Citat:
Han är väl född i Sverige och ska ha läst Svenska 3 på gymnasiet för att ha fått behörighet till högskolestudier?
”Vi berör på situationer och ämnen där jag känner mig…”
”Vi berör situationer där jag känner jag aktivt sårar Denise”
”Situationer där jag hoppas jag kunde lindra på dåliga känslor hos Denise men istället orsakar dåliga känslor”
Alltså vissa läkare har fuskat sig till legitimationen utomlands, när jag läser hur han uttrycker sig undrar jag om istället för att han skulle vara ”psykopat” maskerar en lindrig utvecklingsstörning.
Att det är väldigt jobbigt och frustrerande att dejta en normalbegåvad kvinna framför kameror.
Han känner sig uppenbart underlägsen och försöker flytta fokus från detta genom att starta konflikter och kritisera henne.
Han uttrycker sig som en 12-åring som knappt går i skolan.
Jag vet att invandrare såklart kan ha sämre svenska men jag antar att hans föräldrar kom hit på 80-talet som de flesta iranier?
Jag känner iranier som är födda här och hade MVG i svenska redan på högstadiet.
”Vi berör på situationer och ämnen där jag känner mig…”
”Vi berör situationer där jag känner jag aktivt sårar Denise”
”Situationer där jag hoppas jag kunde lindra på dåliga känslor hos Denise men istället orsakar dåliga känslor”
Alltså vissa läkare har fuskat sig till legitimationen utomlands, när jag läser hur han uttrycker sig undrar jag om istället för att han skulle vara ”psykopat” maskerar en lindrig utvecklingsstörning.
Att det är väldigt jobbigt och frustrerande att dejta en normalbegåvad kvinna framför kameror.
Han känner sig uppenbart underlägsen och försöker flytta fokus från detta genom att starta konflikter och kritisera henne.
Han uttrycker sig som en 12-åring som knappt går i skolan.
Jag vet att invandrare såklart kan ha sämre svenska men jag antar att hans föräldrar kom hit på 80-talet som de flesta iranier?
Jag känner iranier som är födda här och hade MVG i svenska redan på högstadiet.
(Ja, eller svenska c, kanske det hette när han gick i gymnasiet men same same.)
Han skriver som en kratta, ja. Jag är inte läkare men högskoleutbildad inom ett annat vårdyrke och efter många år inom sjukvården så vet jag att det finns läkare som skriver dåligt. Precis som att det finns psykologer och poliser som skriver dåligt. Att ha en gått en lång, prestigefylld högskoleutbildning med hög antagningspoäng är ingen garanti för att kunna skriva bra. Alla kan inte vara bra på allt.
Jag håller dig med dig i sak, definitivt. Samtidigt känner jag personligen att hur mycket jag än ogillar Sams beteende i programmet så finns det ingen anledning att påpeka alla hans fel och brister. Det är lätt att man letar fel när man ogillar nån: "Jippi, han har hål på strumpan också!". Obs! Ingen kritik till dig. Håller som sagt med om det du skriver. Bara funderar lite högt här...
Det gläder mig att han till slut valde att se avsnitten och svara på kritiken. "Haha, där fick han!" Nu känner jag mig lite gladare. Och det räcker för mig. Jag behöver inte leta fel och påpeka allt jag tycker om honom, känner jag. (Som sagt, ingen kritik till dig.)
.
Citat:
Jag hade aldrig lyft det där "fatet" utan flyttat över maten till ett riktigt uppläggningsfat, burit på ett sätt jag tycker är lämpligt, torkat om jag spillde och bett min man bära själv om det inte passar. Jag är inte nån lärling åt min man. Jag är ingen betjänt som ska lyda order. Jag är inget barn som ska uppfostras. Jag behöver inte instrueras i enkla hushållssysslor som hör vardagen till. Jag är en fullt fungerande vuxen individ som har levt i ganska många år. Och jag förväntar mig att bli behandlad som en jämlik partner och inte som nåt svagbegåvat tjänstehjon.
Man såg att faten böjde sig även när hon satte en hand under, så det hade spillt ut även om hon hade gjort som han sa (förmodligen ännu mer eftersom kanterna då sluttade neråt, fatet blev konvext). I slutet av scenen var faten i en långpanna som stabiliserade dem, men man fick tyvärr inte se vem som kom fram till den lösningen (kanske kameramannen).
Under normala omständigheter så hade jag hållit med om att Denise var barnslig i den här scenen. Han ber henne hålla en hand under för att han vet att faten är mjuka men hon struntar i rådet (det tål dock att upprepas att det var ett icke-fungerande och dåligt råd, så antingen var det en fälla eller så är han inte vidare smart). Jag tror i det här läget att hon är så trött på att bli tillsagd, nedtryckt och tilltalad som ett barn (hon sa väl att hon gick som på äggskal) att hon gör som hon själv tycker som en form av revolt och självbevarelse.
Under normala omständigheter så hade jag hållit med om att Denise var barnslig i den här scenen. Han ber henne hålla en hand under för att han vet att faten är mjuka men hon struntar i rådet (det tål dock att upprepas att det var ett icke-fungerande och dåligt råd, så antingen var det en fälla eller så är han inte vidare smart). Jag tror i det här läget att hon är så trött på att bli tillsagd, nedtryckt och tilltalad som ett barn (hon sa väl att hon gick som på äggskal) att hon gör som hon själv tycker som en form av revolt och självbevarelse.
Senast redigerad av lillalilith 2025-05-29 kl. 14:27.
Senast redigerad av lillalilith 2025-05-29 kl. 14:27.