2025-05-29, 14:24
Medlem
Vet inte vad man ska tycka här, man kan tycka att det borde vara bankernas plikt att lära ut hur bank id fungerar samt kanske ge ut någon billig enkel smartphone för att hantera bankärenden.

Men samtidigt, hur mycket bedrägerier der vi inte mot äldre som blir lurade på bank id? Han kanske inte vill använda den skiten och riskera att bli lurad.

Sen så borde det definitivt införas en statlig tjänst "stat-id" Som man kan logga in på alla olika appar med. Varför ska bankerna ha monopol på detta? Varför agerar inte staten, dom borde gjort det redan för 10 år sen. Sedan tror folk att bankerna och storföretagen inte äger sverige, när du i princip behöver legitimera dig genom banken 😂😂😂😂
Citera
2025-05-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Varför inte bara skapa 2 kundkategorier, dom som vill ha tillgång till bankkontor betalar 500kr i månadsavgift och vi andra betalar 29kr i månaden för att göra vårt online?

Då kommer det bli '' buhu jag måste betala mer än dom buhu'' - man vill ha bästa servicen men fan om man ska betala för den.
Citera
2025-05-29, 14:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
För en vanlig människa är det bara dåliga banker som har dropin besök.

Varför ska jag och andra vanliga betala för en service vi inte vill ha.

Lennart får väl byta till Pensionärs banken eller något.
En riktig bank har alltid folk som hjälper sina kunder.

En riktig bank har kontanthantering.

En riktig bank har öppet tider kl 10-18.
Citera
2025-05-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
En riktig bank har alltid folk som hjälper sina kunder.

En riktig bank har kontanthantering.

En riktig bank har öppet tider kl 10-18.
Då har vi inte några riktiga banker i Sverige.

Folket måste reagera mer på detta, men de flesta är löneslavar och bryr sig inte alls om integritet (kontanter, bank id monopol, 1000frågor om ursprung osv) dom kanske tom njuter och tror att detta bara är mot kriminella, det dom inte förstår är att dom inskränker sin egen frihet och skjuter sig själva i foten. Dom kommer hållas som löneslavar åt storföretagen livet ut om det blir mer och mer kontroll på allt
Citera
2025-05-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Vad är det för telefoner du köper? Min senaste smartphone kostade 777 kr. Inget sim-kort i den, bara för BankID, Lidl-appen och lite annat, annars använder jag en gammal knapptelefon för under femhundringen.

Bankärenden gör jag på datorn och den kan vara väldigt gammal eller billig och ändå duga bra till bankärenden.

Så jag köper inte riktigt att tekniken är så dyr, så dyr så dyr...

Han menade att han köpte en mobil som inte längre uppdateras med nyare Android, säkerhetsuppdateringar osv.

Det är väl en av få saker som jag tittar på när jag byter telefon, hur länge den kommer uppdatera Android.
Det händer ju alla telefoner förr elller senare, och en billig mobil uppdateras ganska kort tid jämfört med en något dyrare.
Citera
2025-05-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Nordea vill verkligen se till att de fortsätter "vinna sämsta Bank i Norden för all överskådlig framtid synes det som?
Vilka muppar

Definitivt inte rätt.
Sinnesrubbat

1a platsen har ändå Swedbank haft i snart 30år. De är fortfarande ohotade som sämst i stan.
Citera
2025-05-29, 14:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadhandemedlivet
Då har vi inte några riktiga banker i Sverige.

Folket måste reagera mer på detta, men de flesta är löneslavar och bryr sig inte alls om integritet (kontanter, bank id monopol, 1000frågor om ursprung osv) dom kanske tom njuter och tror att detta bara är mot kriminella, det dom inte förstår är att dom inskränker sin egen frihet och skjuter sig själva i foten. Dom kommer hållas som löneslavar åt storföretagen livet ut om det blir mer och mer kontroll på allt
Precis, det finns inga banker i landet det är bara kontor nu för tiden
Citera
2025-05-29, 14:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Han menade att han köpte en mobil som inte längre uppdateras med nyare Android, säkerhetsuppdateringar osv.

