2025-06-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Det stämmer för många, och med andra i gruppen hade jag kunnat tänka likadant, men Ebba är snarare dominant och framåt än hämmad.
Hon har ju tex inga hämningar för sin ilska och sina gråtattacker i nyktert tillstånd, så känslomässigt hämmad tror jag inte.
Men när hon är nykter säger hon sig vara i sitt sett kär i Pontus men när hon är nykter är han "en fin kille som hon tyvärr inte har känslor för".
Jo, varför inte. Kan vara att hon blir impulsiv av alkohol och babblar på utan att tänka/känna efter vad det innebär för den andre eller i det stora hela.
Citera
2025-06-06, 12:48
Medlem
Citat:
Jag tycker faktiskt att han verkar vara rejält trött på hennes sura, otrevliga episoder och att han förhåller sig lite mer distanserad till hennes love bombing på fyllan. Han börjar troligtvis märka att det just bara är på fyllan det händer. Finns inget som tyder på att han får en kick av det.
När hon var nykter orkade hon inte ens hälsa på på hans jobb eftersom det "traumatiserade hennes hund".

Just det med jobbet tror jag inte berodde på att hon var nykter (det fanns goda möjligheter att ändra på nykterheten där i baren ). Jag tror mer att hon fick ångest: det gick upp för henne att han är bartender och vad det innebär (hon verkar vara så mycket i nuet att hon har svårt att ta in och förstå saker teoretiskt / på förhand). Hon insåg plötsligt att där kommer han stå i 10 år till och det är miljön deras barn ska växa upp i (snacket om framtida jobb och utbildning kom just efter besöket på hans jobb).

Innan besöket på jobbet så var hon överförtjust i hur vackert Norrköping var, och hur fint han bodde, man kunde riktigt höra hur hon såg en framtid där framför sig. När hon kom till hans jobb så kraschlandade drömmen (och hon har inte förmåga att artigt dölja sina känslor).

I övrigt håller jag med dig, Pontus verkar trött på henne, nästan uppgiven. Även detta du skriver känns klockrent, det är ruset som talar när hon är kär och förtjust:

Citat:
Hon är SÅ lycklig och tacksam över att det blev just HAN varje gång hon är berusad, resten av tiden har hon offerkofta, ångest, är arg och irriterad på Pontus (abstinens efter alkohol)

Citat:
Men när hon är nykter säger hon sig vara i sitt sett kär i Pontus men när hon är nykter är han "en fin kille som hon tyvärr inte har känslor för".
Senast redigerad av jandals 2025-06-06 kl. 13:36.
Citera
2025-06-06, 12:51
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Jag tycker faktiskt att han verkar vara rejält trött på hennes sura, otrevliga episoder och att han förhåller sig lite mer distanserad till hennes love bombing på fyllan. Han börjar troligtvis märka att det just bara är på fyllan det händer. Finns inget som tyder på att han får en kick av det.
När hon var nykter orkade hon inte ens hälsa på på hans jobb eftersom det "traumatiserade hennes hund".

Kick och kick, att han har blivit känslomässigt investerad i Ebba är ju rätt tydligt. Sedan är han nog inte så hooked on a feeling att han kan komma loss och frigöra sig.

Tycker att Ebba är klok på ett sätt. Hon verkar vilja att han ska stå på sig mer, så tänker inte en verkligt förtryckande partner.

En del i hennes irritation är faktiskt att han ber om ursäkt när han inte alls har anledning till det. Mitt i allt sitt känslomässiga kaos tycks hon ha den fina egenskapen att hon vill att han ska lägga av att vara så överdrivet överseende och som att hon vill väcka honom att utveckla sig själv och bli mer stark som man.

De har lite att lära av varandra de där bägge. Ja, även Pontus, för även en mer harmonisk tjej hade till slut reagerat negativt på hans ständiga undfallenhet.

