Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-25, 00:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Morelius, 14/3

M: Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan
Sveavägen - Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen,
utan jag uppfattade honom som att han stod där. Jag är
inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det
som att han kom, han stod där redan när jag satt i
bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och
gick upp bakom. Jag uppfattade som att han stod, nu
efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått
och väntat.
Citera
2025-05-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jag har redan svarat och grundligt tillbakavisat allt du skriver. Du upprepar dig och tillför inget nytt.

IM sa ”ett par tre minuter” i rättegångarna 1989 och var säker att GM väntade när det första sällskapet gick förbi.

Att granskningskommissionen skulle ha påstått att några sekunder låg närmast sanningen är fel.

Du kan tillbakavisa hur mycket du vill- gm stod inte vid Dekorima i flera minuter i.a.f.

I mars 1986 sade Inge M att det handlade om sekunder- vad han sade över tre år senare har ingen betydelse. Då hade han också blivit påverkad av Kanger m.m. Flera andra var på mordplatsen strax innan mordet och de såg heller ingen gm stående vid Dekorima.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Inge-Morelius.pdf

Granskningskommissionen ansåg att sekunder låg verkligheten närmast, likaså Stockholms tingsrätt med flera. Granskningskommissionen sidan
159: "De tidsuppskattningar Inge M kommit att ange (flera år senare min anmärkning, från början sade han sekunder) vinner inte heller
stöd i annan utredning; uppgiften att han iakttog gärningsmannen flera
minuter framstår tvärtom som svår att förena med vad som i övrigt
framkommit."

https://www.regeringen.se/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-1/
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-05-25 kl. 00:13.
Citera
2025-05-25, 01:03
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du kan tillbakavisa hur mycket du vill- gm stod inte vid Dekorima i flera minuter i.a.f.

I mars 1986 sade Inge M att det handlade om sekunder- vad han sade över tre år senare har ingen betydelse. Då hade han också blivit påverkad av Kanger m.m. Flera andra var på mordplatsen strax innan mordet och de såg heller ingen gm stående vid Dekorima.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Inge-Morelius.pdf

Granskningskommissionen ansåg att sekunder låg verkligheten närmast, likaså Stockholms tingsrätt med flera. Granskningskommissionen sidan
159: "De tidsuppskattningar Inge M kommit att ange (flera år senare min anmärkning, från början sade han sekunder) vinner inte heller
stöd i annan utredning; uppgiften att han iakttog gärningsmannen flera
minuter framstår tvärtom som svår att förena med vad som i övrigt
framkommit."

https://www.regeringen.se/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-1/

Du tillbakavisar dig själv och fortsätter dina felaktiga påståenden. IM uppgav den 14 mars att det rör dig om minuter. Att Kanger påverkade IM har inga belägg.

Du fortsätter dina felaktiga påståenden om rättegångarna 1989 och granskningskommissionens rapport 1999.

Vad kommissionen påstod var att det var svårt att förena att GM väntade flera minuter med vad som för övrigt framkommit.

Kommissionen syftade på de bristfälliga förhören 1986. Att IM var säker att GM väntade redan när det första sällskapet gick förbi glömde kommissionen att ta hänsyn till.
Citera
2025-05-25, 01:44
Medlem
ursprungligens avatar
Det är intressant att konstatera att den hypotetiska GM-SE på intet sätt är kompatibel med IMs vittnesmål om man utgår från att mötet med LOP var en slump.

Det är väl denna insikt som gjort att de moderna GM-SE-forskarna hittat på att GM-SE är Grandmannen och utrustat honom med en onaturlig förmåga att gissa hur LOP gick. Varför stod annars den beväpnade GM-SE och väntade ens några sekunder vid Dekorimahörnet?

Man har därför gissat att GM-SE då måste ta sig genom Skandiahusets källare före mordet för att "stämpla in på mordplatsen" och kombinera detta med ett klädbyte. GM-SE kunde inte veta att LOP bytt sida på Sveavägen när han sprang nere i källaren på Skandia.

I detta påhittade scenario ska GM-SE dessutom gå norrut från Skandia för att möta LOP på trottoaren, men ändå stå och vänta i hörnet på Dekorima enligt IM, samtidigt som han pratade med HO inne i receptionen på Skandia.

Med tanke på att SEs signalement passar synnerligen illa med de närmaste vittnenas beskrivning av GM känns det nästan som om "två-olika-personer-teorin" är en fullgod alternativhypotes.

