2025-05-27, 00:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Innan 2012 - "Inga kunder kommer vilja ha elbilar"
Tesla visar upp Model S
"Jaha men då kommer Mercedes kunna bygga mycket bättre blabla"

Ca 2018 - "Kommer aldrig finnas nån vinst i elbilsproduktion"
Tesla börjar göra vinst
"Jaha men då kommer VW göra mycket större vinster blabla"

Ca 2025 - "Vision only är värdelöst, det krävs LIDAR för robotaxi" <--- Du är här
Tesla visar upp vision only robotaxi
"Jaha men då kan ju vem som helst göra det, kineserna kommer konkurrera ut Tesla, Uber & Lyft blabla"

Detta copium kommer fortsätta med Optimus också.
Teslas försäljning är ner 80%, tillsammans med intäkterna. Både BYD och Volkswagen har gått om Tesla, som hittills förlitat sig på skattelättnader och att sälja utsläppsrätter... Q2 kommer vara rött.

Waymo har varit i drift i flera år, Tesla är sena på bollen.
Citera
2025-05-27, 00:29
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Kort och kontroversiell intervju med Elon Musk. Själv anser jag att de svar på tal han ger visar varför Tesla kommer att lyckas och varför jag äger aktier i företaget med ett längre perspektiv.

https://www.facebook.com/reel/3143403825807847

// CC
PE-värdet är över 200 och försäljning/intäkter krymper i en rasande fart, samtidigt som konkurrenterna växer. Märket är för alltid förpestat.
Citera
2025-05-27, 07:40
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
PE-värdet är över 200 och försäljning/intäkter krymper i en rasande fart, samtidigt som konkurrenterna växer. Märket är för alltid förpestat.

Med den inställning som deras CEO har kommer lösningar för en väg framåt att hittas. Nya innovationer att uppstå. Han har den rätta inställningen och den är det mycket få människor som har.

(Att jag sedan inte gillar Elons politiska åsikter framförallt kopplat till Ukraina, det är en annan sak. Din tagg/bild, den gillar jag däremot men även det är OT i denna tråd.)

// CC
Citera
2025-05-27, 08:38
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Med den inställning som deras CEO har kommer lösningar för en väg framåt att hittas. Nya innovationer att uppstå. Han har den rätta inställningen och den är det mycket få människor som har.

(Att jag sedan inte gillar Elons politiska åsikter framförallt kopplat till Ukraina, det är en annan sak. Din tagg/bild, den gillar jag däremot men även det är OT i denna tråd.)

// CC

Frågan är vad Elons återkomst till bolagen kommer ha för faktiskt effekt. För mig och hur jag ser på Elon så skulle jag tro att det bästa för Tesla och de andra bolagen vore att tillsätta en dedikerad CEO som förstår den nuvarande affären och riktningen som bolagen har, då Elon tydligen inte går att lita på och enbart är ett dragplåster i form av gratis marknadsföring verkar det som.
Citera
2025-05-27, 08:44
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Försäljningen i EU går så där iallafall.

https://www.svd.se/a/VzvmAl/teslas-f...rasar-i-europa
Citera
2025-05-27, 10:37
Medlem
otellos avatar
Citat:

// CC
Det är deras CEO som är problemet. Han har på egen hand jagat bort hela kundgruppen inom loppet av några månader. Ingen, mig själv inkluderat, kommer köpa Tesla.
Sen förstår jag inte hur man kan tycka att han utstrålar kompetens och ledarskap, han låter som Pedro i Napoleon Dynamite när han står på scenen och mumlar.
Citera
2025-05-27, 10:50
Medlem
Vansterpartiets avatar
Kul med en tråd som går långt bak i tiden, redan då gnälldes det om orimlig värdering kontra andra tillverkare, skaplig utveckling sedan dess. Tur man äger via indexfond så man inte behöver fundera över det utan bara rida med. Till och med jag gjorde ett syrligt inlägg 2019.

Många hysteriska på senaste tiden men med lite tid så är det en nothingburger precis som allt annat marknadsrelaterat. Mest internetkrigare som blir upprörda över Musk, Trump och annat löjligt media rapporterar om.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2025-05-27 kl. 10:52.
Citera
2025-05-27, 11:14
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Kul med en tråd som går långt bak i tiden, redan då gnälldes det om orimlig värdering kontra andra tillverkare, skaplig utveckling sedan dess. Tur man äger via indexfond så man inte behöver fundera över det utan bara rida med. Till och med jag gjorde ett syrligt inlägg 2019.

Många hysteriska på senaste tiden men med lite tid så är det en nothingburger precis som allt annat marknadsrelaterat. Mest internetkrigare som blir upprörda över Musk, Trump och annat löjligt media rapporterar om.
Tesla brukade växa, nu är det ett hastigt krympande bolag. Försäljningen är ner ytterligare 50% i april, trots att EV-marknaden växte med 20% under samma period.
Citera
2025-05-27, 11:19
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Tesla brukade växa, nu är det ett hastigt krympande bolag. Försäljningen är ner ytterligare 50% i april, trots att EV-marknaden växte med 20% under samma period.
Meta krympte och halverade vinsten 2022, det gick bra ändå. Netflix likaså.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2025-05-27 kl. 11:21.
Citera
2025-05-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Meta krympte och halverade vinsten 2022, det gick bra ändå. Netflix likaså.
Vinsten kan öka och minska, den tas på marginalen. Men försäljning som halveras är riktigt riktigt dåligt.
Citera
2025-05-27, 11:30
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Frågan är vad Elons återkomst till bolagen kommer ha för faktiskt effekt. För mig och hur jag ser på Elon så skulle jag tro att det bästa för Tesla och de andra bolagen vore att tillsätta en dedikerad CEO som förstår den nuvarande affären och riktningen som bolagen har, då Elon tydligen inte går att lita på och enbart är ett dragplåster i form av gratis marknadsföring verkar det som.

Hur jvla blåst är man på en skala om man uppriktigt tror att Musk inte förstår saker? En av världens mest briljanta människor som byggt Tesla/Space X/äger X/etc, etc, etc och alltså egenhändigt driver världen framåt ..

Aktien är för övrigt upp 2,66% i skrivande stund i förmarknaden, men marknaden förstår väl inte detta så bra som MsPa1nT och Aftonbladet ...

Citera
2025-05-27, 11:38
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Vinsten kan öka och minska, den tas på marginalen. Men försäljning som halveras är riktigt riktigt dåligt.
Det är nog övergående. Sen är troligtvis Europa den mest påverkade marknaden då det finns många upprörda över hur USA har betett sig plus Ukraina. Om några år bryr sig ingen, man ska hålla känslorna utanför sina investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in