Dom är fina tillsammans som kemiskt experiment och jag ömmar för dem båda två. Kanske rent av så att det går att få dem att fungera som par på ett sätt som inte är så uppenbart på ytan, även om det troligtvis inte slutar så. Lågoddsare på ytan som Dennis och Jannika har i det långa loppet en tristare seglats framför sig på kärlekens ocean.

”Hvita svanor tamt i vassen
Kryssa efter gunst och bröd.
Ut på djupet, svarta svanor
Ut, I barn af natt och glöd”

Carl Snoilsky.

Hejar på Ebba och Pontus mer än något av de övriga paren, även om de nog inte väljer att harva vidare som ”gifta”.
Senast redigerad av DrComfort 2025-06-06 kl. 13:34.
Citera
2025-06-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Håller med på alla punkter. Inte minst den om att bo kvar i en bostad som tillhör den man vill/ behöver komma bort ifrån. Hon hade kunnat dra hem till sig själv om nu hotell inte funkar, det är inte så att hon bor på andra sidan kontinenten jämfört med Sam. Att det blev ett sådant fokus på att han inte hållit sitt löfte om att han skulle dra och hon skulle få bo i hans lgh vid problem, kan ha berott på att hon p g a sin besvikelse hade behov av att framställa honom i dålig - och faktiskt, att själv vara martyr.

Att Denise fortsätter hänga kvar trots att hon varken får gensvar från Sam eller trevligt umgänge, kan bero på att just det triggar henne: det hon inte kan få, det vill hon ha (tror hon).

Ja, Denise har nog sina "issues" hon med oberoende av sitt utseende och trevliga sätt. Inte så att hon är någon dålig människa, men hon kan ha sidor som är destruktiva för henne själv.

Ja men precis. Hon är besviken över att han inte är intresserad. Och sårad förstås. Men jag tror inte att hon är så intresserad av en sådan person heller egentligen så det bästa hade bara varit att lämna och gå vidare. Men ingen av dem verkar fixa det riktigt. Jag tror att de båda vill vara den som avbryter (den som har makten). Ingen av dem vill bli lämnad eller ses som att de misslyckats totalt. De vill att den andre är orsaken i så fall. Det är väl säkert rätt så vanligt. Men här har de bara känt varandra en kort tid så borde inte vara en så stor grej.
Citera
2025-06-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Just det med jobbet tror jag inte berodde på att hon var nykter (det fanns goda möjligheter att ändra på nykterheten där i baren ). Jag tror mer att hon fick ångest: det gick upp för henne att han är bartender och vad det innebär (hon verkar vara så mycket i nuet att hon har svårt att ta in och förstå saker teoretiskt / på förhand). Hon insåg plötsligt att där kommer han stå i 10 år till och det är miljön deras barn ska växa upp i (snacket om framtida jobb och utbildning kom just efter besöket på hans jobb).

Innan besöket på jobbet så var hon överförtjust i hur vackert Norrköping var, och hur fint han bodde, man kunde riktigt höra hur hon såg en framtid där framför sig. När hon kom till hans jobb så kraschlandade drömmen (och hon har inte förmåga att artigt dölja sina känslor).

I övrigt håller jag med dig, Pontus verkar trött på henne, nästan uppgiven. Även detta du skriver känns klockrent, det är ruset som talar när hon är kär och förtjust:

Jag tror också att hon fick sig en tankeställare om framtiden. Bartender är nog svårt att kombinera med barn. Jag har själv jobbat som bartender som ung. Arbetstiderna är typ 15-00 eller 18-02, något sådant, lite beroende på var du jobbar. Inget vidare att kombinera med småbarn och lämna, hämta på förskolan eller skolan.
Senast redigerad av Grantoppen2 2025-06-06 kl. 15:01.
Citera
2025-06-06, 14:52
Medlem
Citat:
Jag håller med, killar som kan ha sex när de vill med vem de vill har inte nödvändigtvis sex bara för att tillfälle finns.

