Citat:
Nej det är du som är pinsam, källor ska redovisas fullt ut.
Går du till min källa, studien från Stockholms universitet så kan du läsa:
"bland kvinnorna som är födda senare är det de med högre inkomst som har fler barn,"
[...]
"Martin Kolk ser förändringar i arbetslivet och i svensk familjepolitik som de huvudsakliga anledningarna till förändringen, då kvinnor idag inte längre behöver välja mellan att skaffa barn och att göra karriär.
– Det man ser är en omvandling från ett samhälle där kvinnor i någon mån valde mellan karriär och barn – till ett samhälle där de inte längre behöver göra de valen. Man kan se att tidigare var det kvinnor med lägre inkomst som hade fler barn medan kvinnor som gjorde karriär hade färre barn. Kvinnorna med väldigt låga inkomster var då ofta hemmafruar som ändå kan ha haft en hög hushållsinkomst eftersom de bott med en man med hög inkomst. "
Att kvinnor inte längre behöver välja mellan barn eller karriär...är en konsekvens av...vad? jo jämställdhet.
ur detta bör du alltså klara dra slutsatsen att jo...jämställdhet är förmodligen även det en faktor bakom högre barnafödande i vår del av världen.
precis som det säkert även är en faktor, åt andra hållet, i andra delar av världen.
Med det sagt så förnekas inte andra faktorer...eller olika faktorers inverkan på varandra.
Så bara ge dig.
Går du till min källa, studien från Stockholms universitet så kan du läsa:
"bland kvinnorna som är födda senare är det de med högre inkomst som har fler barn,"
[...]
"Martin Kolk ser förändringar i arbetslivet och i svensk familjepolitik som de huvudsakliga anledningarna till förändringen, då kvinnor idag inte längre behöver välja mellan att skaffa barn och att göra karriär.
– Det man ser är en omvandling från ett samhälle där kvinnor i någon mån valde mellan karriär och barn – till ett samhälle där de inte längre behöver göra de valen. Man kan se att tidigare var det kvinnor med lägre inkomst som hade fler barn medan kvinnor som gjorde karriär hade färre barn. Kvinnorna med väldigt låga inkomster var då ofta hemmafruar som ändå kan ha haft en hög hushållsinkomst eftersom de bott med en man med hög inkomst. "
Att kvinnor inte längre behöver välja mellan barn eller karriär...är en konsekvens av...vad? jo jämställdhet.
ur detta bör du alltså klara dra slutsatsen att jo...jämställdhet är förmodligen även det en faktor bakom högre barnafödande i vår del av världen.
precis som det säkert även är en faktor, åt andra hållet, i andra delar av världen.
Med det sagt så förnekas inte andra faktorer...eller olika faktorers inverkan på varandra.
Så bara ge dig.
Haha, jag vet inte varför du inte sökte upp siffrorna bakom din egen artikel, det fanns ju att klicka på själva sidan, och den visar inte precis vad tolkaren som skrivit artikeln säger. Du behöver inte bli arg.
Du älskar att länka till en tolkare som ska tolka åt dig vad siffror säger, och du läser vad tolkaren säger helt okritisk som om han bär på sanningen (ifall han tolkar så som du vill att han ska tolka). Martin Kolk är sociolog och man behöver bara läsa 7,5 poäng av Introduktion till kvantitativ forskningsdesign för att examineras i mastersprogrammet för sociologi i Stockholm universitet...
Kvinnor med låg inkomst har både fler barn och färre barn enligt siffrorna (både 0 och 5 barn).
Min tolkning: jag tror att arbetarklassens eroderade livsstil där de börjar kallas white trash kan förklara mycket om varför låg inkomstklass dominerar de som har noll barn; ökningen av drogproblem, fetma, kronisk arbetslöshet, hedonism och annat bland de som tjänar minst pengar.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-05-23 kl. 12:05.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-05-23 kl. 12:05.