2025-05-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Så du är emot att skatten höjs för att ge bidrag till kärnkraftsindustrin då?

Först och främst kan vi klippa alla subventioner till vind och solkraft. De betalas med skattepengar. När vi gjort det kan alla energikällor värderas efter sin bärkraft.

Vindkraftverken är fö en fullständigt horribel förlustaffär för alla inblandade

Vi kommer ha ett helt enormt energibehov i framtiden för att elektrifiera och det finns inget annat sätt att tillgodose det utan kärnkraft (om vi inte börjar elda kol möjligen)

Vad den kalkylen och dess bärkraft kommer fram till kontra alternativet som vi har idag med extrema elpriser och toppar blir avgörande. Det överlåter jag till de som kan sköta det.

Om det visar sig vara en vettig investering kan den finansieras med lån. Men helst skulle jag finansiera med minskade kostnader. Men jag förstår att det är svårt då de rödgröna sätter sig på tvären för alla relevanta kostnadsbesparingar. Det finns massor att skära i.
Citera
2025-05-23, 07:53
Medlem
Finlirarens avatar
Svaret är ett rungande JA.
Definitivt har jag råd med ett maktskifte 2026 och kommer att verka för att så sker.
Citera
2025-05-23, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Vad staten har beslutat är att låna ut 300 miljarder till företag som ämnar bygga kärnkraft i Sverige. Detta görs därför den initiala investeringen är så pass hög att det blir svårt att få intressenter till bordet, inte för att själva investeringen skulle vara dålig.

Har inte staten *också* beslutat om att löpande garantera ett pris på 80 öre/kWh till kärnkraftverken oavsett vad marknadspriset är? Det är klart att en verksamhet betalar sig om man får garanti på att få betalt oavsett efterfrågan i 40 år framöver. På de villkoren hade jag kunnat driva en pizzeria eller en bilfabrik eller vad som helst, staten köper alla mina produkter till överenskommet pris oavsett om jag har några kunder. Det är klart att en verksamhet som man håller under armarna på det sättet inte kommer att "betala sig" på kort tid för nån annan än ägaren.
Citera
2025-05-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Först och främst kan vi klippa alla subventioner till vind och solkraft. De betalas med skattepengar. När vi gjort det kan alla energikällor värderas efter sin bärkraft.

Vindkraftverken är fö en fullständigt horribel förlustaffär för alla inblandade

Vi kommer ha ett helt enormt energibehov i framtiden för att elektrifiera och det finns inget annat sätt att tillgodose det utan kärnkraft (om vi inte börjar elda kol möjligen)

Vad den kalkylen och dess bärkraft kommer fram till kontra alternativet som vi har idag med extrema elpriser och toppar blir avgörande. Det överlåter jag till de som kan sköta det.

Om det visar sig vara en vettig investering kan den finansieras med lån. Men helst skulle jag finansiera med minskade kostnader. Men jag förstår att det är svårt då de rödgröna sätter sig på tvären för alla relevanta kostnadsbesparingar. Det finns massor att skära i.

Så du är också för att vi ska låna till bidrag m a o, precis som de du kritiserar.
Citera
2025-05-23, 10:00
Medlem
Teus avatar
Citat:
Har inte staten *också* beslutat om att löpande garantera ett pris på 80 öre/kWh till kärnkraftverken oavsett vad marknadspriset är? Det är klart att en verksamhet betalar sig om man får garanti på att få betalt oavsett efterfrågan i 40 år framöver. På de villkoren hade jag kunnat driva en pizzeria eller en bilfabrik eller vad som helst, staten köper alla mina produkter till överenskommet pris oavsett om jag har några kunder. Det är klart att en verksamhet som man håller under armarna på det sättet inte kommer att "betala sig" på kort tid för nån annan än ägaren.
Min tolkning av dom där 80 örena är att det är ett försök att sätta värde på svängmassan som kärnkraften bidrar med i kraftnätet som innebär att den behövs även när det blåser mycket. Det är viktigt att förstå att allt inte bara är total output.
Citera
2025-05-23, 10:06
Medlem
Citat:
Min tolkning av dom där 80 örena är att det är ett försök att sätta värde på svängmassan som kärnkraften bidrar med i kraftnätet som innebär att den behövs även när det blåser mycket. Det är viktigt att förstå att allt inte bara är total output.
En subvention är ett bidrag.

