Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nej hon tänker inte fel.
(vilket du utmärkt väl vet)
Vi kan göra detta enkelt...vi går till ChatGpt och ställer frågan:
Vilken grupp är mest överrepresenterad i kriminalitet? rangordna dem med högst överrepresentation först.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
du kan ju fråga chat GPT.

Twice the pride, double the fall
.
Du överskattar kraftigt ChatGPT:s förmåga.
För det första så är det viktigt att förstå att ChatGPT aldrig slår en direkt källa. När jag använder ChatGPT så gör jag det oftast för att pressa mina motståndare på logisk konsekvens men jag avfärdar ChatGPT som ett facit.
Men eftersom du själv tror på det ChatGPT säger, så tvingas du acceptera att jag hade rätt och du hade fel för att vara konsekvent.
Fortsätt läs...
Ett par saker som du verkar ha förbisett:
1) ChatGPT väger inte tyngre än den källreferens som jag uppgav. Det måste du väl ändå förstå? Det jag har hänvisat till är en direkt källreferens till en BRÅ genomgång.
2) ChatGPT tänker ofta fel. Det är inget facit. Vill du se bevis på detta?
3) Du har ställt en helt annan fråga till ChatGPT än den jag ställde dig.
Kontext:
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Män är kraftigt överrepresenterade då det kommer till dödligt våld, nått så in i helvete överrepresenterade....
Du har omformulerat frågan:
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Vi kan göra detta enkelt...vi går till ChatGpt och ställer frågan:
Vilken grupp är mest överrepresenterad i kriminalitet? rangordna dem med högst överrepresentation
Hur min fråga faktiskt var formulerad:
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
OK, vilka är mest överrepresenterade: Män som grupp eller afrikanska invandrare?
Du gjorde alltså en fuling.
Without lies, feminism dies. Så sant som det är sagt.
För att minska risken för fel är det betydligt lättare att vara extremt specifik med frågan och även förse ChatGPT med direkta siffror.
Låt oss göra detta:
''Hej ChatGPT!
Efter att ha läst igenom en rapport utfärdad av BRÅ ifrån 2021 så kunde man utläsa ifrån rapporten att gruppen afrikanska invandrare utgjorde ungefär 1,76 % av den svenska befolkningen men misstänktes för 7,27 % av de brott som avser
dödligt våld inkl. försök till mord eller dråp. Män som grupp enligt samma rapport utgjorde ungefär 50 % av befolkningen men misstänktes för 88 % av de brott som avser
dödligt våld inkl. försök till mord eller dråp.
Vilken grupp av de två ovannämnda är mest överrepresenterad?''
Här är ChatGPT:s svar och jag kommer även bifoga bilder:
Hej! Bra fråga – du jämför två olika gruppers överrepresentation i misstankar om dödligt våld (inkl. mordförsök), baserat på BRÅ:s rapport från 2021.
Vad är överrepresentation?
Överrepresentation handlar om hur mycket större andel en grupp utgör bland de misstänkta i förhållande till deras andel i befolkningen.
Vi räknar ut det genom: Andel misstänkta/andel av befolkningen.
Grupp 1: Afrikanska invandrare
Andel av befolkningen: 1,76 %
Andel misstänkta: 7,27 %
Överrepresentation: 7,27/1.76 = 4,13.
Alltså är afrikanska invandrare cirka 4,13 gånger överrepresenterade.
Grupp 2: Män
Andel av befolkningen: 50 %
Andel misstänkta: 88 %
Överrepresentation: 88/50 = 1,76.
Män är alltså 1,76 gånger överrepresenterade.
Slutsats: Gruppen afrikanska invandrare är mer överrepresenterad.
Bilder (ChatGPT):
https://postimg.cc/w7bcfmGH
https://postimg.cc/Ppx5RPcs
https://postimg.cc/MvtrWH3r
BRÅ rapporten:
https://bra.se/download/18.366598ab19270941a1c3955/1729256818286/2021_Tabellbilaga%201%20delstudie%201.pdf
Om du förnekar siffrorna så kan vi diskutera dem. Men du kan inte fly längre nu. Antingen bestrider du siffrorna och då diskuterar jag gärna dem och plockar fram dem ur BRÅ dokumentet. Det är ett alternativ. Eller så accepterar du bara att ChatGPT inte håller med dig. Det får vara någon måtta nu på oärligheterna.
Du har alltså en felaktig förståelse för hur statistisk överrepresentation beräknas för annars hade du givetvis vetat svaret. Förstår du dig inte på sådana här enkla koncept så är det inte orimligt att tänka sig att du även analyserar annan typ av kriminalstatistik på ett felaktigt sätt vilket givetvis kastar tvivel på din förståelse för det du läser. Detta är problematiskt givetvis eftersom folk på det här forumet är intresserade av sanningen.