Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Hon tänker fel också. Varför jag inte vill prata med Lupac är ganska enkelt att se om man ser hennes och mina diskussioner i andra trådar. Det spelar ingen roll vad jag säger till henne för hon vill bara tjafsa. Det är därför jag är hård haha.
Nej hon tänker inte fel.
(vilket du utmärkt väl vet)
Vi kan göra detta enkelt...vi går till ChatGpt och ställer frågan:
Vilken grupp är mest överrepresenterad i kriminalitet? rangordna dem med högst överrepresentation först.
Svaret vi får jepp detta:
Mest överrepresenterade grupper i kriminalstatistik (i Sverige)
Utifrån vad forskningen säger om misstanke om brott (från Brå 2005 och andra analyser):
Unga män (15–29 år)
Den absolut mest överrepresenterade gruppen.
Exempel: Män i den här åldern är inblandade i en stor andel av våldsbrott, narkotikabrott, stölder m.m.
Kön är en starkare faktor än både etnicitet och socioekonomi i kriminalstatistik.
Personer med utländsk bakgrund
Särskilt personer födda utomlands eller med två utlandsfödda föräldrar.
Överrepresentationen varierar beroende på brottstyp och ursprungsregion.
Viktigt: När man kontrollerar för socioekonomi och andra faktorer minskar överrepresentationen, men den kvarstår delvis.
Personer med låg socioekonomisk status
Inkomst, utbildningsnivå och koppling till arbetsmarknaden spelar stor roll.
När man kontrollerar för dessa faktorer minskar skillnaderna i brottsmisstanke kraftigt.
Boende i socialt utsatta områden
Personer som bor i områden med hög arbetslöshet, svaga skolor, trångboddhet och låg tillit till samhället är mer benägna att vara misstänkta för brott.
Men boendeform är ofta en följd av socioekonomiska faktorer, inte en helt fristående orsak.
Rangordning i kortform (mest överrepresenterad först):
Unga män
Personer med utländsk bakgrund
Låg socioekonomisk status
Boende i utsatta områden