2025-05-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så på vilket sätt är du insatt i hur ett land och dess komplexa (med alla faktorer i alla specifika fall) ekonomi ska skötas för att kunna fälla avgöranden när och om politiker handlas med våra skattepengar på ett ansvarsfullt sätt…?

Det är väldigt lätt att folk tycker och tror en massa om det ena och andra, men inte har kunskaper eller fakta nog för att förstå eller ens se hela bilden. Men knyta näven i fickan ska de göra. Ungefär som att sportfånar kan sitta i soffan och veta exakt hur matchen ska spelas för att vinnas, och när den förlorades även vet exakt varför. Om det vore så enkelt så skulle det sitta extremt kompetenta guldtränare och finansministrar i varenda vardagsrumssoffa…..
Hur pass begåvad man är som finansminister är egentligen inte så intressant..
Det finns andra faktorer som är betydligt mer avgörande på hur man ser sitt samhälle och hur man finansierar det.

Den egna upplevelsen är grunden till hur man anser landet sköts.

Några exempel:

När man får sitta nästan 7 timmar på akuten med sprängande huvudvärk och man inte ens gör en koll..(egen upplevelse

När man tvingas betala moms på skatt på ex.vis elfakturan..

När man får arbeta ideelt för att förverkliga något som staten borde stå för.

När VD:n för Vattenfall har en grundlön på 1,3 miljoner i månaden....

När AP fonderna olagligt investerar i något som får pengarna att försvinna och än värre när det inte får repressalier..

När vi taar in hundratusentals personer i landet som endast lever på bidrag och ibland inte vill medverka till något i landet..

När järnvägen i landet är så pass eftersatt att de anställda kallar det "ständiga brandutryckningar"..

Vägnätet börjar närma sig samma nivå som tågnätet.

När många instanser ständigt får nya sparkrav och nerdragningar..

Mina egna åsikter:

När vi odemokratiskt tar beslut om att gå med i Nato. Till vilken nytta kan man ju fråga sig med facit ihand?

När vi skänker 100 miljarder samt massa vapen till ett proxykrig i Ukraina mot bättre vetande..

När politiker "tävlar" om att få en plats i kolossen EU som fått otroligt utökad makt med en agenda och galna lagar som inte kommer befolkningen till gagn..
Själv anser jag att vi skulle gå ur EU pronto. Det är endast en bekvämlighetsinrättning för politiker..
Fullständigt onödigt som endast kostar pengar.

Jag kan fortsätta, men detta räcker nu.
Citera
2025-05-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hur pass begåvad man är som finansminister är egentligen inte så intressant..
Det finns andra faktorer som är betydligt mer avgörande på hur man ser sitt samhälle och hur man finansierar det.

Den egna upplevelsen är grunden till hur man anser landet sköts.

Några exempel:

När man får sitta nästan 7 timmar på akuten med sprängande huvudvärk och man inte ens gör en koll..(egen upplevelse

När man tvingas betala moms på skatt på ex.vis elfakturan..

När man får arbeta ideelt för att förverkliga något som staten borde stå för.

När VD:n för Vattenfall har en grundlön på 1,3 miljoner i månaden....

När AP fonderna olagligt investerar i något som får pengarna att försvinna och än värre när det inte får repressalier..

När vi taar in hundratusentals personer i landet som endast lever på bidrag och ibland inte vill medverka till något i landet..

När järnvägen i landet är så pass eftersatt att de anställda kallar det "ständiga brandutryckningar"..

Vägnätet börjar närma sig samma nivå som tågnätet.

När många instanser ständigt får nya sparkrav och nerdragningar..

Mina egna åsikter:

När vi odemokratiskt tar beslut om att gå med i Nato. Till vilken nytta kan man ju fråga sig med facit ihand?

När vi skänker 100 miljarder samt massa vapen till ett proxykrig i Ukraina mot bättre vetande..

När politiker "tävlar" om att få en plats i kolossen EU som fått otroligt utökad makt med en agenda och galna lagar som inte kommer befolkningen till gagn..
Själv anser jag att vi skulle gå ur EU pronto. Det är endast en bekvämlighetsinrättning för politiker..
Fullständigt onödigt som endast kostar pengar.

Jag kan fortsätta, men detta räcker nu.

