2025-05-28, 06:41
Medlem
Blaskas avatar
Folk har väl annat för sig. Typ familj, jobb och hobbys. Det tar upp mycket tid.
Citera
2025-05-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så var säger då SCB att majoriteten av befolkningen lever i misär, vilket du påstod?

Var säger SCB att över hälften av befolkningen är ”squatters” vilket oavsett är helt irrelevant.
Kritiskt tänkande utan hopp och tacksamhet är cynism. Hopp och tacksamhet utan kritiskt tänkande är naivitet.

Jag har bara lagt fram min syn på begreppet parasitskatter. Skatt ska skydda befolkningen från inre och yttre hot, ursprungligen gick det till kungen och adelns beskyddarverksamhet. Och den delen har inte ändrats för att vi fått folkligt inflytande. Men ursprungstanken är att du betalar för skydda vad som är ditt och de dina. Först i proportion till dina tillgångar (mer inbetalt gav mer demokratiskt inflytande och mer beskydd) och senare omfördelningspolitiskt (ju mindre du bidrar och ju mer du kräver desto mer tjänar du på systemet - från de med förmåga till de med behov).

EU, Sida och altruistisk migrationspolitik innebär att skatterna frångår sitt syfte ur det perspektivet.

Här är källan på att hälften i Sverige inte är helsvenskar. Vi har haft tankeförbud kring ämnen som oönskade importerade kulturer (könsstympning, teoreti, vedergällning, klansamhälle, korruption m.m.) och även detta vem och hur många som egentligen är svenskar har varit skandalomsusat.

I de här siffrorna kan du göra en skattning av andelen helsvenskar sedan 1749 och framåt. Alltså med två svenska föräldrar till både mor-och farföräldrarna o.s.v. Jag får det till att knappt hälften är helt svenska enligt den definitionen.

Resten är "squatters", övervintrare från gamla migrationsvågor och halvsvenskar eller ättlingar av dem. Många är förvisso finnar. Om man anser att Sverige äger Finland är väl det oproblematiskt att de bor här. Men Finland håller ju inte med om att Finland är svenskt. Då kan man ju tycka att de ska ta hand om sina egna och plocka hem sina flyktingar. Det är väl på tiden? Judar från ww2 har ju fått ett eget land. Israel. Jugoslavien är återupprättat i nya stater. Återvänd till Bosnien, Kroatien och Serbien. Stora delar av Syrien, Turkiet och Irak är säkert idag.

Anledningen att dessa stannar är att svenskar ger mer än de får tillbaka. Nettot var minus 70000/år och person enl. Ruist. Vem skulle tacka nej till det? Det borde vara tvärt om.

Men det verkliga problemet är inte monetärt utan att andra än svenskar tillåts rösta. Svenskar har en promille av jordens yta. Nu har vi delat vårt inflytande genom att ge bort det till andra med helt andra värderingar och lojalitetsband. Typ Kakebaweh som går kurdernas ärende, trots att hon ska representera det svenska folket. Supersvenskt av henne, verkligen.

Att Sverige är världens bästa land är otvetydigt, men det är ingen anledning att passivt se det skänkas bort. Tvärt om.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2025-05-28 kl. 10:54.
Citera
2025-05-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Du är en för inbiten sosse för att se vilket förfall det blivit bara de sista 10-15 åren.
Ser du inte det är det synd om dig,men ni äldre människor är ju vana att det ska vara på ett vis och att bryta den banan är tyvärr svårt.
Att påstå att kriminaliteten ökat "lite" är en underdrift,invandring och öppna gränser medförde detta och massa mer bidragstagare som du gladligen verkar stötta genom att älska betala skatt.

Ok, du hade alltså inga seriösa motbevis på det jag listade där Sverige ligger i toppskiktet i världen, utan det är bara ditt tyckande och din enögda bias och fördomar du menar ska vara normen för alla….?

Jag betalar förövrigt inte inkomstskatt i Sverige
Citera
2025-05-28, 11:25
Medlem
Flashbackatmes avatar
Citat:
Ok, du hade alltså inga seriösa motbevis på det jag listade där Sverige ligger i toppskiktet i världen, utan det är bara ditt tyckande och din enögda bias och fördomar du menar ska vara normen för alla….?