Att SEs signalement till vissa delar passar in på Grandmannen som HH redan från första stund bakat ihop med mordplatsvittnenas beskrivning av GM är föga övertygande i sammanhanget.

Uppgiften att GM hade keps motsägs av flera mordplatsvittnen, så att använda den uppgiften för att identifiera GM-SE som mördaren, när den verkliga SE stod inne i receptionen och pratade med HO när skotten föll blir som någon i tråden redan skrivit ren buskis.

Är man ändå övertygad om att SE är GM eftersom man menar att GM hade en keps kommer man inte runt "två-olika-kepsar-teorin" som lever och frodas.

Det totala haveriet för vuxensagan är när den påhittade GM-SE måste ringa RB för att kolla om han kom ut på gatan i tid för att skjuta OP. GM-SE behövde bara läsa tidningen eller lyssna på nyheterna på morgonen för att förvissa sig om att han hann ut, om han mot förmodan glömt bort det under natten.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-25 kl. 01:50.
Citera
2025-05-25, 01:45
Medlem
Engström berättade för en granne att han hadde gått över till den västra sidan. Av Sveavägen.

Det tror jag kan stämma. Sen har han gått norrut mot Grand som också låg på västra sidan. Han gick för att möta dom. Sen får han syn på dom på östra sidan, eventuellt när dom korsar gatan. Han vänder, korsar själv gatan, går ikapp dom vid Dekorima och pang, pang!

Det västra alternativet, det bästa alternativet!

Har varit på kalas så jag har 200 i promille. Men endå.
Citera
2025-05-25, 02:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Engström berättade för en granne att han hadde gått över till den västra sidan. Av Sveavägen.

Det tror jag kan stämma. Sen har han gått norrut mot Grand som också låg på västra sidan. Han gick för att möta dom. Sen får han syn på dom på östra sidan, eventuellt när dom korsar gatan. Han vänder, korsar själv gatan, går ikapp dom vid Dekorima och pang, pang!

SE har också berättat att han sprang bort till Kungsgatan för att stoppa en ambulans där.

Vi kan nu sammanställa en lista på olika ställen SE har varit på:

1. Spanande efter LOP utanför Grand
2. Passerade korvkiosken vid kyrkan
3. Sprang genom källaren på Skandia.
4. Ritade traktorer på sitt arbetsrum.
5. Pratande med HO i receptionen när mordet skedde.
6. Promenerande norrut på Sveavägens östra sida.
7. Korsade Sveavägen till dess västra sida vid mordplatsen.
8. Väntade på LOP i Dekorimahörnan.
9. Gick 10 meter bakom LOP.
10. Stod på knä vid OPs kropp.
11. stod och pekade med hela handen i korsningen Tunnelgatan Sveavägen.
12. Sprang efter polisen på Tunnelgatan.
13. Sprang i trappan på Tunnelgatan.
14. Rundade barackerna på Luntmakargatan.
15. Satt inne på Bohemia.
16. Halkande på isfläckar på DBG.
17. Spanande efter ambulanser i korsningen Kungsgatan/Sveavägen.
18. Klev in i blå bil på Snickarbacken.
19. Dök upp i receptionen på Skandia efter mordet.
20. Klev in i en Taxi från Saltmätargatan på väg till Häggviksrondellen.
21. Åkte Nattbuss hem från Odenplan.

Jag får inte riktigt ihop allt detta om inte SE själv var en glammande skolklass och kunde vara på flera ställen samtidigt. ("Flera-olika-personer-teorin".)
Citera
2025-05-25, 07:31
Medlem
Man är helt enkelt inte kvalificerad att skriva i den här tråden om man (fortfarande) tror att det stod en väntande gärningsman vid Dekorima. Den idén är stendöd. Morelius såg Anders B. Jeremiah har gjort ett utmärkt arbete med att avslöja villfarelsen:

https://youtu.be/rVEFDoWZkOE?feature=shared
Citera
2025-05-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Du tillbakavisar dig själv och fortsätter dina felaktiga påståenden. IM uppgav den 14 mars att det rör dig om minuter. Att Kanger påverkade IM har inga belägg.

Du fortsätter dina felaktiga påståenden om rättegångarna 1989 och granskningskommissionens rapport 1999.

Vad kommissionen påstod var att det var svårt att förena att GM väntade flera minuter med vad som för övrigt framkommit.