För mindre än två år sen sa den tillträdande regeringen att utbyggnaden av kärnkraften skulle ske på marknadsmässiga villkor, nu är det frikostiga statliga lån och löpande subventioner med skattepengar under 40 år. Det har ingenting med svängmassa att göra utan det beror på att regeringen var okunnig om ekonomiska villkor (och kanske om energisystem också iofs) och att allting blev mycket dyrare än de trodde. Vilket ju är värt att notera i diskussionen om en rödgrön regering skulle kosta skattebetalarna en massa pengar.
Citera
2025-05-23, 10:08
Medlem
Ironiskt förresten att den borgerliga regeringen pratar om att man inte ska kunna stapla bidrag, när kärnkraftsbranschen just staplar bidrag.
Citera
2025-05-23, 10:12
Medlem
Citat:
Så du är också för att vi ska låna till bidrag m a o, precis som de du kritiserar.

Inte till privatpersoner utan eventuellt till investeringar med god lönsamhet. Men först och främst finns det GOTT om utrymme genom att sänka nuvarande kostnader.

Bara biståndet är 60 miljarder per år. Endast hälften av det kan finansiera den utökade satsningen på försvaret.

Varför vill du höja skatter för att ge mer bidrag till andra länders medborgare?
Citera
2025-05-23, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inte till privatpersoner utan eventuellt till investeringar med god lönsamhet. Men först och främst finns det GOTT om utrymme genom att sänka nuvarande kostnader.
Är kärnkraften en god investering om staten måste garantera lånen och tvinga skattebetalarna att garantera skattefinansierade bidrag till producenterna i 40 år framåt?
Citera
2025-05-23, 12:31
Medlem
Citat:
Är kärnkraften en god investering om staten måste garantera lånen och tvinga skattebetalarna att garantera skattefinansierade bidrag till producenterna i 40 år framåt?

Beror helt på vad de genererar. Att ha tillgång till billig planerbar el är en extrem konkurrensfördel för ett land och den fördelen kommer bara bli större med tiden och ökat energibehov.

Men som sagt, det behövs inga lån då vi kan med fördel spara 60 miljarder per år bara på bistånd. Hälften av det kan täcka försvarets nya satsningar resten kan läggas på kärnkraft.

Jag kan komma på massor av andra utgifter som kan sänkas kraftigt som ger oss noll.

Universitet/högskolor skulle tex kunna skala ned 30-40% av alla utbildningar som bara är vuxendagis som inte efterfrågas öht på arbetsmarknaden.

Tyvärr är de rödgröna starkt emot alla besparingar som kan göras. De vill bara öka utgifter och höja skatter (som ändå inte ger något)
Senast redigerad av flanders 2025-05-23 kl. 12:40.
Citera
2025-05-23, 13:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Har du rökt på något eller???
Var har jag skrivit att det är SD:s fel att det var höga energipriser när MP och S styrde?????

*suck* Orka... "Det kommer bli oerhört mycket dyrare med en vänster-regering!
Sommaren 2022 kostade tex bensinen 24.50/L, idag kostar den ca 15kr/L"... låter den stå - som sig bör - för dig...

Även om Jimmie och Dvärgen inte påverkar världsmarknadspriset på olja och gas måste man vara idiot för att rösta vänster -26.
Citera
2025-05-23, 17:48
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Jasså, skattefuskarna ska gödas ytterligare på skattebetalarnas räkning? Nice.
Vilka skattefuskare menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in