Jag betalar förövrigt inte inkomstskatt i Sverige
Så du är en parasit som lever på vår välfärd menar du?
Snacka om dubbelmoral.
Behövs inga motbevis,du är bara för dum för att se verkligheten,fast äldre personer brukar bli vrånga på ålders höst så inget nytt direkt.
Citera
2025-05-28, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vet ej, men någonstans där man kan få leva som en vuxen, samt slippa allt jävla PK skit.... Letar

Det är väl bättre att du stannar kvar och kämpar emot? Det finns ju risk att det blir likadant på nästa ställe.
Citera
2025-05-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Så du är en parasit som lever på vår välfärd menar du?
Snacka om dubbelmoral.
Behövs inga motbevis,du är bara för dum för att se verkligheten,fast äldre personer brukar bli vrånga på ålders höst så inget nytt direkt.

Du är såklart inte intelligent nog att förstå utan drar idiotiska slutsatser utifrån din okunnighet och fördomar.

Nej, jag parasiterar inte alls. Utan betalar all skatt etc jag ska enligt de regler som gäller.

Så du menar att när jag länkar i tråden till seriösa källor med fakta som säger att Sverige är ett av världens bästa länder att bo och leva i, och listar vilka saker det handlar om, så ser jag inte verkligheten….?

Men du som inte kunnat lägga fram ett enda seriöst bevis för dina påståenden skulle veta mer och ha bättre koll på verkligheten…? Fan mina arbetskamrater från Polen Rumänien etc är smartare och har med kontakt med verkligheten än dig….
Citera
2025-05-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Kritiskt tänkande utan hopp och tacksamhet är cynism. Hopp och tacksamhet utan kritiskt tänkande är naivitet.

Jag har bara lagt fram min syn på begreppet parasitskatter. Skatt ska skydda befolkningen från inre och yttre hot, ursprungligen gick det till kungen och adelns beskyddarverksamhet. Och den delen har inte ändrats för att vi fått folkligt inflytande. Men ursprungstanken är att du betalar för skydda vad som är ditt och de dina. Först i proportion till dina tillgångar (mer inbetalt gav mer demokratiskt inflytande och mer beskydd) och senare omfördelningspolitiskt (ju mindre du bidrar och ju mer du kräver desto mer tjänar du på systemet - från de med förmåga till de med behov).

EU, Sida och altruistisk migrationspolitik innebär att skatterna frångår sitt syfte ur det perspektivet.

Här är källan på att hälften i Sverige inte är helsvenskar. Vi har haft tankeförbud kring ämnen som oönskade importerade kulturer (könsstympning, teoreti, vedergällning, klansamhälle, korruption m.m.) och även detta vem och hur många som egentligen är svenskar har varit skandalomsusat.

I de här siffrorna kan du göra en skattning av andelen helsvenskar sedan 1749 och framåt. Alltså med två svenska föräldrar till både mor-och farföräldrarna o.s.v. Jag får det till att knappt hälften är helt svenska enligt den definitionen.

Resten är "squatters", övervintrare från gamla migrationsvågor och halvsvenskar eller ättlingar av dem. Många är förvisso finnar. Om man anser att Sverige äger Finland är väl det oproblematiskt att de bor här. Men Finland håller ju inte med om att Finland är svenskt. Då kan man ju tycka att de ska ta hand om sina egna och plocka hem sina flyktingar. Det är väl på tiden? Judar från ww2 har ju fått ett eget land. Israel. Jugoslavien är återupprättat i nya stater. Återvänd till Bosnien, Kroatien och Serbien. Stora delar av Syrien, Turkiet och Irak är säkert idag.

Anledningen att dessa stannar är att svenskar ger mer än de får tillbaka. Nettot var minus 70000/år och person enl. Ruist. Vem skulle tacka nej till det? Det borde vara tvärt om.

Men det verkliga problemet är inte monetärt utan att andra än svenskar tillåts rösta. Svenskar har en promille av jordens yta. Nu har vi delat vårt inflytande genom att ge bort det till andra med helt andra värderingar och lojalitetsband. Typ Kakebaweh som går kurdernas ärende, trots att hon ska representera det svenska folket. Supersvenskt av henne, verkligen.

Att Sverige är världens bästa land är otvetydigt, men det är ingen anledning att passivt se det skänkas bort. Tvärt om.

Du får gärna visa oss de siffror du babblar om, med länk och källa, det är inte jag som ska behöva sitta och leta och knappa för att försöka bevisa dina påståenden.

Dessutom tycks du ge sken av att det skulle ha någon som helst relevans för Sverige idag varifrån innevånarna härstammade ifrån för hundratals år sedan. Dessa individer har varit med och byggt upp Sverige till vad det är idag.
Utan arbetskraft och kompetens från olika regioner i Europa och länder runt oss så hade vi inte nått de framgångar Sverige haft genom århundradena som t ex exportör av råvaror och produkter etc.
Hade vi enbart tillåtit absoluta helsvenskar i landet så hade vi inte haft folk nog, inte kompetens arbetskraft eller kapital nog för att ha kunnat nå dit vi är idag.

