2025-05-18, 14:03
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Skulle snarare dra skiljelinjen mellan arbetare och bidragstagare. Medianlönen var 35600 för ett par år sedan och jobbskatteavdraget ger då 3587 kr mer i månaden med ett riksgenomsnitt av kommunalskatt. Lägger man till minskad reduktionsplikt och lägre bränsleskatter vilket framförallt är en faktor när man kör till jobbet så har högerregeringar framförallt gjort mycket för arbetare.
Hur högre skatter och ökat bistånd till länder som pissar på oss gynnar svenskar är för mig en gåta.

Gick inte så bra senaste gången.
Att höja skatter för arbetare och på så sätt minska människors köpkraft. Samtidigt öppna gränser och låta vem som helst flytta hit utan krav på försörjning är den bästa cocktailen för utanförskap och kriminalitet.

Tidigare kom tiotusentals per år genom arbetskraftsinvandring med ett krav på 13000 i månadslön, sen resten av familjen.
Ursäkta men hur fan ska Sverige bli bättre genom att ta hit en massa människor i fattigdom och utanförskap?

Det var då, nu är nu. Politik är föränderlig materia. Jag tror sossarna har lärt sig en läxa.
Citera
2025-05-18, 14:12
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Det var då, nu är nu. Politik är föränderlig materia. Jag tror sossarna har lärt sig en läxa.

Ha! Jag är så gammal i gamet att jag vet att det enda de gör är vänder när kniven är mot strupen. Så fort kniven släpps så är det business as usual. Det enda de lärt sig är vad de kommer undan med.

Men om ni är sura på moderaterna så kan man rösta på något liknande som inte kör Bilderberg-stuket: MED. Varför inte skicka den signalen?
Citera
2025-05-18, 14:15
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Ha! Jag är så gammal i gamet att jag vet att det enda de gör är vänder när kniven är mot strupen. Så fort kniven släpps så är det business as usual. Det enda de lärt sig är vad de kommer undan med.

Men om ni är sura på moderaterna så kan man rösta på något liknande som inte kör Bilderberg-stuket: MED. Varför inte skicka den signalen?

Alla jag råkat stöta på personligen från MED har varit lite udda, rent av autistiska. De har ingen riktig känsla för människor och min upplevelse är att de har en teknokratisk syn på samhället som utgår från människan som homo economicus. En sådan politik är dömd att misslyckas.
Citera
2025-05-18, 14:53
Medlem
DeValeras avatar
Ett maktskifte efter nästa val kommer slå mycket hårt mot alla löneinkomsttagare, men särskilt för de med lägre inkomster som bor i glesbygd. En eventuellt kommande ekonomisk mardröm för dem.
Citera
2025-05-18, 15:01
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Så skiljelinjen mellan vänster och höger politiskt, för dig, är att höger är dom som har median-lön eller högre, och vänster är dom som har under median-lön med inslag av bidrag?

Snarare de som arbetar och de som lever på bidrag Även på en låg lön på 25000 är jobbskatteavdraget 2500.
Det är 10% i skattereduktion för att man arbetar.

Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax

Då hade de inte tillsammans med MP och V kritiserat Tidöpartierna så mycket för att man höjt gränsen för arbetskraftsinvandring.

Tillbaka till 5000 helt bidragsberoende kvotflyktingar per år och tiotusentals arbetskraftsinvandrare som inte ens försörjer sig själva kommer bara göra allting värre. Mer segregation och klyftor.
Citera
2025-05-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Snarare de som arbetar och de som lever på bidrag
De som jobbar är höger, och de som lever på bidrag är vänster?
Uj. Ja då förstår jag att du inte riktigt tror på att höger politik brukar avreglera och reducera kostnader för höginkomst-tagare på bekostnad av låginkomst-tagare, eller att vänster-politik skulle sträva efter ekonomisk jämlikhet via bl.a. regleringar.
Citera
2025-05-18, 15:42
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Så då väljer jag de rödgröna istället så kanske de i allafall återställer akassan och fixar pensionerna.

Ja dom fixade på rätt bra nu senast med Northvolt!

Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
De som jobbar är höger, och de som lever på bidrag är vänster?
Uj. Ja då förstår jag att du inte riktigt tror på att höger politik brukar avreglera och reducera kostnader för höginkomst-tagare på bekostnad av låginkomst-tagare, eller att vänster-politik skulle sträva efter ekonomisk jämlikhet via bl.a. regleringar.

Jobbar vänstern öht är det i nio fall av tio avlönat med skattepengar.
Senast redigerad av PhilipsDP18 2025-05-18 kl. 15:45.
Citera
2025-05-18, 15:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Sverige kommer gå åt helvete oavsett vem som sitter i regim-makten. Hela landet är ju på deken.

Svenskarna fattar inte alls hur illa läget är. Men visst de börjar så smått yrvaket förstå hur illa det är.
Citera
2025-05-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Sverige måste ÖKA löneklyftorna.

Intressant. Kan du ge några exempel på yrken/befattningar som du tycker ska ha lägre lönenivå respektive högre?
Citera
2025-05-18, 17:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Varför?

Med största sannolikhet ökade bränslekostnader, elkostnader, kanske även nya skatter, ökade offentliga utgifter i form av öka tredjevärldenmigration till Sverige.
Citera
2025-05-18, 17:42
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Med största sannolikhet ökade bränslekostnader, elkostnader, kanske även nya skatter, ökade offentliga utgifter i form av öka tredjevärldenmigration till Sverige.

Hört om reseavdrag?

"Kanske nya skatter" Jaha? Det kanske införs att varje svensk får 50 miljoner helt gratis av staten med. Vad som kanske sker är ganska ointressant.

Sverige har alltid haft låg migration under vänsterstyre, att S vill öppna gränserna helt är en myt skapad av SD-troll. Finns statistik på detta på internet, att det är högre invandring med borgarna.
Citera
2025-05-18, 17:54
Medlem
Tänker rösta på någon som är för att människor ska få vara mer i fred och inte kontrolleras av staten varje vaken sekund , få tjäna pengar och att vi får en vettig välfärd med skola och omsorg i glesbygd. Att äganderätten stärks och att jord och skogsägare kan bruka sin mark utan att aktivister inte tillåts härja fritt på folks gårdar och marker. Finns det en bonde på valsedeln så tycker vi nog rätt lika i mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in