2025-05-29, 10:42
Han är väl född i Sverige och ska ha läst Svenska 3 på gymnasiet för att ha fått behörighet till högskolestudier?
”Vi berör på situationer och ämnen där jag känner mig…”
”Vi berör situationer där jag känner jag aktivt sårar Denise”
”Situationer där jag hoppas jag kunde lindra på dåliga känslor hos Denise men istället orsakar dåliga känslor”

Alltså vissa läkare har fuskat sig till legitimationen utomlands, när jag läser hur han uttrycker sig undrar jag om istället för att han skulle vara ”psykopat” maskerar en lindrig utvecklingsstörning.
Att det är väldigt jobbigt och frustrerande att dejta en normalbegåvad kvinna framför kameror.
Han känner sig uppenbart underlägsen och försöker flytta fokus från detta genom att starta konflikter och kritisera henne.
Han uttrycker sig som en 12-åring som knappt går i skolan.
Jag vet att invandrare såklart kan ha sämre svenska men jag antar att hans föräldrar kom hit på 80-talet som de flesta iranier?
Jag känner iranier som är födda här och hade MVG i svenska redan på högstadiet.
Citera
2025-05-29, 10:44
Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
Oj jävlar. Känns som en skräll att SVT castar henne till en så bred produktion? Även om hon gjort avbön från det osv

SVT står bakom den sjukare grejen efter den andra varje säsong…
De upprepar att de jobbar etiskt och gaslightar tittarna när de reagerar.
Citera
2025-05-29, 10:46
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Exakt, Sam är narcissist och inte psykopat.
Dock kan en narcissist också hålla skenet uppe men det spricker förr eller senare och att vara med varandra så intensivt kanske snabbar på förloppet?
Han spelar också bort experterna vilka troligtvis inte sett klippen där hans verkliga person framkommer!

Det är bara för att det är ”experterna” som valt honom. Du ser att de även försvarar och trivialiserar Ebbas och Amandas beteende.
Det gör de konsekvent när någon i programmet behandlar den andra illa.
Citera
2025-05-29, 11:09
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havang
Han är väl född i Sverige och ska ha läst Svenska 3 på gymnasiet för att ha fått behörighet till högskolestudier?
”Situationer där jag hoppas jag kunde lindra på dåliga känslor hos Denise men istället orsakar dåliga känslor”

Alltså vissa läkare har fuskat sig till legitimationen utomlands, när jag läser hur han uttrycker sig undrar jag om istället för att han skulle vara ”psykopat” maskerar en lindrig utvecklingsstörning.
Att det är väldigt jobbigt och frustrerande att dejta en normalbegåvad kvinna framför kameror.
Han känner sig uppenbart underlägsen och försöker flytta fokus från detta genom att starta konflikter och kritisera henne.
Jag vet att invandrare såklart kan ha sämre svenska men jag antar att hans föräldrar kom hit på 80-talet som de flesta iranier?

Hans uttal är perfekt svenska (om man har överseende med hans umedialekt), så de grammatiska misstagen har nog väldigt lite med hans iranska bakgrund att göra.
Citera
2025-05-29, 11:14
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Och han kan inte ens rimma! Han blir dessutom irriterad på Denise när hon på ett mjukt och skämtsamt sätt påpekar detta för honom. Snacka om att ta sig själv på för stort allvar!

Stoe humor när han på allvar trodde att han rättat till sitt rim lorrekt, och det ändå inte rimmade!
Citera
2025-05-29, 11:21
Medlem
Citat:

Han sa väl i början att han har en iransk och en svensk förälder?
Han läste läkarprogrammet i Umeå, inte utomlands.
Jag tror att han är så fokuserad på anseende och rädd att tappa kontrollen att han försöker prata mer formellt än vad han behärskar och på ett sätt som blir konstigt och stelt dessutom.
Citera
2025-05-29, 11:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolboken
Han sa väl i början att han har en iransk och en svensk förälder?
Han läste läkarprogrammet i Umeå, inte utomlands.
Jag tror att han är så fokuserad på anseende och rädd att tappa kontrollen att han försöker prata mer formellt än vad han behärskar och på ett sätt som blir konstigt och stelt dessutom.
Bingo!

Har nog aldrig hört någon prata så mycket om anseende utan att förstå vad det egentligen innebär! Han har låst sig i att anseende är något enbart ytligt som t ex att ha en fläckfri lägenhet men inte ett fläckfritt beteende!
Citera
2025-05-29, 11:42
Medlem
Ingen som tänker på att om Denise hade lyssnat och burit faten som han sa, så hade hon inte spillt.

Hon ignorerar och nonchalerar det han säger.

Klart det skapar irritation.

Vet vi hur mycket hon nonchalerar i hans hus? Hur mkt hon slabbat och fläckat trots att han sagt till henne att han är noga?

