Citat:
Ursprungligen postat av
Fittsill
"roligt" att du påstår saker som jag aldrig har sagt, fastän allt och alla kan kolla upp tråden och se vad jag faktiskt har sagt kontra vad du påstår att jag säger... och sedan springer du iväg ytterligare med ämnet när huvudspåret så tydligt var "sångaren i ghost får vara med i frimurarna trots att hans sångtexter och hyllningsmusik så tydligt går ut på att proklamera att
satan är hans gud och
(PRECIS som alla internationell vittnesmål om att frimurarna dyrkar satan och satans stolthet/egocentrerade värderingar)
ja fast nu har jag ju faktiskt citerat direkt från bibeln för att klargöra att frimurarna inte
"vilar på en kristen grund"..
jag verkar veta mer om ditt "brödraskap" än vad du själv vet.. för grundaren
Albert Pike, skriver själv i sina böcker att frimurarna är en religion.
ja du verkar ju vara satans barn. så mycket du ljuger... självklart hör du hemma inom frimurarordern.
men om du brydde dig om fakta/sanningen kan du ju själv läsa tex
https://www.truthmagazine.com/archiv...GOT031237.html
Problematiken du stöter på är att du förutsätter att din definition av saker är desamma som din motpart, vilket absolut inte behöver vara sanning. Du tar upp idéer som '
Satan', utan ens veta om vad som menas med det. Ord i olika kontext kan betyda olika saker. Bara för att du har en uppfattning, enligt absolut Kristen bemärkelse, om vad Satan skulle innebära, behöver det inte betyda att motpart innehar samma uppfattning om det. I den bemärkelsen har du börjat att lägga ord i mun på motpart och därav blir det ganska tråkigt att bemöta den typen av påstående. Speciellt när du är helt ute och cyklar.
Därmed blir det också väldigt svårt för dig att veta om vad frimurarna tror på, för att du redan har en förutfattad mening om ting. Du är inte kapabel att kunna objektivt bemöta de idéer som frimurarna har, för det leder endast till; "Fast min tro är korrekt, och det ni egentligen menar är X och ni har fel". Det blir ganska tjatigt, vilket kan även ses på diskussionen i sig.
"Ett ord som har flera betydelser beroende på kontext kallas för ett polysemt ord. Polysemi innebär att ett ord har mer än en betydelse, och vilken betydelse som avses beror på sammanhanget.
Exempel på polysemiska ord i svenskan:
Bank:
Kan referera till en finansinstitution, en älvstrand, eller ett läge i ett spel.
Klocka:
Kan vara en enhet för att mäta tid, en utsmyckning på en vägg, eller en musikalisk melodi.
Fönster:
Kan vara ett glasat utrymme i en vägg, eller en möjlighet att se eller åstadkomma något.
Gå:
Kan betyda att röra sig med fötterna, att lämna, eller att acceptera.
Det är viktigt att förstå sammanhanget när man tolkar ett polysemiskt ord för att kunna avgöra vilken betydelse som avses."
"Vilar på kristen grund" är vi viss mån ganska högmodigt eftersom du antar att det endast finns en Kristen idé. Går man långt tillbaka i tiden, eller inte så långt tillbaka i tiden, så fanns det en rad olika sekter som ansåg sig vara Kristna, men kanske inte följde helt de strikta regler som vi idag kallar "Kristendomen". Det betyder självfallet inte att dessa idéer var "Satans-dyrkande" eller vad du nu vill lägga för ord i mun på det folket. Kristendomen idag innefattar även en rad olika sekter som har olika idéer om vad som anses vara korrekt 'Kristen'. Så man kan även ha den typen av diskussion..
Gällande
Albert Pike, vem han var, vad han stod för etc;
https://www.youtube.com/watch?v=7RDG...28promienie%29
Det finns en logisk anledning till att varför saker som det är. Vill du verkligen ta reda på det så får du göra din research, med objektiva glasögon, om du nu är kapabel till det.