Men det är märkligt med Sam, för säg att hans konstiga sätt bara skulle handla om att han inte är attraherad (vilket alla nog är överens om att han inte är, av olika anledningar), varför blir han då arg när Denise helt lugnt (nästan försiktigt) säger att hon vill ta med sina saker för att eventuellt avsluta? Borde han inte bli lättad och glad att de är överens, när han ändå inte vill ha henne?

Precis! Tänkte på det med! Kanske att han ändå vill lägga över "skulden" på henne där? Att det e hon som förstör?
Citera
2025-06-06, 14:57
Medlem
Ingen skriver något om Alexander, men han är ju den mest sympatiska som någonsin varit med i programmet. Första gången det är en man med som jag själv hade kunnat fastna för om jag var singel. Klok, snygg, ordnat liv, vettiga värderingar och allmänt charmig. Också ödmjuk och ingen som måste hävda sig hela tiden. Han vet sitt värde och verkar trygg i sig själv. Påminner om min man.
Citera
2025-06-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
För kunniga är det uppenbart att Ebba har ett ohälsosamt förhållande till alkohol med klara tecken på missbruksbeteenden.

Redan från start var ett krav att hennes partner absolut inte fick vara nykterist, i varje avsnitt är det hon som är sökande efter läge att korka upp, alltid hon som frågar om initierar det. Bara hennes blick och personlighetsförändring när hon är under rus talar klarspråk.

Hela hennes känslomässiga bergochdalbana är inte ett symtom av borderline, utan alkoholmissbruk.

Humörsvängningar, irritation och ångestkönslor är underskattade biverkningar av att ha en nära relation till alkohol, kommer som ett brev på posten även i mer måttliga mängder än många tror.

Men man kan undra vad som är hönan och ägget här?
Citera
2025-06-06, 15:10
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Men man kan undra vad som är hönan och ägget här?

Förutom hönan och ägget att fundera över har vi också situationen hon befann sig i, det vill säga ha en kamera upptryckt i nyllet nästan 24/7. När hon sedan får i sig några stänkare blir hon troligtvis mindre störd av det och desto mer avslappnad och trevlig. Klart dock inte SVT visar hur störd hon nog var av kamerorna, det har de så klart sett till att rensa bort, därför framstår det som hon bara irriterar sig på Pontus och inte känner sig människa utan något innanför västen. Tänker exempelvis på när hon ville ha spejs. Var det bara Pontus hon ville komma undan en stund? Hon är nog både lite jobbig och glad i alkohol no doubt about that, men alkis som lider av abstinens, njä. Elefanten i rummet vad gäller Ebbas irritation är nog mer TV-teamet.
Senast redigerad av DrComfort 2025-06-06 kl. 15:47.
Citera
2025-06-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men jag tycker också det är konstigt att Denise inte bara avbryter och säger tack och hej! Han är ju inte intresserad och har uttryckligen sagt att han inte är attraherad heller. Vad är det hon inte förstår?!? Likaså är hon inte heller intresserad av honom så vad håller de på med? Känns som självskadebeteende att hon stannar kvar om hon blir sårad av det han säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja men precis. Hon är besviken över att han inte är intresserad. Och sårad förstås. Men jag tror inte att hon är så intresserad av en sådan person heller egentligen så det bästa hade bara varit att lämna och gå vidare. Men ingen av dem verkar fixa det riktigt. Jag tror att de båda vill vara den som avbryter (den som har makten). Ingen av dem vill bli lämnad eller ses som att de misslyckats totalt. De vill att den andre är orsaken i så fall. Det är väl säkert rätt så vanligt. Men här har de bara känt varandra en kort tid så borde inte vara en så stor grej.

Du säger emot dig själv, först "varför avbryter hon inte bara" och sedan "hon vill vara den som avbryter och har makten" (du verkar nästan ha nåt emot Denise). Om det senare hade stämt så hade hon ju gjort det för länge sedan så dåligt som han fått henne att må. Denise är raka motsatsen till en person med makt- och kontrollbehov, hon är avslappnad och obrydd (det är just det som retar Sam, han tål inte att hon är så fri och ohämmad när han vill kunna kontrollera henne).