Du kastar fram en massa påståenden som du inte styrker, så hur vet vi att det du påstår verkligen stämmer? Och om något av det skulle stämma, hur vet du att det inte fanns en legitim orsak till att du t ex fick vänta länge på akuten? Hur vet du att resurserna behövdes för kanske mer direkt livshotande insatser….?

Som sagt, det är förbannat vanligt att vardagsfolk tycker och tror en massa, och drar fel slutsatser utifrån att de har egna fördomar och inte har verkliga fakta som grund.

Ungefär som att ”alla vet” att bilverkstäder alltid lurar folk med ockerpriser, som om alla hemma i soffan vet exakt allt om hur bilverkstäder ska drivas och vilka krav och kostnader de har. Och att det som tar 2 timmar för verkstaden klarar folk lätt på 20 min….
Citera
2025-05-28, 18:40
Medlem
Västkustskts avatar
Jag är redo. Nu kör vi!
Citera
2025-05-28, 19:02
Medlem
Citat:
Du kastar fram en massa påståenden som du inte styrker, så hur vet vi att det du påstår verkligen stämmer? Och om något av det skulle stämma, hur vet du att det inte fanns en legitim orsak till att du t ex fick vänta länge på akuten? Hur vet du att resurserna behövdes för kanske mer direkt livshotande insatser….?

Som sagt, det är förbannat vanligt att vardagsfolk tycker och tror en massa, och drar fel slutsatser utifrån att de har egna fördomar och inte har verkliga fakta som grund.

Ungefär som att ”alla vet” att bilverkstäder alltid lurar folk med ockerpriser, som om alla hemma i soffan vet exakt allt om hur bilverkstäder ska drivas och vilka krav och kostnader de har. Och att det som tar 2 timmar för verkstaden klarar folk lätt på 20 min….
Du kringår verkligheten med ditt rent patetiska svar!

Du borde om du är minsta insatt i vad som händervi samhället inse att det jag skrev och påstår är i högsta grad förankrat i verkligheten.
Ser eller hör du aldrig på nyheter?

Du verkar dessutom ha ett starkt förakt mot samhället i stort då du påstår en massa som du tydligen hört, men som egentligen inte hör till ämnet...
Man börjar ju undra om du är politiker själv och systemstiskt stoppar huvudet i sanden när verkligheten känns obekväm..
Citera
2025-05-28, 19:52
Medlem
Citat:
Du kringår verkligheten med ditt rent patetiska svar!

Du borde om du är minsta insatt i vad som händervi samhället inse att det jag skrev och påstår är i högsta grad förankrat i verkligheten.
Ser eller hör du aldrig på nyheter?

Du verkar dessutom ha ett starkt förakt mot samhället i stort då du påstår en massa som du tydligen hört, men som egentligen inte hör till ämnet...
Man börjar ju undra om du är politiker själv och systemstiskt stoppar huvudet i sanden när verkligheten känns obekväm..

Lilla du, jag har varit med i samhället i över 6 decennier, rest och jobbat lite varstans med allt möjligt i Sverige, Skandinavien, Europa, när det funnits jobb, rört mig i storstädernas alla områden likväl som på landsbygd. Jobbat med folk från i stort sett hela världen och alla kulturer.

Jag tvivlar på att du skulle ha nåt väsentligt att lära mig om livet i Sveriges samhälle eller verkligheten.
Hur du kan tolka det jag skriver som att jag skulle ha förakt för samhället får du nog ta med din psykolog, för du har så galet fel att det blir en parodi på din tolkningsförmåga och intelligens…

Allt det jag listat som Sverige ligger i toppen av i världen av positiva saker kan jag styrka, och har länkat i tråden. Det är betydlig mer och seriösare källor än allehanda gnällkukar på din sida, eller du själv, har lyckats prestera som stöd för era påståenden om att Sverige skulle vara så kasst som ni försöker påstå.

Så det är inte jag som förnekar fakta utan ni gnällkukar.

Notera nu, att jag på inga vis hävdar att allt är perfekt i Sverige för alla innevånare, det har det aldrig varit och kommer aldrig att bli, och det gäller exakt samma för alla andra länder i hela världen. Det finns absolut div problematik och negativ utveckling att ta tag i, vilket det alltid gjort i alla tiden. Världen och samhället runt oss och det vi lever i är dynamiskt och i ständig förändring, vilket regering politiker myndigheter etc etc hela tiden måste jobba med för att det ska anpassas till rådande förhållanden etc.

