2025-05-30, 23:25
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Min övertygelse är att Adam och Eva skapades så att dom kunde leva för evigt, och Gud varnade att om dom åt av frukten så skulle dom dö. Dom trotsade Guds varning, och resultatet blev att döden kom in i världen genom Adam och Evas olydnad.
Jag menar att det verkar som att de inte skulle leva för evigt enbart av att ha hållit sig lydiga. Av allt att döma hade de även behövt ta del av livets träd. Texten antyder även att de hade levt för evigt, trots att de hade syndat, om de på något vis hade lyckats med att knycka frukt från livets träd.
Citera
2025-05-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jag menar att det verkar som att de inte skulle leva för evigt enbart av att ha hållit sig lydiga. Av allt att döma hade de även behövt ta del av livets träd.

Ja, dom fick inte längre ta del av livets träd på grund av att dom gjorde uppror och syndade, och det var orsaken till att dom började åldras och till slut dö.

Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Texten antyder även att de hade levt för evigt, trots att de hade syndat, om de på något vis hade lyckats med att knycka frukt från livets träd.

Det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in