2025-05-22, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Den länken verkar trovärdig, skriven av en frimurare som tycks återge sina möten med andra frimurare och besök i andra loger..
Han skriver klart att SFMO har ett tio gradigt system….men med ytterligare en elfte och tolfte. Den extra elfte har man ju läst om här på forumet, så vad kan menas med en eventuell tolfte grad som kallas ”vicar of solomon” ?
Hur många i Sverige håller 11:e graden, kanske de vet ?
Vi har 10 grader, blir du riddare och kommendör så kan man kalla det en 11 grad, den är till låns någon 12 grad finns inte
Citera
2025-05-22, 07:26
Medlem
Citat:
Nu går det off topic, men Gates/mico chip länken är verklig sedan mer än tio år tillbaka, och klart är att teknologin kommer utvecklas och användas. Vad är ni rädda för ?

The idea for the device originated two years ago in a visit by Bill Gates and his colleagues to Robert Langer’s MIT lab”

https://www.technologyreview.com/201...emote-control/
Jag är inte rädd för att folk chippas, eller rättare sagt så välkomnar jag det, men nu är det ju inte det ni konspirationsteoretiker hävdar utan andra helt bisarra saker som man måste vara sinnessjuk för att tro på.
Citera
2025-05-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vi har 10 grader, blir du riddare och kommendör så kan man kalla det en 11 grad, den är till låns någon 12 grad finns inte
Din kunnige broder Jonar gav ett bra logiskt svar ang en eventuell 12:e grad
Citera
2025-05-22, 07:38
Medlem
Citat:
Din kunnige broder Jonar gav ett bra logiskt svar ang en eventuell 12:e grad
Ja såg det, att vi dessutom brukar kalla vår begravning för sista receptionen alltså sista graden är vanligt.
Citera
2025-05-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sueht1emorp0
Bara för att du har en uppfattning, enligt absolut Kristen bemärkelse, om vad Satan skulle innebära, behöver det inte betyda att motpart innehar samma uppfattning om det.

Nu är det så här: Frimurarna själva hävdar att de vilar på en kristen grund, synonymt med Guds ord och Bibeln. Därmed borde frimurare ha "en absolut kristen bemärkelse av Satan".

Citat:
I den bemärkelsen har du börjat att lägga ord i mun på motpart och därav blir det ganska tråkigt att bemöta den typen av påstående. Speciellt när du är helt ute och cyklar.

I den bemärkelsen lägger du ord i min mun och är fullständigt ute och cyklar.

Som du själv säger är det ganska tråkigt att bemöta den här typen av påståenden, så du har säkert full förståelse för varför jag inte ens orkar läsa resten av vad du skrev.

Citat:
Det finns en logisk anledning till att varför saker som det är. Vill du verkligen ta reda på det så får du göra din research, med objektiva glasögon, om du nu är kapabel till det.
Mitt öga snappade upp den sista biten du skrev. Din "oskyldiga hånfullhet" går mig inte förbi, men jag vill att du ska veta att jag inte blir upprörd – jag tycker synd om dig. För din kännedom är det objektiv research som gör att jag kan säga att frimurarna inte har något med kristendomen eller Bibeln att göra. Vilket du faktiskt själv erkänner i din text genom din definition av Satan.

Ni lever och lär i direkt motsats till det som står i Bibeln. Ni dyrkar alltså Satan, genom att strikt följa en satanistisk värdegrund. Ni gömmer er bakom en kristen fasad.

Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776

Du säger i princip att du inte är tillräckligt initierad eller har kommit tillräckligt långt inom ditt skrå. Men det är väl ingen hemlighet för dig hur frimurarna fungerar?

Förmodligen är det på den tolfte graden som skrifterna, svart på vitt, proklamerar namnet på "den högsta guden". Och det är inte Jesus Kristus, som det är inom kristendomen.

Som jag sagt tidigare finns det hur många oberoende vittnesmål som alla hävdar att frimurarna följer "thelema"/esoteriska läror. De menar att Satan/Djävulen/Lucifer egentligen offrade sig själv för mänsklighetens skull, för att lära oss en massa saker om denna värld (till exempel "Book of Enoch").
Senast redigerad av Fittsill 2025-05-26 kl. 09:47.
Citera
2025-05-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Nu är det så här: Frimurarna själva hävdar att de vilar på en kristen grund, synonymt med Guds ord och Bibeln. Därmed borde frimurare ha "en absolut kristen bemärkelse av Satan".