Men detta ändrar inte det faktum att sverige BEVISLIGEN är ett av världens bästa länder att leva och bo i, och vi ska vara förbannat tacksamma för att vi har fått den förmånen att leva i detta fantastiska trygga demokratiska rättssäkra land. Jag har t ex arbetskamrater från Rumänien som levt under sovjet-oket, det var ingen dans på rosor för den vanligen rumänen. T ex så tjänade de ca 400 dollar i månaden vilket inte räckte långt, så folket var jäkligt fattigt, och man kunde inte uttrycka kritik etc mot regimen, då hade röd med bil och det var skitbilar. Faktum är att det var mycket eländigare fattigare och hårdare i t ex Rumänien och Bulgarien än i DDR och Polen.
Citera
2025-05-28, 20:08
Medlem
Citat:
Lilla du, jag har varit med i samhället i över 6 decennier, rest och jobbat lite varstans med allt möjligt i Sverige, Skandinavien, Europa, när det funnits jobb, rört mig i storstädernas alla områden likväl som på landsbygd. Jobbat med folk från i stort sett hela världen och alla kulturer.

Jag tvivlar på att du skulle ha nåt väsentligt att lära mig om livet i Sveriges samhälle eller verkligheten.
Hur du kan tolka det jag skriver som att jag skulle ha förakt för samhället får du nog ta med din psykolog, för du har så galet fel att det blir en parodi på din tolkningsförmåga och intelligens…

Allt det jag listat som Sverige ligger i toppen av i världen av positiva saker kan jag styrka, och har länkat i tråden. Det är betydlig mer och seriösare källor än allehanda gnällkukar på din sida, eller du själv, har lyckats prestera som stöd för era påståenden om att Sverige skulle vara så kasst som ni försöker påstå.

Så det är inte jag som förnekar fakta utan ni gnällkukar.

Notera nu, att jag på inga vis hävdar att allt är perfekt i Sverige för alla innevånare, det har det aldrig varit och kommer aldrig att bli, och det gäller exakt samma för alla andra länder i hela världen. Det finns absolut div problematik och negativ utveckling att ta tag i, vilket det alltid gjort i alla tiden. Världen och samhället runt oss och det vi lever i är dynamiskt och i ständig förändring, vilket regering politiker myndigheter etc etc hela tiden måste jobba med för att det ska anpassas till rådande förhållanden etc.

Men detta ändrar inte det faktum att sverige BEVISLIGEN är ett av världens bästa länder att leva och bo i, och vi ska vara förbannat tacksamma för att vi har fått den förmånen att leva i detta fantastiska trygga demokratiska rättssäkra land. Jag har t ex arbetskamrater från Rumänien som levt under sovjet-oket, det var ingen dans på rosor för den vanligen rumänen. T ex så tjänade de ca 400 dollar i månaden vilket inte räckte långt, så folket var jäkligt fattigt, och man kunde inte uttrycka kritik etc mot regimen, då hade röd med bil och det var skitbilar. Faktum är att det var mycket eländigare fattigare och hårdare i t ex Rumänien och Bulgarien än i DDR och Polen.
Med den uppsats du skriver ovan,där du bl.annat förklarsr hur berestvoch världsvan du är, och som även i ren frustration både innehåller härskarteknik och en sämre vokabulär, är det högst märkvärdigt att du trots detta ifrågasätter de exempel jag tog upp som du ifrågasatte då de saknade länkar.
Beträffande AP fondernas stöld av pensionspengarna, tog de upp det i kvällens rapport.

Får du en elräkning borde du någon gång sett att moms specificeras på skatten..

Googlar du, är jag övertygad om att du får resterande påståenden bekräftat.

Samtliga har figurerat i våra nyhetssändningar senaste tiden

Bara för att vi (fortfarande) tillhör den övre ligan vad gäller välfärd, betyder inte det att det inte finns saker som kan förbättras.

Min egen åsikt är att de politiker vi till stor del har idag inte är kompetenta för att vågacta tag i de större problemen landet står inför.

Jag förstod redan för mycket länge sedan hur ex.vis vår (katastrofala) invandringspolitik skulle leda till.
Jag slår mig inte på bröstet för det, utan blir luttrad då de som är satta att styra upp detta inte har gjort detta, utan låtit det få fortgå.
Citera
2025-05-28, 20:34
Medlem
Citat:
Med den uppsats du skriver ovan,där du bl.annat förklarsr hur berestvoch världsvan du är, och som även i ren frustration både innehåller härskarteknik och en sämre vokabulär, är det högst märkvärdigt att du trots detta ifrågasätter de exempel jag tog upp som du ifrågasatte då de saknade länkar.
Beträffande AP fondernas stöld av pensionspengarna, tog de upp det i kvällens rapport.

