2025-05-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaRedaPa
Kommer du in med en tämligen opåverkat barn så jo, det kan visst hända. Jag har själv gjort det. Vi väntade 13 timmar innan vi fick se läkare. Sköterskor kontrollerade barnet med jämna mellanrum under tiden.

Och det är inte fel. Det är precis det som ordineras på ett barn som slagit huvudet. 6/12/24 övervakning med kontroller varje timme. Längden på övervakningen beror på fallhöjd, trauma, avsvimmning eller annat som man bedömer gör huvudtraumats allvarlighetsgrad högre.

En sjuksköterska kan i princip göra bedömningen att starta kontroller om barnets huvudskada inte är så allvarligt. Så kan läkaren prioritera att komma när han har tid.
Citera
2025-05-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibo19
Och det är inte fel. Det är precis det som ordineras på ett barn som slagit huvudet. 6/12/24 övervakning med kontroller varje timme. Längden på övervakningen beror på fallhöjd, trauma, avsvimmning eller annat som man bedömer gör huvudtraumats allvarlighetsgrad högre.

En sjuksköterska kan i princip göra bedömningen att starta kontroller om barnets huvudskada inte är så allvarligt. Så kan läkaren prioritera att komma när han har tid.
Japp, helt korrekt.
Citera
2025-05-30, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odeladiedoo
För barn är själva vården gratis. Men att ta sig till sjukhuset är det inte (om inte ambulans men då behöver man ju också ta sig hem).
Jag tänker att okunskap kring hur och när man söker vård kan vara mer aktuellt i det här fallet.

Nej det kostar 120 kr. (skitsumma för de flesta, men inte alla.)
Citera
2025-05-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Hur gammalt var barnet du satt med?

Vid det tillfället en midsommarhelg och barnet var 19 månader.
Citera
2025-05-30, 10:41
Medlem
Citat:
Nej det kostar 120 kr. (skitsumma för de flesta, men inte alla.)

Korrigerar mig själv, ovan är enbart region sthlm. Jag utgick från att det var lika i hela landet, men borde förstått att vår skitregion inte har samma regler.
Citera
2025-05-30, 13:02
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Akutsjukvård är inte gratis. Men billigt. Min gissning är att man tror att det inte var någon fara. En blödning mellan hjärnhinnorna ger inte symtom omedelbart.
Har man inte råd att åka till sjukhus med sitt barn ska man fan inte ha barn, då ska man bli av med vårdnaden.
Citera
2025-05-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Har man inte råd att åka till sjukhus med sitt barn ska man fan inte ha barn, då ska man bli av med vårdnaden.
Nej, men det stoppar ju inte diverse från att yngla av sig..
Citera
2025-05-30, 20:59
Medlem
Jag blir väldigt nyfiken på hur många som sitter här och tycker till själva har barn. Jag har fyra barn och åker upp till akuten när de slagit. Men grabben har svart bälte i att ådra sig smällar i bollen. Skulle jag åkt upp varje gång han smällt i huvet så skulle jag bo på sjukhuset. Han kan ramla knallfall från kökstolen och slå huvudet i golvet, resa sig upp och slå huvet i köksbordet på vägen upp, få panik och avsluta med att springa gråtandes med huvet först in i dörrposten. Jag MÅSTE göra en bedömning. Finns det medfött dolt fel så kan det krävas väldigt lite. Självklart skall det utredas, men inte dömas på förhand.
Citera
2025-05-31, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 019hotboy
Jag blir väldigt nyfiken på hur många som sitter här och tycker till själva har barn. Jag har fyra barn och åker upp till akuten när de slagit. Men grabben har svart bälte i att ådra sig smällar i bollen. Skulle jag åkt upp varje gång han smällt i huvet så skulle jag bo på sjukhuset. Han kan ramla knallfall från kökstolen och slå huvudet i golvet, resa sig upp och slå huvet i köksbordet på vägen upp, få panik och avsluta med att springa gråtandes med huvet först in i dörrposten. Jag MÅSTE göra en bedömning. Finns det medfött dolt fel så kan det krävas väldigt lite. Självklart skall det utredas, men inte dömas på förhand.
Men vad i helvete? Har du fyra barn är du väl medveten om hur ofta de (yngsta?) matas samt hur de beter sig vid uppvak? Jag tror de flesta av oss har barn, bör du behålla dina?
Citera
2025-06-02, 18:35
Avstängd
Bara ännu en bortkastad tråd utan något som helst fakta!
Citera
2025-06-02, 19:05
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Bara ännu en bortkastad tråd utan något som helst fakta!

Ja, det har verkligen blivit tyst om fallet och en massa diskussion om OT... Nog måste det väl kommit något i lokal media om de anhållna? Är de släppta eller är de häktade?

Edit: Gjorde en sökning nu! Hos SVT kan man läsa att de anhållna har släppts av åklagare Petra Hedberg utifrån rättsläkarens besked.
Petra Hedberg skriver i ett mejl till SVT att det inte finns någon misstanke om uppsåtligt våld, det vill säga ingen misstanke att de två personerna medvetet har skadat barnet.
"Barnet har enligt preliminära uppgifter från rättsläkare sannolikt avlidit till följd av trauma mot huvudet. Om barnet hade fått adekvat vård hade det funnits goda möjligheter till överlevnad."

De båda personerna misstänks ha underlåtit att agera, brottsmisstanken är fortfarande grovt vållande till annans död.
Det framkommer också att de misstänkta förnekar brott, vilket meddelats genom deras advokat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ald-mot-barnet
Senast redigerad av Venator 2025-06-02 kl. 19:12.
Citera
2025-06-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, det har verkligen blivit tyst om fallet och en massa diskussion om OT... Nog måste det väl kommit något i lokal media om de anhållna? Är de släppta eller är de häktade?

De är släppta, men misstänkta för att ha undlåtit att ta barnet till vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in