Människor har i alla tider rest till andra platser, andra länder, för att finna arbete etc etc, det gäller även helsvenskar.

Men du kanske är för raspolitik likt Adolf och gänget….?
Citera
2025-05-28, 12:21
Medlem
Citat:
Du får gärna visa oss de siffror du babblar om, med länk och källa, det är inte jag som ska behöva sitta och leta och knappa för att försöka bevisa dina påståenden.
Jag har länkat. Att SCB inte presenterar data så pöbeln fattar är säkert en medveten strategi, men det kan inte jag göra något åt.

Många skulle nog göra en mer generös tolkning och räkna in halvsvenskar och många europeiska invandrare. Då hamnar man runt åtta miljoner.

Dessutom brukar man påpeka att utlänningar betalar in lite, trots att de kräver mycket. Då minskar snyltfaktorn ytterligare.

Citat:
Dessutom tycks du ge sken av att det skulle ha någon som helst relevans för Sverige idag varifrån innevånarna härstammade ifrån för hundratals år sedan. Dessa individer har varit med och byggt upp Sverige till vad det är idag.
Utan arbetskraft och kompetens från olika regioner i Europa och länder runt oss så hade vi inte nått de framgångar Sverige haft genom århundradena som t ex exportör av råvaror och produkter etc.
Hade vi enbart tillåtit absoluta helsvenskar i landet så hade vi inte haft folk nog, inte kompetens arbetskraft eller kapital nog för att ha kunnat nå dit vi är idag.
Vi har bara en promille av jordytan och den kommer inte öka. Därför är det relevant att ha ett längre perspektiv än just vår generation eller nästa mandatperiod.

Nettopositiva arbetskraftsinvandrare ska vi givetvis vara tacksamma för, men ersättning har de fått i form av lön. Evigt politiskt inflytande är något extra.

Citat:
Människor har i alla tider rest till andra platser, andra länder, för att finna arbete etc etc, det gäller även helsvenskar.
Om jag finner arbete i USA blir jag inte automatiskt medborgare. Jag blir inte emirati i FAE bara för att jag jobbar där. Eller i Japan, Iran eller Israel för den delen.

Senast redigerad av Ok-perfekt 2025-05-28 kl. 12:33.
Citera
2025-05-28, 12:43
Medlem
Flashbackatmes avatar
Citat:
Du är såklart inte intelligent nog att förstå utan drar idiotiska slutsatser utifrån din okunnighet och fördomar.

Nej, jag parasiterar inte alls. Utan betalar all skatt etc jag ska enligt de regler som gäller.

Så du menar att när jag länkar i tråden till seriösa källor med fakta som säger att Sverige är ett av världens bästa länder att bo och leva i, och listar vilka saker det handlar om, så ser jag inte verkligheten….?

Men du som inte kunnat lägga fram ett enda seriöst bevis för dina påståenden skulle veta mer och ha bättre koll på verkligheten…? Fan mina arbetskamrater från Polen Rumänien etc är smartare och har med kontakt med verkligheten än dig….
Verkligheten är inte gröna ängar som i din fantasivärld,ge upp ditt troll.
Sverige var fan så mycket bättre att bo i fram tills 2010 sen gick det utför mer och mer.
Citera
2025-05-28, 13:20
Medlem
Och varför tillåts journalister bete sig som om vi är en diktatur med att hjärntvätta folket. Vilket annat jobb är det tillåtet att ljuga hejvilt? Folk skulle dö på mitt. Dom har hjälpt till att skapa dödsskjutningar och gängkriminella.
Så jävla äckligt vidrigt.
Citera
2025-05-28, 14:49
Medlem
Citat:
Jaha, och på vilket sätt skulle just dessa skatter och inte andra skatter vara parasitskatter…?
Menar du att vissa skatter inte behövs, medan andra skatter behövs…? Vilka behövs då, och vilka behövs inte, och varför…? Kan du svara på det herr ”skatteexpert” eller är du månne en blivande finansminister….

Och då är det väl dags för dig att proklamera att ”vad får vi för alla dessa skatter vi betalar?” och insinuerat att du tycker vi inte får nåt tillbaka av dessa pengar….?

Det brukar ju vara en vanligt klang från folk som är ”blinda”….

