Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Den 1:a mars ser ut att ha varit ett intensivt dygn i kommunikationen, men dagen efter åker han till Idre.
De 5-6 samtalen med polisen den 10:e och 11:e mars, efter att han kommit tillbaka från Idre, kan ses som en intensiv påverkanskampanj. Han tar om det om och om igen, då han upplever att de inte fattar.
Efter detta fick han möjligen en tillräcklig känsla av kontroll, men den rubbades när han inte blev inbjuden till rekonstruktionerna. Rollen som vittne, som han hade arbetat in, upplevdes som bortblåst?
Nu upprepar han det hela både i TV och i kvällstidningar, och styr ånyo narrativet.
Men detta blir det som triggar utredningen av honom, via Ålandskvinnans tips.
Hade han legat lågt, istället för att blicka bakåt, hade nog ingen kommit ihåg honom idag.
Eller hade någon, typ år 2032, gjort en Irvell och kommit på likheten med handledsväskan?
Mr Kontroll. Skandiamannen.
Jag vet inte vad det ska tjäna till att misstänkliggöra varje rörelse SE företar sig. Vid de här 5-6 samtalen med polisen efter hemkomsten är det polisen som kontaktar honom, enligt hans egen uppgift. Intensiv påverkanskampanj?
Det är väl inte svårt alls att tänka sig hur detta gått till. En trött polis ringer och håller ett uppföljande förhör efter tipset, därefter ytterligare ett samtal om något förtydligande, ett samtal till om att hålla förhör på plats med bandning och till slut ett samtal där någon ringer och bestämmer en tid. Känns som att polisen ringer i ett hela dagen. Vilket han berättar om på Skandia innan han pösande av stolthet reser sig och förkunnar att nu ska han till Kungsholmen på förhör också.
Ja, rollen som vittne kändes nog bortblåst vid tiden för rekonstruktionen. Nu var han antingen ingenting i sammanhanget MOP. Ett förbisett vittne eller en förbisedd GM. Förbittrad oavsett.
Som GM skulle jag pusta ut över att slippa delta i en rekonstruktion i vilken ingår de viktigaste mordplatsvittnena och där jag själv hittat på min närvaro och diverse insatser i efterspelet. Ingen av dessa kommer ju känna igen mig. Som vittne åtminstone.
GM-SE:s stora tillgång är att hans ansikte är okänt efter att ha råkat komma undan med impulsdådet. Det framstår som obegripligt att han skulle konsumera den för att istället utsätta sig för alldeles oerhört stora risker. Mr Kontroll?
Jag har svårt att köpa det här att GM-SE agerade inte som du och jag, utan lite hursomhelst, slumpmässigt, sårat fåfängt och rakt motsatt sitt eget intresse. När han inte var ytterst slugt beräknande osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Enligt ett telegram från Tidningarnas Telegrambyrå 1986-04-06 säger SE själv att polisen ville att han skulle ta om förhöret så att de kunde ”spela in samtalet på band”.
Här är TT:s telegram i original och utförlig form (framkommer inget om förhörslokaler):
https://imgur.com/a/tt-860406-bs37J8R