2025-05-25, 20:18
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Typiskt SVT att anställa snuskhumrar. Skäms på er!
Citera
2025-05-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä det tror jag inte. Eftersom folk tappar spärrarna och omdömet när det är fulla. Inser inte konsekvenserna av sitt handlande.

Då får väl de också ta sitt straff.
Citera
2025-05-25, 20:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busyllama
Åhå? Det är väl den som råkar ut som får avgöra det? Själv tyckte jag det var ytterst obehagligt och otrevligt och mådde dåligt över det rätt länge. Det är kanske inte enbart är själva pussen som är det mest chockerande utan dessutom sveket från en person som man tyckte om och trodde att man kände väldigt väl?

Kvarstår dock faktum att det är olagligt, så om man känner att man vill och framför allt orkar med den fullkomliga shitstorm och allt förminskande som följer av att göra en anmälan så ska man naturligtvis göra det. Nu har både den spanska fotbollsspelaren och denna kvinna valt att anmäla sina fall. Ingen av dem tyckte det kändes bra att få ansiktet fasthållet medan en överförfriskad alternativt överglad gubbe försöker kyssa dem. Ändå är det mest gubbarna som folk tycker synd om. Mystiskt.

Själv kunde jag inte förmå mig till att fortsätta umgås med mannen som varit min vän i flera år och så helt utan förvarning gick över alla personliga gränser på fyllan. Har man så svårt med impulserna när man dricker så kanske man ska nöja sig med alkoholfritt alternativ? Flickor får höra "se nu till att du inte blir för full så du råkar illa ut" men har någon någonsin hört en förälder säga till sin son "se nu till att inte dricka så mycket så du råkar våldföra dig på någon"?

Är för övrigt en smula förundrad över din tanke att jag skulle tycka att kvinnor och män inte skulle vara lika inför lagen. Så "what about" alla tanter som tvångskysser män? Ja, det är förstås lika olagligt det.

Varför anmälde du inte din kompis till polisen för sexuellt ofredande?
Citera
2025-05-25, 20:42
Medlem
Citat:
Kvinnan säger till polisen att pussarna kändes värre än en våldtäkt.

Fantastiskt.

Och detta förväntas vi ta på allvar? Och kräva att Leijnegard straffas hårt för?
Citera
2025-05-25, 20:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det finns en lag – både i Sverige, i Spanien och i flertalet andra länder – som statuerar att en sådan handling som ML utförde är åtalbar. Ändå ifrågasätts offret i en oändlig rad av inlägg i denna tråd, där många menar att hon bara borde släppa det hela och "gå vidare" istället för att vara en jobbig tagg i arslet på en annars hygglig programledare. Han sa ju FÖRLÅT?!Ve och fasa, att han kanske får ta konsekvensen av sina egna beslut och handlingar, istället för att det står en skam- och ångestfylld kvinna och tar emot med öppna famnen, så att han kan landa mjukt och snabbt glömma bort hela saken. Åtminstone tills det händer nästa gång. Hon kommer aldrig att glömma, det kan jag försäkra.

Det hela bekräftar det faktum att kvinnor indoktrineras från födseln att deras kroppar och liv inte är deras egna utan i huvudsak existerar för att stå till männens tjänst, både sexuellt, emotionellt och i form av ett oändligt antal tjänster som kan spänna från att både ta disken och hela ansvaret för männens barn till att sköta deras bokföring, köpa deras julklappar och påminna dem om när det är Mors dag.

Denna indoktrinering drabbar förstås i lika stor utsträckning männen, som från tidig ålder anser sig sig så självklart berättigade till att fritt ta för sig av kvinnors kroppar att när en kvinna någon enstaka gång protesterar och värnar om sin integritet så kan många män bli så illa kränkta att de tar till hot, psykningar eller till och med våld.

Vi har till och med en sittande president i en av världens största ekonomier som visat vägen: "You know I'm automatically attracted to beautiful—I just start kissing them. It's like a magnet. Just kiss. I don't even wait. And when you're a star, they let you do it. You can do anything. Grab 'em by the pussy. You can do anything." Ett citat som i princip sammanfattar den grund varpå detta ömkliga samhälle vilar.

Själv blev jag tvångspussad på munnen första gången när jag var sju av en klasskamrat, andra gången när jag var 16 av ytterligare en klasskamrat samt när jag var 28 av en man som var en vän sedan många år och som jag aldrig kunde föreställa mig kunde se mig som något annat än en kompis (vi levde båda två i mångåriga fasta relationer). Vi hade inte så mycket som nuddat vid varandra innan den chockartade händelsen där jag fick putta bort honom och panikartat fly undan från kyssande och tafsande. Ger mig obehagskänslor än idag fast det var många år sedan. Det blev ett abrupt slut på den vänskapen, eftersom jag inte kunde förmå mig att träffa honom igen. Ja, han var full. Det är ingen ursäkt. Ja, han ringde och bad klumpigt om ursäkt dagen efter. Det hjälpte inte. Och jag är fortfarande mycket misstänksam mot män som närmar sig i vissa situationer, för jag vill inte att det händer igen.

Om vi istället för en gångs skull kunde lägga ansvaret där det hör hemma – hos de gränslösa männen, så vore mycket vunnet. Är det verkligen för mycket begärt att kvinnor ska kunna röra sig fritt, både ute på stan, på lokal och i sitt eget hem, utan att ständigt vara på sin vakt mot övergrepp och kränkningar?