Jag tycker att respekt går från båda hållen.

I övrigt försvarar jag ej honom. Hans språk är nog uppstyltat pga hans utbildning/yrke.

Ps. Jag vet flera vuxna som varken kan rimma, särskriva, stava eller använda skiljetecken.
Citera
2025-05-29, 12:36
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Bara om man är extremt lättmanipulerad och lite bakom flötet.
Psykopater brukar inte upplevas som fantastiska, varma eller snälla, bara som att man lägger märke till dem (karisma) och att de är dominanta och ambitiösa.
Det finns även psykopater som inte ens är karismatiska.
https://www.forbes.com/sites/travers...ed-in-society/
I programmet filmas de hur de beter sig i nära relationer. Om du bara träffat honom på vårdcentralen hade du kanske bara fått en olustig känsla i magen men inget konkret att klaga på förutom lite tom interaktion.

Detta är teve, klippta scener. Ingen hel, rättvisande bild. I sällskap av de andra deltagarna var Sam skämtsam och vänlig. Men det skar sig för mycket mellan honom och Denise. Jag tycker också han är en snobb, och det sa han väl till och med själv? Och han har gjort nåt uttalande att han betedde sig illa mot Denise. En psykopat medger inte att han gjort nåt fel.
Citera
2025-05-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly
Ingen som tänker på att om Denise hade lyssnat och burit faten som han sa, så hade hon inte spillt.

Hon ignorerar och nonchalerar det han säger.

Klart det skapar irritation.

Vet vi hur mycket hon nonchalerar i hans hus? Hur mkt hon slabbat och fläckat trots att han sagt till henne att han är noga?

Jag tycker att respekt går från båda hållen.

I övrigt försvarar jag ej honom. Hans språk är nog uppstyltat pga hans utbildning/yrke.

Ps. Jag vet flera vuxna som varken kan rimma, särskriva, stava eller använda skiljetecken.

Man såg att faten böjde sig även när hon satte en hand under, så det hade spillt ut även om hon hade gjort som han sa (förmodligen ännu mer eftersom kanterna då sluttade neråt, fatet blev konvext). I slutet av scenen var faten i en långpanna som stabiliserade dem, men man fick tyvärr inte se vem som kom fram till den lösningen (kanske kameramannen).

Under normala omständigheter så hade jag hållit med om att Denise var barnslig i den här scenen. Han ber henne hålla en hand under för att han vet att faten är mjuka men hon struntar i rådet (det tål dock att upprepas att det var ett icke-fungerande och dåligt råd, så antingen var det en fälla eller så är han inte vidare smart). Jag tror i det här läget att hon är så trött på att bli tillsagd, nedtryckt och tilltalad som ett barn (hon sa väl att hon gick som på äggskal) att hon gör som hon själv tycker som en form av revolt och självbevarelse.
Senast redigerad av jandals 2025-05-29 kl. 13:51.
Citera
2025-05-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Man såg att faten böjde sig även när hon satte en hand under, så det hade spillt ut även om hon hade gjort som han sa (förmodligen ännu mer eftersom kanterna då sluttade neråt, fatet blev konvext). I slutet av scenen var faten i en långpanna som stabiliserade dem, men man fick tyvärr inte se vem som kom fram till den lösningen (kanske kameramannen).

Under normala omständigheter så hade jag hållit med om att Denise var barnslig i den här scenen. Han ber henne hålla en hand under för att han vet att faten är mjuka men hon struntar i rådet (det tål dock att upprepas att det var ett icke-fungerande och dåligt råd, så antingen var det en fälla eller så är han inte vidare smart). Jag tror i det här läget att hon är så trött på att bli tillsagd, nedtryckt och tilltalad som ett barn (hon sa väl att hon gick som på äggskal) att hon gör som hon själv tycker som en form av revolt och självbevarelse.
Men det gör knappast saken bättre. Hade hon haft verklig självbevarelsedrift hade hon satt ner foten genom att säga till, inte genom att bli trotsig som ett barn.
Citera
2025-05-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Men det gör knappast saken bättre. Hade hon haft verklig självbevarelsedrift hade hon satt ner foten genom att säga till, inte genom att bli trotsig som ett barn.

Hon har förmodligen burit ett antal fat i sitt liv och tyckte att det var en uppgift hon klarar av utan förmaningar. Hur hade du känt om någon började tala om för dig hur man cyklar? Som sagt åt dig att du ska sätta foten där på pedalen och trycka på den? Hade inte du också ignorerat den personen och bara trampat iväg?

Han skulle isf behövt vara tydligare med att faten var extremt vobbliga och mjuka, ja faktiskt omöjliga att bära, så hon hade förstått att det fanns anledning till förmaningarna (och han borde kunnat begripa själv att det inte skulle gå).
Senast redigerad av jandals 2025-05-29 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in