2025-05-29, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lennart-77-vagrar-bank-id-rasar-mot-nordea-nonchalans

Nordea tar bort drop-in på sina bankkontor i Stockholms län. Framöver ska bankärenden tidsbokas. Lennart Lönn, som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs.

– Man tar bort enkelheten och det drabbar äldre och sjuka, säger han.

Gör Nordea rätt?

Nordea gör fel, vi ska inte leva i händerna på bankerna. Riksbanken borde ta över allt.
Jag förstår inte varför dessa banker inte bara går ihop och har gemensamma bankkontor. Det skulle dom tjäna på och vi övriga.
Tjänstepersonalen får slå över till det systemet som kunden tillhör.
Det skulle kunna bli bättre konkurrens också då folk får höra alla lån alternativen och för och nackdelarna på en och samma gång gällande alla bankerna ifrån samma person.
Citera
2025-05-29, 13:33
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Nordea gör fel, vi ska inte leva i händerna på bankerna. Riksbanken borde ta över allt.
Jag förstår inte varför dessa banker inte bara går ihop och har gemensamma bankkontor. Det skulle dom tjäna på och vi övriga.
Det skulle kunna bli bättre konkurrens också då folk får höra alla lån alternativen och för och nackdelarna på en och samma gång gällande alla bankerna ifrån samma person.

Varför inte bara skapa 2 kundkategorier, dom som vill ha tillgång till bankkontor betalar 500kr i månadsavgift och vi andra betalar 29kr i månaden för att göra vårt online?
Citera
2025-05-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Man måste byta bank. Avsluta sina konton och övriga kontakter med de dåliga bankerna, och byta till något lite mindre dåligt.

Handelsbanken tror jag fortfarande har kontor.

Det är besvärligt att bli gammal och tvingas på ny teknologi man inte vill ha.

Jag har varit kund hos Svenska handelsbanken ,Stortorget ,Helsingborg i minst 40 år
Bor sedan några år i Frankrike
Har haft Bank Id
Nu behöver kortet förnyas . Har aldrig tidigare år varit ett problem
Nu måste jag ,först ta mig till Paris , flyga till CPHG ,
Pågatåget till HBG ; Knutpunkten och sedan ett 500m stärkande promenad
Nu kan man helt plötsligt INTE skicka kortet , Men Visa kort går utmärkt
Jag kan behålla min code
Nej den stöddige manspersonen , VILLE inte hjälpa till
Mina tidigare damer på kontoret var alltid varit vänliga .
Citera
2025-05-29, 13:38
Medlem
hennevilljagknullas avatar
är man så gammal och cenil att man inte kan med sin bank online kanske man heller inte bör ha bank id?
Citera
2025-05-29, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Varför inte bara skapa 2 kundkategorier, dom som vill ha tillgång till bankkontor betalar 500kr i månadsavgift och vi andra betalar 29kr i månaden för att göra vårt online?

Varför det? Bankerna ska tillföra en tjänst mot samhället och dess medborgare.
Med ditt förslag så måste Riksbanken stå som grund och ryggrad, göra allt det dom gör nu plus det som vanliga banker gör.
Därefter så kan privata banker koppla in sig på marknaden. Vill dom då ta ut sina utgifter för sina kontor och dylikt så kan dom göra det. Men Riksbanken ska alltid stå där och provides services på riktigt åt folk utan att mjölka sönder.

Jag misstänker ju att det är ingen som kommer att välja det privata valet då, och det är för att ingen egentligen vill ha det privata valet. Om båda möjligheterna erbjuds det vill säga.
Citera
2025-05-29, 13:41
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
är man så gammal och cenil att man inte kan med sin bank online kanske man heller inte bör ha bank id?
Är man så obildad att man ej kan stava eller formulera en mening så skall man hålla sig borta från forum.
Citera
2025-05-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft

Staten har försökt i över tio år att själva få till en elektronisk legitimationsmöjlighet, men än en gång bevisar staten sin inkompetens.
Citera
2025-05-29, 13:53
Avslutad
Citat:
Man måste byta bank. Avsluta sina konton och övriga kontakter med de dåliga bankerna, och byta till något lite mindre dåligt.

Tvingas på och tvingas på! Nordea har fortfarande kvar inloggningsdosa som man kan få hemskickad för att kunna logga in och göra sina ärenden i Internetbanken. Men det är klart, är man helt anti datorer och inte alls vill logga in ens på banken på en dator för att göra sina ärenden då blir det ju problem. Men det är då större problem än själva bankid i sig eftersom man inte ens vill följa med i utveckligen och lära sig minsta gnutta ny teknik egentligen.
Citera
2025-05-29, 13:55
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Verkar vara bankgiro.

Har lika dant, skriver ner på en giro blankett skickar in med posten är enkelt och bra har funkat i 50 år och funkar bra fortfarande

Ja! Någon borde tipsa Lennart som tråden handlar om, det finns lösningar.

Kuverrtgiro är dessutom billigare än att betala på bankkontoret.

Han kan tex boka en tid på banken!

LL
Citera
2025-05-29, 13:57
Medlem
Stor djävla skandal att inte bankerna kan hjälpa de äldre, mina föräldrar hade ingen dator å mobil bara de sista åren, säkert mängder av äldre där ute som har det så..
Citera
2025-05-29, 13:57
Medlem
Citat:

För en vanlig människa är det bara dåliga banker som har dropin besök.

Varför ska jag och andra vanliga betala för en service vi inte vill ha.

Lennart får väl byta till Pensionärs banken eller något.
Citera
2025-05-29, 13:58
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Tvingas på och tvingas på! Nordea har fortfarande kvar inloggningsdosa som man kan få hemskickad för att kunna logga in och göra sina ärenden i Internetbanken. Men det är klart, är man helt anti datorer och inte alls vill logga in ens på banken på en dator för att göra sina ärenden då blir det ju problem. Men det är då större problem än själva bankid i sig eftersom man inte ens vill följa med i utveckligen och lära sig minsta gnutta ny teknik egentligen.

Fatta hur dom där gubbarna lät på medeltiden när dom vägrade hantera kontanter och skulle idka byteshandel...

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in