Åsa Linderborg är journalistkårens värsta "pick-me-girl" sedan gammalt och det är minst sagt skitaktigt av henne att lägga skulden på offret. Om du nu känner så starkt för att pussa på en vän kan du åtminstone vara artig nog att fråga om det är okej innan du kör igång. Lyssna gärna på svaret först, för hon kommer sannolikt att tacka nej.

Och alla ni som har me too-problem som "jahaja, nu kan man väl inte ens ge en komplimang utan att bli polisanmäld" – ni kanske borde träna på att förbättra ert sociala gränssnitt och läsa en och annan bok om vett och etikett samt konversationsteknik? För om dina komplimanger och flirt-försök brukar leda till en anmälan så får du nog fila lite på den metoden. Att ha respektfulla samtal och umgänge med andra människor, inklusive att visa genuin uppskattning, borde egentligen inte vara så svårt?

En till tankeställare. Om man tar Donald Trumps citat. Man kan tycka han är oatraktiv och bufflig och narcissistisk och självförhärligande.
Men det han beskriver är faktiskt ett vanligt hångel. Någon brukar initiera hånglet. Inleda med en kyss. Händer även att man tar varandra mellan benen.
Citera
2025-05-25, 21:01
Medlem
Är dom inte lite lika varandra i utseendet, ML:s fru å RF? ;-)
Citera
2025-05-25, 21:02
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Micke har då ett gäng fyllon i tråden som fanclub.
Om inget annat.
Duenna3, du skriver att "Micke har då ett gäng fyllon i tråden som fanclub. Om inget annat."
Och du själv då – är du nykter eller är du bara med i klubben på hedersmedlemskap?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...aste-frikannas
Senast redigerad av Kallis 2025-05-25 kl. 21:15.
Citera
2025-05-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Varför anmälde du inte din kompis till polisen för sexuellt ofredande?

Tveksamt om det ens var mot lagen då, men på den tiden var det hur som helst superjobbigt att anmäla någonting som gällde kränkningar eller övergrepp - polisen tog sällan ens upp anmälan och man hade mindre chans i rätten än man har idag. För fällande dom gällde i princip att man nästan blivit ihjälslagen. Man polisanmälde på sin höjd våldtäkt som skett av främling i en park, inte om man blev övergreppad av sin egen man eller en kompis - det fick man hantera själv bäst man kunde. Idag låter det som rena medeltiden men vi pratar 1990-tal här. Före 00-talet var attityden väldigt mycket "du får skylla dig själv för att du gick på fest", man blev tillfrågad om vilken klädsel man haft, förhörd om ifall man hade ett vidlyftigt sexliv, etc. Och det är den attityden som lever kvar än idag hos många, särskilt äldre generationer. Typ: Är du kvinna ska du se till att skydda dig själv men det finns inga som helst krav på att männen ska behöva uppföra sig. Så jämlikheten har lång väg att gå än.
Citera
2025-05-25, 21:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Tveksamt om det ens var mot lagen då, men på den tiden var det hur som helst superjobbigt att anmäla någonting som gällde kränkningar eller övergrepp - polisen tog sällan ens upp anmälan och man hade mindre chans i rätten än man har idag. För fällande dom gällde i princip att man nästan blivit ihjälslagen. Man polisanmälde på sin höjd våldtäkt som skett av främling i en park, inte om man blev övergreppad av sin egen man eller en kompis - det fick man hantera själv bäst man kunde. Idag låter det som rena medeltiden men vi pratar 1990-tal här. Före 00-talet var attityden väldigt mycket "du får skylla dig själv för att du gick på fest", man blev tillfrågad om vilken klädsel man haft, förhörd om ifall man hade ett vidlyftigt sexliv, etc. Och det är den attityden som lever kvar än idag hos många, särskilt äldre generationer. Typ: Är du kvinna ska du se till att skydda dig själv men det finns inga som helst krav på att männen ska behöva uppföra sig. Så jämlikheten har lång väg att gå än.

Det man reagerar på är inte om det är rätt eller fel. Om Micke gjorde rätt. Wow, coolt. Dunk ryggen. Tvärtom var det korkat att försöka pussa en kollega som dessutom är gift.
Det många reagerar på är om detta verkligen ska belasta rättsväsendet.

Samma med din manlige kompis. Även om det är svårt att veta exakt vad som hände och hur relationen såg ut mellan er. Så kan jag tycka samma sak att det ska inte belasta rättssystemet. Folk gör snedsteg och klumpiga raggningsförsök. Ibland är det uppskattat. En kvinna kan vilja "bli tagen med storm".

Balansgången är omöjlig. Det funkar inte alltid med "respektfulla samtal" och att "visa genuin uppskattning". En del kvinnor kan tycka en kille är lam och tråkig då. Det beror helt på omständigheterna och personlighetstyp, kemi, känslor osv.
Citera
2025-05-25, 21:48
Medlem
bearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Då får väl de också ta sitt straff.
Fast lagen säger ju i andra sammanhang att berusning innebär ansvarsfrihet?
Citera
2025-05-25, 21:59
Medlem
Har inte läst allt i tråden men hände detta under inspelning av Mästarnas Mästare? Inte förvånar mig mindre än att inspelningsteamet super sig redlösa under inspelningen av det programmet! Det ligger liksom i sakens natur. Och då händer sånt här.
Citera
2025-05-25, 22:04
Avstängd
Spritfyllor med arbetskamrater är livsfarligt, om inte annat pga av ångesten inför måndagen, vi har nog många gjort lite dumheter på firmafesten och kan relatera.
After work nån gång, där man dricker typ en öl i timmen fungerar, annat ska man absolut inte gå på, fri bar och sånt, inte bra
Senast redigerad av didi2 2025-05-25 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in