2025-05-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vad är du mest rädd för under dina skogspromenader? En sexuellt utsvulten, homosexuell bjässe vid namn Björn eller en björn i skogen?

Motivera ditt svar.

Ärligt talat skiter jag i om det är en björn eller en man som skickar er till intensiven.
Citera
2025-05-24, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Ärligt talat skiter jag i om det är en björn eller en man som skickar er till intensiven. Ni är lika vidriga hela bunten.

Ska erkännas att jag känner likadant gällande dig.
Citera
2025-05-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ska erkännas att jag känner likadant gällande dig.

Jag skulle nog välja björnen framför en tjatkärring i skogen.
Citera
2025-05-25, 00:48
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ärligt talat skiter jag i om det är en björn eller en man som skickar er till intensiven.
Men tänk om bjässen Björn attackerar dig bakifrån så våldsamt att du måste åka till intensiven och bli sydd i anus.

Då kommer du efteråt att föredra en fyrbent björn framför en tvåbent Björn i skogen.
Citera
2025-05-26, 08:44
Medlem
Citat:
Det var en hypotetisk fråga. Ett tankeexperiment.

Det finns ingen motsättning mellan

”Det var en hypotetisk fråga. Ett tankeexperiment”

Och

”Vill du möta en man eller Björn i en skog?=Hypotetisk fråga.

Björn är 500 gånger farligare att möta än man=Fakta

Ur ett säkerhet perspektiv ska man välja att möta en man än en Björn eftersom Björn är 500 gånger farligare att möta än en man=Hypotetisk svar på den hypotetiska frågan”
Citera
2025-05-26, 08:58
Medlem
Citat:
Men tänk om bjässen Björn attackerar dig bakifrån så våldsamt att du måste åka till intensiven och bli sydd i anus.

Då kommer du efteråt att föredra en fyrbent björn framför en tvåbent Björn i skogen.

Jag delar inte dina sexuella drömmar.
Citera
2025-05-26, 11:23
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Det finns ingen motsättning mellan

”Det var en hypotetisk fråga. Ett tankeexperiment”

Och

”Vill du möta en man eller Björn i en skog?=Hypotetisk fråga.

Björn är 500 gånger farligare att möta än man=Fakta

Ur ett säkerhet perspektiv ska man välja att möta en man än en Björn eftersom Björn är 500 gånger farligare att möta än en man=Hypotetisk svar på den hypotetiska frågan”
Självklart är det farligare att möta den sexuellt utsvultna Nytorgsmannen Björn (efter namnbyte) än en lufsande björn i en skog.

Ingen kvinna har någonsin dödats av en björn i skogen de senaste hundra åren (Sverige) =Fakta.
Citera
2025-05-26, 11:23
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag delar inte dina sexuella drömmar.
Inte jag heller.
Citera
2025-05-26, 11:58
Medlem
Citat:

Ingen kvinna har någonsin dödats av en björn i skogen de senaste hundra åren (Sverige) =Fakta.

Exkat det bevisar bara min poäng!

Baserad på forskning om Björn jag länkade till så har man mött början i skogen kanske 2 gånger dom senaste 30 år åren och 1 Björn attack.

2 möten och 1 attack bli 50% per möte att bli attacker av en Björn.

Möte med Björn=50% för attack

Möte med främmande man=0,1% för attack

Det är 500 gånger högre risk att bli attackerad om du möter en Björn än om du möter en man.
Citera
2025-05-26, 17:41
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Exkat det bevisar bara min poäng!

Baserad på forskning om Björn jag länkade till så har man mött början i skogen kanske 2 gånger dom senaste 30 år åren och 1 Björn attack.

2 möten och 1 attack bli 50% per möte att bli attacker av en Björn.

Möte med Björn=50% för attack

Möte med främmande man=0,1% för attack

Det är 500 gånger högre risk att bli attackerad om du möter en Björn än om du möter en man.
Det sker faktiskt tusentals björnmöten varje år i Sverige, oftast utan att människan ens märker det. Som bär- och svampplockare för över trettio år sen mötte jag säkert björn många gånger utan att märka det. Björnar undviker ju människor och attackerar bara om de är överraskade eller känner sig hotade.

