Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-26, 19:47
Medlem
I skapelse berättelsen så står det att gud skapade människan som sin avbild och att detta resulterade i Adam och Eva. Alla människor ska sedan härstamma från dem, de är våra urfäder. Var de då svarta, vita, gula eller röda? Vilken ras tillhörde de? Vidare står det att vi alla är guds avbild. Varför har vi då homosexuella som enligt bibeln ska stenas till döds. Vad är meningen med att skapa något som sedan ska dödas?
Citera
2009-10-26, 19:59
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenhus
I skapelse berättelsen så står det att gud skapade människan som sin avbild och att detta resulterade i Adam och Eva. Alla människor ska sedan härstamma från dem, de är våra urfäder. Var de då svarta, vita, gula eller röda? Vilken ras tillhörde de? Vidare står det att vi alla är guds avbild. Varför har vi då homosexuella som enligt bibeln ska stenas till döds. Vad är meningen med att skapa något som sedan ska dödas?
Jag kan inte uttala mig angående hudfärgen, mer än att alla illustrationer jag sett innehåller två vita människor.
Angående homobiten skapade Gud människan och gav henne den fria viljan. Det är alltså inte Gud som gör mördare och våldtäktsmän, det är dessa människor som själva "väljer" att begå dessa brott och andra obibliska aktiviteter.
Citera
2009-10-26, 20:03
Medlem
tsews avatar
Citat:
Wikipedia beskriver detta på en enkel nivå..

Ormen förledde Eva till att äta från Kunskapens träd och att även ge Adam en av frukterna. Därmed bröt människan mot guden Jahves förbud att äta av detta träd och straffades för sin olydnad. Med syndafallet förklarar Bibeln syndens och dödens uppkomst. Berättelsen har paralleller i de myter om ett ursprungligt tabubrott, som finns inom olika kulturer och som förklarar människans situation i världen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syndafallet
Citera
2009-10-26, 20:05
Medlem
Så om Adam och Eva var vita var kommer då de svarta ifrån. Men menar du verkligen att homosexuella väljer att bli homo. Det finns så många exempel på muslimer som är homo. Det är emot deras tro och traditioner och deras familjer väljer att ta avstånd från dem om de får reda på de. Tror du att de själva väljer att bli homo?
Citera
2009-10-26, 20:07
Medlem
_abous avatar
Citat:
Så om Adam och Eva var vita var kommer då de svarta ifrån. Men menar du verkligen att homosexuella väljer att bli homo. Det finns så många exempel på muslimer som är homo. Det är emot deras tro och traditioner och deras familjer väljer att ta avstånd från dem om de får reda på de. Tror du att de själva väljer att bli homo?
Jag tror inte att man väljer att bli homosexuell, jag tror man föds till det helt enkelt. Men vad jag har förstått är det här hur religiösa förklarar fenomenet.
Ska tillägga att jag inte är speciellt insatt inom religion, så lyssna hellre på tsew , jag skriver bara hur jag har för mig att det är.
Citera
2009-10-26, 20:11
Medlem
På vilket sätt svarar wikipedias svar på min fråga om adams och evas hudfärg? Om de nu var vita så undrar jag var de övriga folkslagen kommer ifrån och varför gud valde att skapa australiens ursprungsbefolkning med två mer tänder än oss andra. Det är ju inte bara vårt fysiska yttre som ser anorlunda ut, även tex vår menthlitet. Se tex asiaterna som får högst på våra iq test. Om människan har fri vilja, varför väljer då vissa att bli homo fastän det är uppenbart att det bara kommer ge dem problem. *ledsen för dubbelpost, skriver på mobil så allt e lite rörigt.
Senast redigerad av Vattenhus 2009-10-26 kl. 20:14.
Citera
2009-10-26, 20:18
Medlem
_abous avatar
Citat:
... Om människan har fri vilja, varför väljer då vissa att bli homo fastän det är uppenbart att det bara kommer ge dem problem. ....
För att vi dels redan konstaterat att det inte ligger till så egentligen, det är bara vad religiösa tror, och för att folk inte tror på det där. Jag tror inte bögar väger ett liv i homosexualitet mot evigt brinnande i helvetet, och kommer fram till att "Ja, fan, kuk i tvåan är tillräckligt skönt, helvetet blir nog okej. Djävulen är ju i alla fall snygg *fNiZz*"
Citera
2009-10-26, 20:25
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Så om Adam och Eva var vita var kommer då de svarta ifrån.

Vem säger att dem var vita? Vilken religion säger det?

Bara i den vita mannens föreställnigsvärld är Jesus, Adam osv vita och blåögda.
Citera
2009-10-26, 20:26
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Jag kan inte uttala mig angående hudfärgen, mer än att alla illustrationer jag sett innehåller två vita människor.
Angående homobiten skapade Gud människan och gav henne den fria viljan. Det är alltså inte Gud som gör mördare och våldtäktsmän, det är dessa människor som själva "väljer" att begå dessa brott och andra obibliska aktiviteter.

Om man läst vetenskap de senaste åren så är det nu bevisat att man föds som homosexuell, homosexuellas hjärnor ser mer ut som deras mottsatta köns. Gud är med vid skapelsen av varje människa, alltså skapade han homosexualiteten.
Citera
2009-10-26, 20:29
Medlem
Haha, jo jag håller med i vad du säger men det jag egentligen är ute efter är någon troendes förklaring. Det är så mycket jag inte förstår med de olika religonerna. Känns som om de är på väg att spela ut sin roll på jorden.
Citera
2009-10-26, 20:30
Medlem
it-pastors avatar
Att vara homosexuell är i sig ingen synd, det är gärningen som är en synd.
Och så som de tidigare i tråden redogjort finns den fria viljan.
Citera
2009-10-26, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Vem säger att dem var vita? Vilken religion säger det?

Bara i den vita mannens föreställnigsvärld är Jesus, Adam osv vita och blåögda.

Och vad spelar hudfärg för roll?

Kroppen var av sekundär betydelse eftersom de var en själ i en fysisk kropp. Kroppen var bara jord medan själen var från Gud. Det viktiga fanns alltså i Adam och Eva, inte utanpå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in