Jag tror mer att det förhåller sig så att Denise är van att bli lämnad, och hon har inte riktigt kraft eller förmåga att ta det steget själv. Hon är också lite för snäll och vill inte släppa tag om hoppet (det är för övrigt så destruktiva relationer funkar, offret lever på hoppet, ändå fortsätter folk helt dumdristigt att säga "varför lämnar hon inte bara"). Pontus är i exakt samma sits, även han borde lämna, men det gör han inte för han lever på hoppet att det ska bli bra.

Men håller med om att hon förmodligen inte är kär, hon håller bara fast i idéen och tanken om relationen, och det blir som du säger nästan ett självskadebeteende. I intervjun i Aftonbladet tyckte jag man kunde höra att hon är mer förbannad såhär i efterhand, när hon fått distans, samlat kraft och kan tänka klart.
Senast redigerad av jandals 2025-06-06 kl. 16:13.
Citera
2025-06-06, 17:50
Medlem
Citat:
Du säger emot dig själv, först "varför avbryter hon inte bara" och sedan "hon vill vara den som avbryter och har makten" (du verkar nästan ha nåt emot Denise). Om det senare hade stämt så hade hon ju gjort det för länge sedan så dåligt som han fått henne att må. Denise är raka motsatsen till en person med makt- och kontrollbehov, hon är avslappnad och obrydd (det är just det som retar Sam, han tål inte att hon är så fri och ohämmad när han vill kunna kontrollera henne).

Jag tror mer att det förhåller sig så att Denise är van att bli lämnad, och hon har inte riktigt kraft eller förmåga att ta det steget själv. Hon är också lite för snäll och vill inte släppa tag om hoppet (det är för övrigt så destruktiva relationer funkar, offret lever på hoppet, ändå fortsätter folk helt dumdristigt att säga "varför lämnar hon inte bara"). Pontus är i exakt samma sits, även han borde lämna, men det gör han inte för han lever på hoppet att det ska bli bra.

Men håller med om att hon förmodligen inte är kär, hon håller bara fast i idéen och tanken om relationen, och det blir som du säger nästan ett självskadebeteende. I intervjun i Aftonbladet tyckte jag man kunde höra att hon är mer förbannad såhär i efterhand, när hon fått distans, samlat kraft och kan tänka klart.
Med risk för att du kanske blir förbannad, så tror jag att Denise är lite för mjäkig, både för sitt eget och ett förhållandes bästa. Hon verkar inte värna om sig själv i tillräcklig grad utan prioriterar att bli bekräftad även om det kostar dyrt för hennes mående. Tycker också att hon visat tendenser till att agera martyr. Ta t ex exemplet när hon vill komma bort från Sam och sedan beklagar sig över att han brutit sitt löfte om att hon skulle ha första-tjing på hans lgh vid eventuella problem. Det var många som tyckte ännu mer synd om henne då, men skulle hon verkligen vilja sitta själv i hans hem där hon sagt att hon inte känner sig bekväm av diverse anledningar? Om ja, verkar det konstigt. Och hon hade kunnat skita i att ta in på hotell och åka hem istället.

Det jag skrivit ovan handlar inte om att jag tycker illa om Denise, utan snarare om att ingen människa är fullständigt svart eller vit. Denise verkar rar och villig till att kommunicera, men det är med största sannolikhet så att även hon har sidor som kan påverka en relations utveckling i både den ena eller andra riktningen. Att vara "snäll" är inte alltid den bästa strategin.
Citera
2025-06-06, 18:46
Medlem
Citat:

Jag funderade ju på varför hon inte bara avbröt. I andra inlägget kom jag fram till att det nog är så att det även i hennes fall kan handla om makt här. Fast på ett lite annat sätt kanske. Hon kanske känner att hon förlorar ”spelet” på något sätt om hon lämnar. Att hon blir en förlorare i programmet. Och vem vet hon kanske tycker att den relationen är bättre än ingen relation och att det blir totalt tomt utan. Hon förlorar kontrollen på ett sätt om hon lämnar alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in