• 1
  • 2
2025-05-29, 11:20
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...dea-nonchalans

Nordea tar bort drop-in på sina bankkontor i Stockholms län. Framöver ska bankärenden tidsbokas. Lennart Lönn, som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs.

– Man tar bort enkelheten och det drabbar äldre och sjuka, säger han.

Gör Nordea rätt?
Citera
2025-05-29, 11:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Lennart, 77, vägrar bank-id – rasar mot Nordea: ”Nonchalans”

När Lennart Lönn och Sven Vejde gick in på Nordeas bankkontor på Katarina Bangata på Södermalm, möttes de av en skylt som annonserade att nu är det snart slut med drop-in på banken.

[...]

Hjärtsjuke Lennart beskriver en stor mental stress av att företag och myndigheter försvårar eller tar bort möjligheten till snabba, personliga samtal med personalen.

[...]

– Vi gör det för att skapa större tillgänglighet för kunderna. Drop-in blir tidsbokat, säger Helena Westin, regionchef privatmarknad på Nordea.

Mod.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2025-05-29 kl. 17:05.
Citera
2025-05-29, 11:43
Medlem
Man måste byta bank. Avsluta sina konton och övriga kontakter med de dåliga bankerna, och byta till något lite mindre dåligt.

Handelsbanken tror jag fortfarande har kontor.

Det är besvärligt att bli gammal och tvingas på ny teknologi man inte vill ha.
Citera
2025-05-29, 11:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Båda gör fel. Banken gör detta taktiskt för att få bort svaga bankkunder som kräver hög service och Lennart är så förbannat envis att han inte tänker vika sig och försöka lära sig hantera en dator eller mobil.
Man skulle kunna påstå att internet kunde tas i bruk av varje hem runt 1995 (det var naturligtvis bara entusiaster i början) men Lennart har haft ca 30 år på sig att lära sig surfa på nätet och kanske 15 år på sig att skaffa mobiltelefon.

Jag påstår inte att alla som inte vill ska behöva bli mobilknarkare men att ha en dator, tablett eller smartphone man plockar fram en gång i månaden för att sköta bankärenden med inte är så mycket begärt.

Att bankerna försämrar sin service är inte positivt men allt kommer bli mer digitalt vare sig vi vill eller inte. Jag tycker själv att vi tappat mycket pga internet och skulle nog hellre befinna mig i t ex 80-talet än i nutid!
Citera
2025-05-29, 11:49
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...dea-nonchalans

Nordea tar bort drop-in på sina bankkontor i Stockholms län. Framöver ska bankärenden tidsbokas. Lennart Lönn, som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs.

– Man tar bort enkelheten och det drabbar äldre och sjuka, säger han.

Gör Nordea rätt?
Gammal som ung,ingen skall behöva tvingas till smarttelefon,bank-id och internet. Självklart är det åt helvete fel. Banker som gör på detta sättet skall bojkottas.
Citera
2025-05-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Gammal som ung,ingen skall behöva tvingas till smarttelefon,bank-id och internet. Självklart är det åt helvete fel. Banker som gör på detta sättet skall bojkottas.

Man kan tycka såå - men man måste tyvärr ha dator idag (överlägset mobil) o simpel mobil som
går att ringa på¨- alternativet är att prenumerera på dagstidning o ha ett antal tv-abonnemang.

Dator bredband båda av lite kaliber (då kan man kanske skippa tv abonnemang) o mobil med billigaste billigaste abonnemanget är i princip ett måste idag
Citera
2025-05-29, 11:58
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Man kan tycka såå - men man måste tyvärr ha dator idag (överlägset mobil) o simpel mobil som
går att ringa på¨- alternativet är att prenumerera på dagstidning o ha ett antal tv-abonnemang.

Dator bredband båda av lite kaliber (då kan man kanske skippa tv abonnemang) o mobil med billigaste billigaste abonnemanget är i princip ett måste idag
Det är så,det skall inte vara tvång. Det är inte alla som vill leka internet leken.
Citera
2025-05-29, 12:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Alla banker fungerar ju så. Det finns inget alternativ. Man gör det väldigt svårt för sig att vägra smartphone/dator 2025. Vill man komma billigt undan kan man ju skaffa en budget-smartphone och ett abonnemang som räcker till lite surf. Det borde räcka för att sköta sina bankaffärer via bankens app.
Citera
2025-05-29, 12:08
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Alla banker fungerar ju så. Det finns inget alternativ. Man gör det väldigt svårt för sig att vägra smartphone/dator 2025. Vill man komma billigt undan kan man ju skaffa en budget-smartphone och ett abonnemang som räcker till lite surf. Det borde räcka för att sköta sina bankaffärer via bankens app.
För det första måste det inte handla om att man inte har råd man kanske helt enkelt inte vill ha smarttelefon och internet.
Sedan är "alla andra har ju" argumentet rätt av barnsligt. Det skall inte ha någon betydelse.
Jag förstår alla människor som tycker det känns otryggt att förvara sina pengar på en hemsida på internet som föredrar att träffa riktiga människor IRL för att sköta sina finansiella affärer.
Citera
2025-05-29, 12:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det är så,det skall inte vara tvång. Det är inte alla som vill leka internet leken.
Jag är en av dom som inte har bank id har inte ens swish och klarar mig utmärkt det ska inte vara tvång att skaffa sånt men har en telefon så jag kan leka på nätet det räcker för mig
Citera
2025-05-29, 12:14
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag är en av dom som inte har bank id har inte ens swish och klarar mig utmärkt det ska inte vara tvång att skaffa sånt men har en telefon så jag kan leka på nätet det räcker för mig
Exakt så,bra för dig. Det är såklart så det måste få vara.
Citera
2025-05-29, 12:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
För det första måste det inte handla om att man inte har råd man kanske helt enkelt inte vill ha smarttelefon och internet.
Sedan är "alla andra har ju" argumentet rätt av barnsligt. Det skall inte ha någon betydelse.
Jag förstår alla människor som tycker det känns otryggt att förvara sina pengar på en hemsida på internet som föredrar att träffa riktiga människor IRL för att sköta sina finansiella affärer.
Jo, jag förstår dem också. Men egentligen fungerade det inte så bra heller på den "mänskliga tiden". Det var många "amatörer" man mötte på banken, med usla råd och de gjorde även en hel del fel vad gäller transaktioner etc. Jag upplever det som att det är mer professionellt idag, mycket tack vare ny teknik och centralisering. Personligen undviker jag personlig kontakt med bankerna så mycket som möjligt. För mig tillför det noll i värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in