Som du själv säger är det ganska tråkigt att bemöta den här typen av påståenden, så du har säkert full förståelse för varför jag inte ens orkar läsa resten av vad du skrev.

Mitt öga snappade upp den sista biten du skrev. Din "oskyldiga hånfullhet" går mig inte förbi, men jag vill att du ska veta att jag inte blir upprörd – jag tycker synd om dig. För din kännedom är det objektiv research som gör att jag kan säga att frimurarna inte har något med kristendomen eller Bibeln att göra. Vilket du faktiskt själv erkänner i din text genom din definition av Satan.

Ni lever och lär i direkt motsats till det som står i Bibeln. Ni dyrkar alltså Satan, genom att strikt följa en satanistisk värdegrund. Ni gömmer er bakom en kristen fasad.

Du säger i princip att du inte är tillräckligt initierad eller har kommit tillräckligt långt inom ditt skrå. Men det är väl ingen hemlighet för dig hur frimurarna fungerar?

Förmodligen är det på den tolfte graden som skrifterna, svart på vitt, proklamerar namnet på "den högsta guden". Och det är inte Jesus Kristus, som det är inom kristendomen.

Som jag sagt tidigare finns det hur många oberoende vittnesmål som alla hävdar att frimurarna följer "thelema"/esoteriska läror. De menar att Satan/Djävulen/Lucifer egentligen offrade sig själv för mänsklighetens skull, för att lära oss en massa saker om denna värld (till exempel "Book of Enoch").

Jag har flera ämbeten men du som inte ens är frimurare påstår att du vet mer än mig 😂, du verkar ha en grandios självbild.
Citera
2025-05-29, 04:17
Medlem
”Thelema” togs upp i tråden som något frimurarna är involverade i, är det så ? Studeras A. Crowley på frimurarordens bibliotek och möten ?
Citera
2025-05-30, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill

[...]

För att vara snäll så tar jag ståndpunkten att du är ett troll. För inte kan man vara så dum, eller?

För det första; att repetera saker ("I den bemärkelsen lägger du ord i min mun och är fullständigt ute och cyklar.", "Som du själv säger är det ganska tråkigt att bemöta den här typen av påståenden, så du har säkert full förståelse för varför jag inte ens orkar läsa resten av vad du skrev.") som någon annan har sagt och avsluta diskussionen där, är ett tecken på att man inte har mycket argumentation att komma med. "Du använde de påståendet, då kan jag också göra det."; ett 'vuxet' svar på barnens "Det var han som började.". Som om det skulle rättig färdiga ens ord och/eller aktion.

För det andra; du missade ganska väsentliga delar i min post, som gör hela din text ganska meningslös. De facto att jag sa att det fanns, och finns, olika sekter som kallar sig Kristna, och inte bara Kristendomen i sig. Sedan har du fraktionen i Kristendomen i sig. Vad menas med att vara Kristen? Beror på vilken behörighet du är i.

Sedan har du helt missat idén med vad fabel är och att ord kan ha många olika meningar. Och även så ignorerade du föreläsningarna jag skickade gällande Albert Pike.

Du har redan bevisat i denna lilla text att du är inte relativt benägen att försöka se saker objektivt. Så från den ståndpunkten hade jag rätt. Tanken var inte att vara hånfull, utan vetskapen att personer som är väldigt förankrad i saker har väldigt svårt att gå ifrån de idéer och/eller normer som gör att det agerar som det gör.

"[...]jag kan säga att frimurarna inte har något med kristendomen eller Bibeln att göra." -Frimurarna har med allra högsta grad att göra med Bibeln, och de kan kalla sig Kristna om dem vill det. För nog anammar dem Kristna idealet. Kanske inte i den mån som ligger i linje med dig, men vilken Kristen idé gör det? För som tidigare sagt så finns det fraktioner inom Kristendomen, som alla har olika idéer om vad som menas med att vara 'Kristen'. Snabb googling;

"Major Branches and Denominations:

Roman Catholicism:
The largest branch of Christianity, with a centralized authority in the Pope and a hierarchical structure.

Protestantism:
A diverse group of denominations that emerged from the Reformation, emphasizing individual interpretation of scripture and a personal relationship with God.

Eastern Orthodoxy:
A branch of Christianity that emphasizes the importance of tradition, liturgical practices, and the authority of the early Church Fathers.