För är det inte så, att det hela handlar om att du är sur för att du måste betala skatter, oavsett vilka, och helst alltid skulle vilja behålla hela lönen (för du har väl en inkomst av arbete/anställning…?) i egen ficka? Men skulle det funka för ett samhälle, ett land…?
Kan hålla med dig i en del du skriver.

Du får tro mig elker inte, men jag har betalat mycket skatt i mina dar.

Det är något jag får acceptera, MEN.... och det är ett viktigt MEN...
Det retar mig när politiker (oavsett parti) inte kan handskas med våra skattepengar på ett ansvarsfullt sätt.

Man lär sig ju hela livet sägs det, och det ligger en del sanning i det.

En gång i tiden tyckte jag det skulle bli häftigt med reklam TV....
Jag tyckte friskolor kunde vara något bra då den eviga debatten, inte minst på 90-talet tog fart om vår försämrade skola.
Samma sak med sjukvården. Tyckte det var bra med en privat sjukvård där man snabbt fick tid och vård.

Nu har jag en annan uppfattning..
Många av de bästa lärarna mm, de bästa läkarna mm har försvunnit till denna sektor.
Det har medfört att skola och sjukvård har drabbats av besparingar och indragningar. Skolan och sjukvården hänger helt enkelt inte med.

Hade vihaft politiker med ansvar och en stor portion konsekvenstänk hade inte detta fått genomförts.

Tänk tanken att alla får/har rätt till exakt samma vård.
Då hade vi med våra rätt fördelade skattepengar sett till att vår "statliga" sjukvård och skola fortfarande varit världsledande där de även haft en positiv löneutvecklig.

Jag har tidigare skrivit aatt det idag saknas stolthet och ansvar för vårt land och inte minst vart våra skattepengar hamnar.

Som nyligen då AP fonderna "snodde" 5,8 miljarder av våra skattepengar, till att olagligt investera dessa i Northvolt.

Nu är pengarna borta.
Där skulle de styrande handlat direkt och sagt åt dessa att deras tid är förbrukad. Det är bara att gå!

Men icke..
Citera
2025-05-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Kan hålla med dig i en del du skriver.

Du får tro mig elker inte, men jag har betalat mycket skatt i mina dar.

Det är något jag får acceptera, MEN.... och det är ett viktigt MEN...
Det retar mig när politiker (oavsett parti) inte kan handskas med våra skattepengar på ett ansvarsfullt sätt.

Man lär sig ju hela livet sägs det, och det ligger en del sanning i det.

En gång i tiden tyckte jag det skulle bli häftigt med reklam TV....
Jag tyckte friskolor kunde vara något bra då den eviga debatten, inte minst på 90-talet tog fart om vår försämrade skola.
Samma sak med sjukvården. Tyckte det var bra med en privat sjukvård där man snabbt fick tid och vård.

Nu har jag en annan uppfattning..
Många av de bästa lärarna mm, de bästa läkarna mm har försvunnit till denna sektor.
Det har medfört att skola och sjukvård har drabbats av besparingar och indragningar. Skolan och sjukvården hänger helt enkelt inte med.

Hade vihaft politiker med ansvar och en stor portion konsekvenstänk hade inte detta fått genomförts.

Tänk tanken att alla får/har rätt till exakt samma vård.
Då hade vi med våra rätt fördelade skattepengar sett till att vår "statliga" sjukvård och skola fortfarande varit världsledande där de även haft en positiv löneutvecklig.

Jag har tidigare skrivit aatt det idag saknas stolthet och ansvar för vårt land och inte minst vart våra skattepengar hamnar.

Som nyligen då AP fonderna "snodde" 5,8 miljarder av våra skattepengar, till att olagligt investera dessa i Northvolt.

Nu är pengarna borta.
Där skulle de styrande handlat direkt och sagt åt dessa att deras tid är förbrukad. Det är bara att gå!

Men icke..
Så på vilket sätt är du insatt i hur ett land och dess komplexa (med alla faktorer i alla specifika fall) ekonomi ska skötas för att kunna fälla avgöranden när och om politiker handlas med våra skattepengar på ett ansvarsfullt sätt…?

Det är väldigt lätt att folk tycker och tror en massa om det ena och andra, men inte har kunskaper eller fakta nog för att förstå eller ens se hela bilden. Men knyta näven i fickan ska de göra. Ungefär som att sportfånar kan sitta i soffan och veta exakt hur matchen ska spelas för att vinnas, och när den förlorades även vet exakt varför. Om det vore så enkelt så skulle det sitta extremt kompetenta guldtränare och finansministrar i varenda vardagsrumssoffa…..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in