Får du en elräkning borde du någon gång sett att moms specificeras på skatten..

Googlar du, är jag övertygad om att du får resterande påståenden bekräftat.

Samtliga har figurerat i våra nyhetssändningar senaste tiden

Bara för att vi (fortfarande) tillhör den övre ligan vad gäller välfärd, betyder inte det att det inte finns saker som kan förbättras.

Min egen åsikt är att de politiker vi till stor del har idag inte är kompetenta för att vågacta tag i de större problemen landet står inför.

Jag förstod redan för mycket länge sedan hur ex.vis vår (katastrofala) invandringspolitik skulle leda till.
Jag slår mig inte på bröstet för det, utan blir luttrad då de som är satta att styra upp detta inte har gjort detta, utan låtit det få fortgå.

Det är som sagt inte jag som ska googla för att bevisa dina påståenden….
Typ ”Hej, jag vill ha Nobelpris för jag har uppfunnit nåt, ni i Nobelkommittén får googla så finner ni bevisen….”

Var fan har jag ens påstått att det inte skulle finnas saker i landet etc som kunde förbättras….? Citera gärna…. Jag förklarade just detta i det inlägg du nu citerade, ändå försöker du slå in öppna dörrar med ”Bara för att vi (fortfarande) tillhör den övre ligan vad gäller välfärd, betyder inte det att det inte finns saker som kan förbättras.”
Citera
2025-05-29, 10:00
Medlem
senhackarens avatar
Du och dina likasinnade får dra lott. Vem börjar?
Citera
2025-06-01, 21:20
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Det är nog ingen större ide att diskutera med dig för du verkar inte tänka längre än din näsa räcker.

Då har jag en betydligt längre näsa än vad du har, men tanke på att jag här nedanför krossar alla dina svagsinta abderitiska argument.

Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Ja du verkar rolig du med noll koll på det mesta du är säkert en sådan som tror på allt mainstream media skriver och säger HA HA

Jag behöver inte referera till mainstream-media för att förgöra alla dina argument.

Hur dina påståenden faller sönder – punkt för punkt

1. “Sverige är genomkorrupt.”

Sverige ligger på plats 8 av 180 i Transparency Internationals Corruption Perceptions Index 2024 och får 80 poäng av 100 (där 100 = minst korruption). Det placerar oss i den absoluta världstoppen tillsammans med övriga nordiska länder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_in_Sweden

2. “Politiker försöker medvetet göra svenskarna fattiga.”

Reduktionsplikten sänktes 1 januari 2024 från 30,5 % till 6 % för diesel och från 7,8 % till 6 % för bensin – en av de största pristumningarna någonsin på drivmedel.

Inkomstskatten har sänkts i flera steg (höjt grundavdrag och jobbskatteavdrag).

ROT-taket höjdes och ränteavdraget finns kvar oförändrat.

ISK-skatten får du inte betala förrän kapitalet överstiger 300 000 kr.

Kort sagt: åtgärderna syftar uttryckligen till att lätta hushållens ekonomi, inte ruinera den.

3. “Man blir rik på bidrag.”

För en ensamstående vuxen uppgår riksnormen för försörjningsstöd 2025 till ca 4 000 kr i personliga kostnader plus 1 300 kr i hushållskostnader – strax över 5 000 kr i månaden före hyra. Det kallas existensminimum av en anledning.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2024.pdf

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/riksnormen/

Den som får ekonomiskt bistånd måste dessutom förbruka alla sparpengar och sälja, bil, båt, sommarstuga och andra tillgångar innan stödet betalas ut – något både Socialstyrelsens handbok och otaliga kommunala riktlinjer klargör.

4. “Invandrare förstör Sverige.”

Visst är arbetslösheten högre bland utrikes födda (13 % mot 3–4 % för inrikes).