Oriental Orthodoxy:
Another major branch of Christianity, distinct from Eastern Orthodoxy, with its own theological interpretations and traditions.

Within Protestantism, some of the major denominations include:

Anglicanism/Episcopalianism:
A branch that combines elements of Catholicism and Protestantism, with a strong emphasis on the Bible and tradition.

Baptists:
Known for their emphasis on adult baptism and the Bible as the sole authority.

Lutheranism:
Emphasizes the teachings of Martin Luther and the Bible as the primary source of authority.

Methodism:
A denomination founded by John Wesley, emphasizing personal holiness and social action.

Presbyterianism:
A denomination with a strong emphasis on biblical authority and a system of governance based on elected elders.

Additional Christian Movements and Philosophies:

Pentecostalism:
A movement that emphasizes spiritual gifts and charismatic experiences.

Charismatic Christianity:
A movement that emphasizes the Holy Spirit's power and spiritual gifts, often seen within various denominations.

Christian Fundamentalism:
A movement that emphasizes biblical inerrancy and literal interpretation of scripture.

Christian Reconstructionism:
A movement that seeks to implement biblical principles in all aspects of society.

Christian Liberation Theology:
A movement that focuses on the plight of the poor and marginalized, drawing on biblical teachings of justice and compassion.

Christian Social Gospel:
A movement that emphasizes the importance of social justice and service to others as a means of expressing faith.

Other Considerations:

Nontrinitarianism:
A view that rejects the doctrine of the Trinity.

Restorationism:
A movement that seeks to restore what they believe to be the original teachings and practices of the early church.

Christian Atheism:
A view that accepts the moral teachings of Jesus but rejects the belief in God.

Christian Deism:
A view that accepts the moral teachings of Jesus but believes in a distant God who does not intervene in the world. "

Utöver detta så hade du till exempel Gnosticism, som ansåg sig själv som Kristna, och som antydde att det vi idag kallar Kristendomen började predika om en felaktig idé, och att diverse saker inte skulle tas ordagrant i det texter som for runt under de tiderna. Men vad vet jag.. eller hur?

Sedan kan jag även nämna, om du orkat läsa såhär långt, eftersom du antog att jag är Frimurare, att jag faktiskt INTE är Frimurare. Jag är inte med i något 'sällskap'. Jag är någon som är intresserad av filosofi, och därav stått i mitten, borta från diverse idéer (som vissa tar för givet) som idag genomsyrar vårt samhälle. Inte enbart inom detta specifika område.
Citera
2025-05-30, 04:38
Medlem
Citat:
fraktionen i Kristendomen i sig. Vad menas med att vara Kristen? Beror på vilken behörighet du är ? För som tidigare sagt så finns det fraktioner inom Kristendomen, som alla har olika idéer om vad som menas med att vara 'Kristen'. .
Fasiken vilken dryg text du skrev till honom, han opponerade sig mot detta och dess association till SFMO-
https://cn.bing.com/images/search?vi...Index=14&itb=0
Citera
2025-05-30, 11:30
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Fasiken vilken dryg text du skrev till honom, han opponerade sig mot detta och dess association till SFMO-
https://cn.bing.com/images/search?vi...Index=14&itb=0
Associationen är inte större än att han är medlem. Frimurarna ligger knappast bakom Ghost.
Citera
2025-05-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Associationen är inte större än att han är medlem. Frimurarna ligger knappast bakom Ghost.
Mitt tilltag var fasetterat, alltså inte bara fokus på det som kan tyckas märkligt med en person i tydlig satanist propaganda tillåts vara medlem i en organisation med kristen värdegrund utan också det misstänkta rättegångsjäv frimurare emellan.
Alltså att detta var ”fittsill” fokus i tråden.

Min kommentar var till ”sueht1emorp0” som drog iväg om något helt annat med fokus på sin egen förträfflighet
Citera
2025-05-31, 10:47
Medlem
Citat:
”Thelema” togs upp i tråden som något frimurarna är involverade i, är det så ? Studeras A. Crowley på frimurarordens bibliotek och möten ?
Det är en intressant fråga, men det verkar som att frimurarna är ganska hemlighetsfulla, om det du undrar över, får vi nog aldrig veta ??

Det är också komplext eftersom frimurarna har flera förgreningar. En del frimurare kanske inte ens är medvetna om att det finns en "esoterisk" gren inom rörelsen. Frimurarorden är ju en typ av hemlig klubb eller "kaninhål" där varje ny grad avslöjar ytterligare hemligheter om organisationen, vilket säkert är en del av tjusningen.

