2025-05-28, 19:39
Medlem
Vilken kan anledningen till att man inte söker vård vara? Lär ju inte vara ekonomisk då det är gratis.. Föräldrar i skick att inte åka in? fylla?
Citera
2025-05-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Vilken kan anledningen till att man inte söker vård vara? Lär ju inte vara ekonomisk då det är gratis.. Föräldrar i skick att inte åka in? fylla?

För att man vet att man har gjort fel och hoppas att det hela ska lösa sig av sig självt innan någon annan ser var som har hänt?
Citera
2025-05-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus

Akutsjukvård är inte gratis. Men billigt. Min gissning är att man tror att det inte var någon fara. En blödning mellan hjärnhinnorna ger inte symtom omedelbart.
Citera
2025-05-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Man får inte sitta 10-15 timmar med en bebis med misstänkt huvudskada.

Kommer du in med en tämligen opåverkat barn så jo, det kan visst hända. Jag har själv gjort det. Vi väntade 13 timmar innan vi fick se läkare. Sköterskor kontrollerade barnet med jämna mellanrum under tiden.
Citera
2025-05-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaRedaPa
Akutsjukvård är inte gratis. Men billigt. Min gissning är att man tror att det inte var någon fara. En blödning mellan hjärnhinnorna ger inte symtom omedelbart.

För barn är själva vården gratis. Men att ta sig till sjukhuset är det inte (om inte ambulans men då behöver man ju också ta sig hem).
Jag tänker att okunskap kring hur och när man söker vård kan vara mer aktuellt i det här fallet.
Citera
2025-05-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaRedaPa
Barn ramlar och slår sig och kan för det otränade ögat verka okej. Jag har sökt vård varje gång någon av mina slagit huvudet, just för att symtomen på blödningar kan komma smygande.
Barnet kan ha ramlat och slagit i huvudet, kanske en liten bula, verkat okej, lagts att sova för natten och sen när morgonen kommer så vaknar det inte.
Föreställ er vara förälder och veta att om man hade sökt vård hade det kunnat undvikas. Jag skulle aldrig förlåta mig själv.
Jag vet också att det är rätt vanligt att man avvaktar med sjukhusvård, för att "allt verkar ha gått bra." Särskilt idag när man kan få sitta 10-15 timmar på en akutmottagning.
Men i detta fallet verkar det inte som att barnet var okej efter olyckan, det ska ha funnits indikationer på hjärnskada.
Citera
2025-05-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Men i detta fallet verkar det inte som att barnet var okej efter olyckan, det ska ha funnits indikationer på hjärnskada.

Ja?

Som ovan skribent söker förklara för dig kan det ta timmar innan et litet barn får hjärnskador av huvudtrauma som kan ha orsakats av ett fall eller kanstöttning i ett bord etc. Därav ska inte barn sova på 6 timmar efter en huvudskada.
Citera
2025-05-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja?

Som ovan skribent söker förklara för dig kan det ta timmar innan et litet barn får hjärnskador av huvudtrauma som kan ha orsakats av ett fall eller kanstöttning i ett bord etc. Därav ska inte barn sova på 6 timmar efter en huvudskada.

Barn får sova efter huvudskada men man ska kontrollera vakenheten- dvs väcka/störa barnet emellanåt och se att det reagerar. Att ha ett barn vaket 6 h efter ett trauma (läs: gråtit hysteriskt) är tortyr.
Citera
2025-05-29, 00:32
Medlem
Fy fan va hemsk händelse.

Kan det va så att de inte åkte in för det är jättelångt till närmsta sjukhus? Kanske saknade bil. Vad gör man då där uppe? Taxi?
Citera
2025-05-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Fy fan va hemsk händelse.

Kan det va så att de inte åkte in för det är jättelångt till närmsta sjukhus? Kanske saknade bil. Vad gör man då där uppe? Taxi?

3 mil från Boliden till Skellefteå Sjukhus, och det går bussar nästan dygnet runt (mellan ~05:00 till ~00:00). Är värre i inlandet, men detta är ju ute vid kusten
Citera
2025-05-29, 01:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldsrc
3 mil från Boliden till Skellefteå Sjukhus, och det går bussar nästan dygnet runt (mellan ~05:00 till ~00:00). Är värre i inlandet, men detta är ju ute vid kusten

Det är en annan inställning till avstånd däruppe också. Även för mig som sörlänning är 3 mil inte mycket att fundera på om mitt barn kan vara skadat men däruppe är det snudd på nästgårds...
Citera
2025-05-29, 01:45
Medlem
Så vilka är föräldrarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här