50.
Blir det en stor minskning i mängd/kvalité utan att butiken tydligt går ut med detta så är det ett sätt att lura konsument.
Kan tycka att butiker har tappat sin roll att förse oss invånare med mat. Nu är deras roll mer att lura oss så de kan tjäna pengar på oss. Ska jag behöva gå och kolla varje produkt som det är idag? Det är helt fel anser jag. Stäm butikerna och inför kontroller. De måste få yrkesstolthet igen.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-05-30 kl. 11:46.
Citera
2025-05-30, 11:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det beror även på vilken kvalité det "alltid varit". Vad konsument förutsätter att det ska vara eftersom det varit praxis. Vad jag vet har det alltid varit 50/50.
70/30-varianten har funnits i flera år.
Det beror ju på vilken smak man vill ha på sina hamburgare. Vissa gillar med mer fläskkött medan andra vill ha nöt rakt igenom.
Nötkött är ju generellt sett dyrare än fläsk också så det är ju bra om folk kan välja att gå ned lite i lyx för att spara plånboken samtidigt som man behåller ett bra näringsvärde.
Citat:
Ska jag behöva gå och kolla varje produkt som det är idag?
Det borde du ha gjort från dag ett när du började handla på egen hand. Det finns massor med skit i maten som man kan se via innehållsförteckningen så att man kan välja det som passar bättre. En typ av konsumentmedvetenhet som vi haft i mer än 20 års tid redan.
Citat:
Det är helt fel anser jag. Stäm butikerna och inför kontroller. De måste få yrkesstolthet igen.
Du vill stämma butikerna så att du slipper tänka så mycket själv när du handlar..

Uttrycket "You lazy ass motherfucker" tycker jag passar bra här.
Citera
2025-05-31, 10:32
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Den gamla sortens skåningar, och dom vill ha mycket fläsk i!

Den nya sortens skåningar köper ren nötfärs...

LL

Låter som att de gamla sortens skåningar är fläskiga…
Citera
2025-06-03, 18:30
Medlem
Vem0ths avatar
Wow så jävla många snobbar i tråden. Hoppas ni inte äter italiensk mat eftersom i Italien har blandfärs en stor respekt eftersom fläsket och nötköttet hjälper varandra. Fläsk som är ett milt kött som passar bättre ihop med sötare smaksättning och nötkött som har en naturligt lägre fetthalt mot grisen.

Fettet från grisen ser till att smaken från nötköttet upplevs saftigt.

Det är en bra produkt, väljer hellre en blandfärs med rikliga 20% fett än en nötfärs på ynkliga 12%. Det smakar mer i slutändan.
Citera
2025-06-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Blandfärs är för de som föredrar nötfärs (alla) men som vägrar inse att de är för fattiga för att köpa nötfärs.

Köp bara fläskfärs istället (fan vad vidrigt ord haha, flässskfärsss) och acceptera att det är den föda du har råd med

Kudos till ICA och Coop som skapar en ny färs-apartheid så man slipper umgås med fläskfolk. Äter de enbart fläsk så kommer de till slut lukta gris också så då kan man lätt hålla sig undan dem. Ska kanske till och med bjuda in mina nötvänner på en bit hängmörad oxfilé en kväll mitt i veckan, du vet den där biten som du dreglar efter i köttdisken men snabbt inser att den bara är en avlägsen dröm för dig, som är tillägnad oss vinnare.

Det är som en positiv spiral, ju mer nötfärs man äter desto mer lyckas man i livet, desto mer gott kött kan man äta, det blir som en carnivore diet som bara smyger upp på en, man förvandlas till en som är på toppen av näringskedjan. Grisätare är fast med att trampa gyttja i orten, ett lika blekt ställe som färsen de äter. De köper Camel blå cigg för att överleva ångesten de får när de måste steka sönder färsen för att inte få grissjukan. Medan nötadeln väljer champagne utifrån vad som passar bäst till en riktigt blodig biff.

Hur tycker du att mellan östern folket passar in på din beskrivning?
Eller Zomalier?
Dom äter inte gris. Men luktar värre.
Citera
Igår, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulle70
Hur tycker du att mellan östern folket passar in på din beskrivning?
Eller Zomalier?
Dom äter inte gris. Men luktar värre.

Du får väl jämföra med lammkött, de gängkriminella storlirarna har råd med färskt lamm, medan Uber Abdi tuggar ivrigt på något som mer smakar och luktar som mormors gamla garnnystan.

Dessutom så kan jag garantera att det slinker ned lite blandfärs när Allah tittar bort. Största myten att de aldrig skulle ha ätit gris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in