Men det är sant är att det säljs böcker av bland andra Aleister Crowley, via en frimurares bokhandel. Denna bokhandel säljer esoteriska böcker och sidan innehåller bland annat en "astrologisk kalender" och annat som kan uppfattas som djävulskap. Självklart så är denna esoteriska Frimurar-bokhandel även insprängd i en annan frimurarorganisation, nämligen FN.

Så även om den 'elitistiska' svenska frimurarorden inte skulle syssla med sådant, kan du vara säker på att andra "eliter" och toppolitiker i samhället gör det. Jag misstänker absolut att svenska toppolitiker som förespråkar organisationer som FN och EU, faktiskt har mer kunskap om dessa saker än vad de visar.

https://www.lucistrust.org/

866 United Nations Plaza
Suite 482
New York NY 10017
USA

Kuriosa utlägg:
Jag ser det som att Satan påverkar alla falska religioner. Dessa religioner uppstår och försvinner genom historien, men de delar ofta samma grundläggande andliga byggstenar, där innehållet bara paketeras om. Det är därför många försöker förklara dessa fenomen utifrån ett mänskligt perspektiv och en tidsram.

Jag tror inte på att detta är en slump, eller att det finns en "mänsklig länk" som förklarar likheterna mellan dessa trosuppfattningar. Jag ser många mänskliga förklaringar på nätet som till exempel: "Crowley visste inte allt om Frimurarna, han kopierade det han kände till och försökte efterlikna så gott han kunde." Jag är dock ganska övertygad om att han och andra esoteriker kommunicerar med Satan genom sina rituella "böner".

Det som är intressant i sammanhanget är att "bön" kan likställas med ett transcendentalt tillstånd, som bla Crowley försökte uppnå med dåtidens "freakoffs" (P diddy kom alltså inte på konceptet)
Huvudsaken i detta tillstånd är att personens sinne är vänt åt en riktning och byggs en bro och öppnar sinne, för att då kunna teleportera tankar – det vill säga skicka och ta emot – kvantinformation.

Detta kanske låter som flum eller "hippie-snack", men det är faktiskt ett fullt akademiskt koncept. Våra tankar består av kvantinformation, och kvantinformation kan bevisligen teleporteras. Detta utförs redan av forskare i laboratorier med hjälp av ljus.

Därför kan bibelns beskrivningar, som att "Gud är ljus" och att "Satan kommer som en ljusets ängel", tolkas som ett sätt att förmedla kunskap om kvantteleportering av information.

kortfattat: tecknade filmer där vi har en ängel och en djävul på varsin axel som viskar i våra öron kan alltså vara så det ligger till.
crowley/frimurare lyssnar alltså på samma viskningar och har snarlika byggstenar.

Citat:
För att vara snäll så tar jag ståndpunkten att du är ett troll. För inte kan man vara så dum, eller?
Är det verkligen snällt att säga "om du inte är dum i huvudet är du ett troll"?
känns avfärdande och/eller hatiskt..och inte så snällt som du verkar tro.. just saying.

Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jo absolut, jag bryr mig inte om han är medlem heller MEN.. vilseled inte andra genom att säga att ni står på en kristen-grund.

Ni gör hela tiden tvärsemot den kristna läran.

tex:
1 Korintierbrevet 5:11-13

11 Men nu skriver jag till er att ni inte ska umgås med den som kallar sig broder och är sexuellt omoralisk, girig, avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Med en sådan ska ni inte ens äta. 12 Är det min sak att döma de utomstående? Är det inte dem som är innanför ni ska döma? 13 De utomstående ska Gud döma. Driv bort från er den som är ond!

Citat:
Mitt tilltag var fasetterat, alltså inte bara fokus på det som kan tyckas märkligt med en person i tydlig satanist propaganda tillåts vara medlem i en organisation med kristen värdegrund utan också det misstänkta rättegångsjäv frimurare emellan.
Alltså att detta var ”fittsill” fokus i tråden.

Min kommentar var till ”sueht1emorp0” som drog iväg om något helt annat med fokus på sin egen förträfflighet
Ja tack du, jag orkade inte ens läsa hans inlägg efter det han tyckte han var snäll som förolämpa mig.. väldigt okristet grundunderlag.
Senast redigerad av Fittsill 2025-05-31 kl. 11:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in