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/utbud-av-arbetskraft/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-fjarde-kvartalet-2024/

Men trenden går åt rätt håll: mellan 2020 och 2023 ökade sysselsättningen bland utrikes födda i 283 av 290 kommuner.

https://www.scb.se/pressmeddelande/stora-lokala-skillnader-pa-arbetsmarknaden-tydliga-i-ny-typ-av-statistik-fran-scb/

Skattemedel från arbetande utrikes födda bidrar till både pensioner och vård-skola-omsorg; utan migrationen hade Sverige redan 2025 haft färre förvärvsarbetande än pensionärer.

Så utan invandringen hade Sverige ruinerat sig själv. Invandring leder alltid till en netto-vinst i ett nationalekonomiskt perspektiv. Det är aldrig en förlustaffär rent nationalekonomiskt.

5. “Invandrarbidrag sänker min pension.”

Allmän pension finansieras huvudsakligen genom inkomstbaserade avgifter och AP-fondernas avkastning, inte av kommunala bidrag. AP-fondernas tillgångar uppgick till 13 092 miljarder kr 2024 – mer än tre års statsbudgetar.

https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta

6. “Svenskarna är kuvade – varför reser de sig inte?”

För att det stora flertalet inte upplever den domedagsbild du målar upp. Regeringens egen välfärdsstatistik visar att:

Disponibel inkomst för en genomsnittlig pensionär har ökat med 20 % 2016–2025.

https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/publikationer/utvecklingen-av-pensionen-och-den-disponibla-inkomsten-2025/

Offentliga utgifter ligger stabilt runt 50 % av BNP, en lägre nivå än under 1990-talet

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/offentlig-sektor/offentliga-sektorns-utgifter_1208394.html

Slutsats

När fakta talar emot din svaga katastrofretorik, då väljer de flesta hellre demokratiska val vart fjärde år än att välta systemet.

Du använder många stora ord men noll belägg. Sverige rankas topp-10 renaste länder i världen när det gäller korruption och hushållen har fått både sänkt skatt och billigare bränsle.

Försörjningsstödet ligger på existensminimum – fem tusen i månaden – medan en genomsnittspensionär har nästan fyrdubbel disponibel inkomst.

Arbetsmarknadsstatistiken visar dessutom att sysselsättningen ökar snabbast bland utrikes födda. Med andra ord: din "plan att knäcka svenskarna" existerar bara i foliehatts-fantasi.

Man kan fråga sig om du har någon källa som inte är din egen ilska.

Ett råd till foliehatten:

Så tills du har något annat än trasiga caps lock-tangenter, hjärnspöken och dyngsur magkänsla att komma med, kanske du ska ta ett djupt andetag, sluta pladdra om att "svenskarna ska resa sig", och istället resa dig själv ur okunskapens bottenslam. Du sitter och skriker "vakna!" till ett folk som redan är vaket – det är du som sover, mitt i ett egensnickrat apokalypsdrama utan fakta, logik eller substans.

Det du levererar är varken analys, argument eller åsikt – det är ett skolboksexempel på intellektuell självskadepropaganda. Du försöker klä din vrede i politisk analys, men allt som hörs är ett vuxet barn som inte får sin vilja igenom och därför tror att hela världen är ute efter honom.

Skaffa källor, eller håll käften – Flashback är inte din dagbok.
Citera
2025-06-01, 21:29
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vem fan är du? Detta jävla samhälle som du verkar vilja ha är inget jag någonsin vill leva i.. Och kan jag få mitt hus sålt så kommer jag nog inte att göra det så länge till heller

Läs min senaste kommentar som jag skrev till trådstartaren här ovanför så ser du att hans påstående om samhället är helt fel.
Senast redigerad av Victor-Cronhielm 2025-06-01 kl. 21:34.
Citera
2025-06-01, 21:32
Moderator
Fear2bes avatar
Den svenska kulturen är lugnare än resten av Europa. Våldsamma revolutioner sker i Sydamerika och Afrika - inte här. Upplopp och folk som kastar sten, det är inte svenskt - så håller man på i varmare länder som Frankrike, Spanien och möjligen Italien. Här demonstrerar man först efter att ha sökt demonstrationstillstånd hos polisen och man kan på sin höjd vara lite högljutt irriterad. Är man tillräckligt upprörd och irriterad så visar man det genom att rösta bort det som är dåligt, förhoppningsvis är man också påläst så att man inte blir lurad av politikerna. Det är därför vi inte är lika galna som Tyskland, England och Frankrike i politiken.
Citera
2025-06-01, 21:44
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Vi behöver folk samt ledare för detta, sen kommer resterande med högafflar och facklor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in