2024-04-21, 00:43
Medlem
Mohaves avatar
Jag är frimurare. Det finns många missuppfattningar om vårt sällskap. Jag klargör gärna dessa i den mån jag kan. Välkomna att fråga vadsomhelst!
Citera
2024-04-21, 01:04
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Har frimurare frimurare?
Alltså ett ännu hemligare sällskap som ni inte begriper er på?

Jag tror jag skulle passa hos dom nämligen.
Citera
2024-04-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är frimurare. Det finns många missuppfattningar om vårt sällskap. Jag klargör gärna dessa i den mån jag kan. Välkomna att fråga vadsomhelst!

Vet du vad klockan är?

Du svär en ed om att inte yppa något som försiggår inom logen men det går bra att ljuga/förvränga om någon utanför ställer frågor.
Citera
2024-04-21, 01:08
Medlem
Finns det en "secret teaching of all ages" eller är det mer spekulation?

Jag syftar både på den institutionella kontinuiteten och eventuella hemliga böcker. Gäller det mer läran och mindre att det finns en obruten kedja som sällskap?
Citera
2024-04-21, 01:16
Medlem
Eponumoss avatar
Berätta gärna vad St:Andrew har för symbolisk och praktisk betydelse i den grad du har idag och tidigare och förklara lättfattligt varför.
Citera
2024-04-21, 01:21
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Har frimurare frimurare?
Alltså ett ännu hemligare sällskap som ni inte begriper er på?
I en mening, ja. Vi har olika grader i sällskapet där man har olika delaktigheter. Men detta med att vi är så "hemliga" är överdrivet.
Citat:
Ursprungligen postat av frazistasi

Du svär en ed om att inte yppa något som försiggår inom logen men det går bra att ljuga/förvränga om någon utanför ställer frågor.
Vår ed handlar om att bevara förtroenden och stärka tilliten bland bröderna. Det finns inget påbud om att ljuga eller förvränga något.
Citera
2024-04-21, 01:21
Medlem
En kompis till mig bjöd in mig till ordern för många år sedan.
Han sade att man måste vara kristen och inte dömd för något brott.
Jag hade en nylig fortkörning vid tillfället och lite annat för 5-10 år sedan, hade jag fått komma in?

Jag är inte kristen.

Skulle man kunna begå ett brott mot världsliga lagar som motiveras av kristen etik men ändå vara möjlig för antagning?
Citera
2024-04-21, 01:30
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Finns det en "secret teaching of all ages" eller är det mer spekulation?

Jag syftar både på den institutionella kontinuiteten och eventuella hemliga böcker. Gäller det mer läran och mindre att det finns en obruten kedja som sällskap?
Jag känner till boken du syftar på, men har inte läst den. Bröder som gjort det har kallat den oseriös. Att vi har en obruten kedja som sällskap är dock korrekt.
Citera
2024-04-21, 01:44
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Berätta gärna vad St:Andrew har för symbolisk och praktisk betydelse i den grad du har idag och tidigare och förklara lättfattligt varför.
Vi högaktar Andreas särskilt bland Jesu lärjungar eftersom han var en av de första och trognaste och samtidigt höll en låg profil och månade om att göra gott, vilket rimmar med vår anda.
Citera
2024-04-21, 01:51
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
En kompis till mig bjöd in mig till ordern för många år sedan.
Han sade att man måste vara kristen och inte dömd för något brott.
Jag hade en nylig fortkörning vid tillfället och lite annat för 5-10 år sedan, hade jag fått komma in?

Jag är inte kristen.

Skulle man kunna begå ett brott mot världsliga lagar som motiveras av kristen etik men ändå vara möjlig för antagning?
Logen får ta ställning. Du bör vara kristen. Fortkörning kommer inte att vara ett problem.

Intressant fråga om brott motiverade av kristen etik skulle vara det. Skulle till exempel Greta Thunberg skulle kunna tas upp i sällskapet? Kanske. Kanske inte.
Citera
2024-04-21, 01:57
Medlem
Citat:
Logen får ta ställning. Du bör vara kristen. Fortkörning kommer inte att vara ett problem.

Intressant fråga om brott motiverade av kristen etik skulle vara det. Skulle till exempel Greta Thunberg skulle kunna tas upp i sällskapet? Kanske. Kanske inte.

Är det inte också någon form av "klass" man måste tillhöra?
En svetsare har svårare att komma in än en optiker?

Mest en tanke på Greta i ditt exempel.
Hör hon till rätt klass? Hennes mamma är ju operasångare och pappa är skådespelare men hon? Hon är arbetslös...

Som exempel bara, vad jag förstått skall man vara lite "finare"?
Kan man komma in som bohemisk seglare t ex?
Citera
2024-04-21, 02:00
Medlem
Citat:
Logen får ta ställning. Du bör vara kristen. Fortkörning kommer inte att vara ett problem

Hur mycket kan den lokala logen bestämma själva? Är det en kommitté som bestämmer eller finns det tydliga stadgar som avgör?

Var går gränsen för brott? Är det frimurarnas egna moral som avgör eller det lagarna i landet de verkar som är viktiga?
I så fall vilket land, eller är det olika i olika länder det?

Kan man läsa regler och stadgar någonstans eller är det internt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in