Det är väl en av få saker som jag tittar på när jag byter telefon, hur länge den kommer uppdatera Android.
Det händer ju alla telefoner förr elller senare, och en billig mobil uppdateras ganska kort tid jämfört med en något dyrare.
Jag har aldrig ägt något annat än en billig smartphone så om det är någon skillnad mot de dyra vad gäller uppdateringar vet jag inte. Jag köpte mig en Sony 2018 för 999 kr och nu 2024 en Motorola för 777 kr. Det är inga jättepengar, jag betalar mer till banken för möjligheten att betala räkningar. 300 kr per år eller vad det är.
Citera
2025-05-29, 14:46
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lennart-77-vagrar-bank-id-rasar-mot-nordea-nonchalans

Nordea tar bort drop-in på sina bankkontor i Stockholms län. Framöver ska bankärenden tidsbokas. Lennart Lönn, som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs.

– Man tar bort enkelheten och det drabbar äldre och sjuka, säger han.

Gör Nordea rätt?

Nordea gör som Nordea önskar, och då Nordea är ett affärsdrivande bolag och ställt kostnader mot eventuella förluster gör de ju rätt.

Den som gör fel är däremot Lennart Lönn som går till tidningen och gnäller över att det är synd om honom för de livsval han själv valt att göra. Detta är verkligen dum får lida på hög nivå. Han och hans gelikar är inte värda ett uns sympati.
Citera
2025-05-29, 14:47
Medlem
Ferhs avatar
Man kan ha bank-id på datorn, med. Bara att logga in på sin bank och skaffa det. Jag har aldrig använt internet på min mobil överhuvudtaget.
Citera
2025-05-29, 14:51
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Framöver ska bankärenden tidsbokas. Lennart Lönn, som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs.Gör Nordea rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Man kan tycka såå - men man måste tyvärr ha dator idag (överlägset mobil) o simpel mobil som
går att ringa på¨- alternativet är att prenumerera på dagstidning o ha ett antal tv-abonnemang.

Dator bredband båda av lite kaliber (då kan man kanske skippa tv abonnemang) o mobil med billigaste billigaste abonnemanget är i princip ett måste idag

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Alla banker fungerar ju så. Det finns inget alternativ. Man gör det väldigt svårt för sig att vägra smartphone/dator 2025. Vill man komma billigt undan kan man ju skaffa en budget-smartphone och ett abonnemang som räcker till lite surf. Det borde räcka för att sköta sina bankaffärer via bankens app.

Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Men hur många bankärenden kan gubben ha egentligen?
Springer han dit och köper och säljer aktier eller något?

Det kan ju inte handla om att betala räkningar.
Min mormor är 94 och har ingen mobil eller något BankID.
Hon lägger sina fakturor i ett kuvert varje månad och lägger det på postlådan så betalas räkningarna på det viset.
På något sätt är kuvertet kopplat till henne som person, vet inte riktigt hur det där fungerar, men hon har gjort så i många år.
Hon har Swedbank och man får väl anta att alla de andra bankerna har något liknande system.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Verkar vara bankgiro.

Att betala via bankgiro är mycket dyrare vilket innebär att du diskrimineras ekonomiskt om du väljer pappersfaktura för att kunna betala med bankgiro.

Det svenskar måste lära sig är att fatta beslut och rösta utifrån kunskap om hur det är att vara gammal i Sverige.

Att vara gammal i Sverige innebär att:
- pensionen är ett hån, även om du slitit hårt och varit minst medelinkomsttagare.
- alla - ALLA - kommer få någon sorts fysisk/psykisk problematik som innebär att användning inte kommer fungera. För många sker detta innan 80 års ålder och för somliga efter. Det handlar om syn, kropp och kognitiva förmågor. Det innebär att de allra flesta blir beroende av att andra ska hjälpa dem. Kravet på teknik gör att beroendet kommer snabbare än det hade gjort annars.
Citera
2025-05-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag har aldrig ägt något annat än en billig smartphone så om det är någon skillnad mot de dyra vad gäller uppdateringar vet jag inte. Jag köpte mig en Sony 2018 för 999 kr och nu 2024 en Motorola för 777 kr. Det är inga jättepengar, jag betalar mer till banken för möjligheten att betala räkningar. 300 kr per år eller vad det är.

Motorola brukar köra EN stor Android-uppdatering och två års säkerhetsuppdateringar.

Jämför det med tex Samsungs A16 så får du istället 6års Android & säkerhetsuppdsteringar.

Då kostar iofs Samsungs mobil typ 2900kr istället för Motorolas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in