Den enda gången som jag både mött och sett björn var under en joggningstur i skogen för många, många år sedan. Två björnungar som lufsade över skogsstigen. Deras mamma var säkert i närheten, men henne upptäckte jag aldrig.

Det totala antalet icke-dödliga björnattacker (med skador) ligger mycket lågt, ungefär ett tiotal allvarliga incidenter under de senaste 100 åren. De flesta av attackerna har skett i samband med jakt, särskilt eftersök av skadad björn, där björnen känt sig trängd.

Jag och många andra människor är mer rädda för skumögda jägare (vådaskott), slarviga skogshuggare (nerfällda träd) och sexuellt utsvultna våldsmän (våldtäkt, mord) än björn i skogen.
Citera
2025-05-26, 18:13
Medlem
Citat:
Det sker faktiskt tusentals björnmöten varje år i Sverige, oftast utan att människan ens märker det.

Definitionen på ”mötta”

SAOL:
"1 komma emot och passera

SO:
"1 komma emot och passera någon/något som har (nästan) motsatt rörelseriktning; vanligen inte planerat

Definition på ”passera”

”gå el. fara i*genom el. förbi”

Så för att möta en Björn krävs det att björnen går rakt emot en och sen passera en och då är man 1-3 meter ifrån björnen

Jag tror att 95-99% av alla bär och/eller svamp plockade samt människor som går skogspromenad. Skulle märka ifall man är 1-3 meter ifrån en Björn.

Sen kommer den här

Ny forskning – Björnar undviker kontakt med människor

I försöken har björnar utrustade med GPS-sändare fått möta människor i skogen, även de försedda med sändare. Alla rörelser och förflyttningar registrerades i detalj. På 250 m håll reagerade björnarna – antingen letade de upp ett mera skyddat ställe på platsen eller så började de röra sig bort från människorna. De flesta björnarna stannade där de var.
Först när försökspersonerna kom riktigt nära, i genomsnitt 40 m, tog björnarna till flykten. Vid endast två tillfällen, alltså i mindre än i 10 procent av försöken, fick forskarna se björnen.
Trots att de kom så nära visade björnarna aldrig något aggressivt beteende. De björnar som blev störda förflyttade sig i genomsnitt 700 m innan de stannade upp på nytt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ny-forskning-bjornar-undviker-kontakt-med-manniskor

Om inte försök personerna lyckas möta en Björn.

Så antar jag att man har mött Björn i svenska skogen kanske 3 gånger dom senaste 30 året

SAOL och SO, utgivna av Svenska Akademien, har tolkningsrätten och äger rätten att definiera ordet ”möte”

Man kan diskutera parametrar för mötet, visst.

Men att en björn enbart känner lukten av en människa utan att människan märker det är inte ens ett möte.
Senast redigerad av Challe12345 2025-05-26 kl. 18:26.
Citera
2025-05-26, 19:01
Medlem
Citat:
Det sker faktiskt tusentals björnmöten varje år i Sverige, oftast utan att människan ens märker det. Som bär- och svampplockare för över trettio år sen mötte jag säkert björn många gånger utan att märka det. Björnar undviker ju människor och attackerar bara om de är överraskade eller känner sig hotade.

Den enda gången som jag både mött och sett björn var under en joggningstur i skogen för många, många år sedan. Två björnungar som lufsade över skogsstigen. Deras mamma var säkert i närheten, men henne upptäckte jag aldrig.

Det totala antalet icke-dödliga björnattacker (med skador) ligger mycket lågt, ungefär ett tiotal allvarliga incidenter under de senaste 100 åren. De flesta av attackerna har skett i samband med jakt, särskilt eftersök av skadad björn, där björnen känt sig trängd.

Jag och många andra människor är mer rädda för skumögda jägare (vådaskott), slarviga skogshuggare (nerfällda träd) och sexuellt utsvultna våldsmän (våldtäkt, mord) än björn i skogen.

Anekdotisk bevisföring... På ett fungerande forum kan det vara trevligt men när det är könskrig så gäller inga vanliga umgängesregler längre. Då är grundinställningen att den andra ljuger om inte ALLT går att styrka via länkar skeptikern godtyckligt kan välja att avfärda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in