2025-05-29, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marikatt
Menar du att du inte förstår vad vare sig nätavgift eller fläskkött är? Eller är det procent som är svårt?
Frågan är om du förstår vad du betalar för.
Citera
2025-05-29, 12:21
Medlem
MyJustices avatar
Du kan alltid köpa en lite köttkvarn och blanda själv som du vill
Det blir inte billigare men det blir bättre

grisfärs som du köper i affären har 20% fetthalt
Nötfärsen innehåller mest skräpkött och biprodukter senor blodåror
Citera
2025-05-29, 12:53
Medlem
Proras avatar
Att det blandas i ärtor utan att det mycket tydligt påpekas är ju förkastligt. Det är inte ovanligt med allergi mot baljväxter. Man rundar det naturligtvis med att kalla det "hushållsfärs", ungefär som att man kallar korvliknande produktur för "grillare" o.s.v. Givetvis ett sätt att luras.
Citera
2025-05-29, 15:28
Medlem
Hazizas avatar
Tänkte just på detta igår när jag laga en köttfärssås av blandfärs 50/50, den smaka nästan som fläskfärs.
Det finns inte en chans att det var en blandning av 50/50, snarare 70/30.
Senast redigerad av Haziza 2025-05-29 kl. 15:34.
Citera
2025-05-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Tänkte just på detta igår när jag laga en köttfärssås av blandfärs 50/50, den smaka nästan som fläskfärs. Det finns inte en chans att det var en blandning av 50/50, snarare 70/30.

Tittade du inte på innehållsförteckningen? Blandfärs betyder inte 50% av det ena och 50% av det andra. Blandfärs är precis som det låter en blandning av minst två olika kött. det kan vara 10%nöt och 90%fläsk i en blandfärs och allt framgår antingen på förpackningen i butiken eller om du köper direkt från kötthandlaren så kommer han berätta för dig vad det innehåller.
Citera
2025-05-29, 18:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Med ärtor i färs? Har jsg aldrig sett. Vem äter det och varför? Låter som grismat. Blir inte ärtorns dåliga i köttet så där rått och blofigt. Gy.
Vet inte, du får väl köpa ett halvkilo och se vad det handlar om?
Citera
2025-05-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Att det blandas i ärtor utan att det mycket tydligt påpekas är ju förkastligt. Det är inte ovanligt med allergi mot baljväxter. Man rundar det naturligtvis med att kalla det "hushållsfärs", ungefär som att man kallar korvliknande produktur för "grillare" o.s.v. Givetvis ett sätt att luras.
vad tycker du produkter där man har blandat köttfärs och grönt ska kallas?
Seriöst nu, om du går till affären och ska köpa BLANDFÄRS, men kommer hem med hushållsfärs, ja då får du skylla dig själv.

Tycker du hushållsosten är ett likastort problem? Tänk om någon skulle köpa prästost....
Citera
2025-05-29, 20:04
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
vad tycker du produkter där man har blandat köttfärs och grönt ska kallas?
Seriöst nu, om du går till affären och ska köpa BLANDFÄRS, men kommer hem med hushållsfärs, ja då får du skylla dig själv.

Tycker du hushållsosten är ett likastort problem? Tänk om någon skulle köpa prästost....

Ärt & kött-blandning? Det är ju lite trist att man måste vara på sin vakt för att inte bli lurad när man går och handlar. Vad beträffar ost har det alltid funnits en massa sorter, så det går inte riktigt att jämföra.
Citera
2025-05-29, 20:47
Medlem
KjellKjellborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasket
Lidl har det denna veckan.
Butchers 400g 32,90:-
70/30 fläsk/nöt.

Se där! Aldrig sett eller ens hört om det märket.
Citera
2025-05-29, 21:48
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Och du anklagar MIG för att inte kunna lösa. I samma veva gör du bort dig ÄNNU mer
70-30 nöt har varit borta från hyllorna i flera år.
Vidare föreslår du att det är den blandningen ts syftar på. Trots att det vore bingo och ingen bluff om det var det det rörde sig om eftersom nöt är dyrare.
DITT JÄVLA NÖT! Fattar du? NÖT!

Skrev jag att det var billigare med nötkött eller?

Köpte 70/30 3kg förra veckan så nog fan finns det kvar dock aldrig sett 30/70.
Citera
2025-05-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Skrev jag att det var billigare med nötkött eller?

Köpte 70/30 3kg förra veckan så nog fan finns det kvar dock aldrig sett 30/70.

Ahh. Jag ska inte vara sämre än att erkänna när jag har fel. Jag ser nu att den lokala Ica-handlaren tillhandahåller 70nöt i 500g-förpackning medan 1 kg och 1,6 kg är 50/50. Deras 50/50 är förövrigt riktigt kass. Väldigt mycket fett och vatten.
Citera
2025-05-29, 22:41
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Ahh. Jag ska inte vara sämre än att erkänna när jag har fel. Jag ser nu att den lokala Ica-handlaren tillhandahåller 70nöt i 500g-förpackning medan 1 kg och 1,6 kg är 50/50. Deras 50/50 är förövrigt riktigt kass. Väldigt mycket fett och vatten.

Känns som att all färs innehåller mera vatten nu, brukade bulkköpa storpack på citygross men även deras kännns lite sämre men ja Icas färdigpackade är mixad kvalité på. 70/30 jag använde senast nu tror jag var från tempo(tanten som fyndat) den var riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in