Kommissionen syftade på de bristfälliga förhören 1986. Att IM var säker att GM väntade redan när det första sällskapet gick förbi glömde kommissionen att ta hänsyn till.

Nej det är du som har fel och Stockholms tingsrätt och Granskningskommissionen som hade rätt. Inge M såg gm bara x antal sekunder- inte flera minuter. Uppgiften från mars 1986 väger tyngre än andra uppgifter flera år senare 1989. Dessutom fanns det flera andra personer som var på mordplatsen bara minuterna, minuten före mordet och de såg ingen gm stående där. Lägg ner ditt skitsnack om flera minuter. Det är konstigt att du hamnar helt fel hela tiden när det gäller Palmemordet och vittnen m.m.

Ca kl 2315: Ålenius och Landgren. Två skådespelerskor som varit och
sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De
stannar en kort stund vid Dekorimahörnan och funderar över om de ska
gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på
Sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. Finns också en
notering om att de var på mordplatsen 2320, så viss förvirring råder i
GMP.
Ca kl 2317: Rolder med sällskap stannar vid DH under två minuter pga
av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod
och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick
då söderut på Sveavägen.
Ca kl 2319 Nicola F passerar DekorimaHörnan och ser ingen där och inte
heller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han
möta paret Palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till
Anders B i sin ”Tensonjacka.
Ca kl 2320 Hellgren passerar Dekorimahörnan när han promenerar
Sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen.

Inte bara Hellgren och Nicola F som inte sett någon mördare minuten,
minuterna innan mordet, flera st till har inte sett någon mördare
stående vid Dekorima, fast de stått på mordplatsen och gått förbi
precis där bara minuterna, minuten innan skotten, mordet. Morelius
satt i en bil 40-60 m bort med passagerare m.m. Han är inte
tillförlitlig, det är dem som varit precis på mordplatsen strax innan
mordet.
Citera
2025-05-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Man är helt enkelt inte kvalificerad att skriva i den här tråden om man (fortfarande) tror att det stod en väntande gärningsman vid Dekorima. Den idén är stendöd. Morelius såg Anders B. Jeremiah har gjort ett utmärkt arbete med att avslöja villfarelsen:

Ja det kan stämma eller att gm bara stod där i x antal sekunder innan makarna Palme kom dit.
Citera
2025-05-25, 08:30
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell

Okej, vi kan kasta Granskningskommissionen, Gärningsmannaprofilen och Revisionell bedömning (1996) i papperskorgen för att du har tittat på YouTube.
Citera
2025-05-25, 08:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Ja det där med västra sidan är lite lurigt. När han av advokat Liljeroos i HR ombeds att beskriva hur det var med folk på platsen så kommer han av någon anledning in på hur det såg ut "på andra sidan av Sveavägen (dvs den västra)". Han kunde ju inte ens tala om hur det såg ut på den sida där han själv småsprang, "jag hade folk bakom mig och framför mig, folk som gick hit och dit". Han hade inte heller noterat att någon "tog initiativ" på platsen så därför stannade han själv kvar på platsen, han hade uppenbarligen missat till exempel SG och AH. Man kan jämföra med det Delsborn berättade på lördagsmorgonen i Morgonekot där han berättade om ungdomarna som "tog initiativet". Någon man av SE-typ nämner han överhuvudtaget inte, om man bortser ifrån mannen i "långrocken" som sprang in i gränden omedelbart efter skotten.

AD i Morgonekot:
https://www.youtube.com/watch?v=Zg1umRgMnH8

SE i HR:
https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY

Det där med att han inte hade en aning om nånting vare sig före eller efter skotten brukar av en del förklaras med att han var ett "efterspelsvittne", andra däremot menar att han i själva verket var mördaren som enbart hade fokus på paret som gick strax framför honom och sedan efter skotten (som GM) sprang iväg.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-05-25 kl. 09:37.
Citera
2025-05-25, 08:49
Medlem
Jag tror Morelius kan ha sett Björkman vid Dekorima. Det är vad jag tänker, men det får så vara.

Men om man tänker logiskt, skulle en GM ställa sig just där, i det starka ljuset och vänta på brottsoffret?
Det låter så otroligt konstigt. Varför inte gömma sig lite? Stå i en mörk port nånstans?

Självklart ljuger inte Morelius, men han kan ha blandat ihop saker. Tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in