2025-05-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Haha, återigen propaganda. Alternativt är bättre då? Att topp 10% blir rikare på alla andras bekostnad?

Vad är propaganda? MP, V och S har varit helt öppna och ärliga med att detta är vad de kommer driva. Den enda i den rödgröna sörjan som eventuellt kan hålla emot stora skattehöjningar är C men de kanske inte ens behövs för makten.

Hur exakt har någon blivit rikare på andras bekostnad?

Att sänka marginalskatten ger MER skatteintäkter. Riksrevisionen har påvisat att slopandet av värnskatten har ÖKAT skatteintäkterna.

Att bensinpriset har sänkts från helt absurda nivåer, vem lider av det?
Citera
2025-05-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad är propaganda? MP, V och S har varit helt öppna och ärliga med att detta är vad de kommer driva. Den enda i den rödgröna sörjan som eventuellt kan hålla emot stora skattehöjningar är C men de kanske inte ens behövs för makten.

Hur exakt har någon blivit rikare på andras bekostnad?

Att sänka marginalskatten ger MER skatteintäkter. Riksrevisionen har påvisat att slopandet av värnskatten har ÖKAT skatteintäkterna.

Att bensinpriset har sänkts från helt absurda nivåer, vem lider av det?

Vad är det medelklassen ska göra med alla pengar då? Fler pooler och charterresor?
Citera
2025-05-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Vad är det medelklassen ska göra med alla pengar då? Fler pooler och charterresor?

Flygandet är markant mindre idag än det var 2017-2019. Folk har inte råd på samma sätt längre.

Renoverande, poolbyggande etc har också minskat kraftigt för att folk inte längre har inte råd
Senast redigerad av flanders 2025-05-22 kl. 18:02.
Citera
2025-05-22, 18:40
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Det fungerar ju inte riktigt så. Varför ska jag högbeskattas medan. Miljardärer lågbeskattas på deras vinster? Vi har det systemet idag att det är extremt svårt att jobba dig rik medan det är extremt enkelt att fortsätta vara rik i all oändlighet utan att lyfta ett finger. Det är skadligt för samhället anser jag.

Ska jag betala höga skatter så ska väl även miljardärer betala höga skatter? Ett annat sätta att lösa det är högre skatt på ISK eller ta bort det helt. Alla vinster skulle då beskattas på ett vanligt AF-konto. DÅ blir det 30%. Höginkomsttagare ska väl ocskå kunna jobba sig rika utan att betala hutlösa skatter?

De rikaste 7% av befolkningen står för hälften av skatteinbetalningarna. På vilket sätt är det rätt att de ska betala så mycket?
Citera
2025-05-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Hur avser du annars förhindra att tillgångar som är kritiska för hela samhällets välbefinnande används som finansiella instrument?
Kritiska tillgångar får väl staten köpa. Till marknadspris.
Citera
2025-05-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
De rikaste 7% av befolkningen står för hälften av skatteinbetalningarna. På vilket sätt är det rätt att de ska betala så mycket?

Hur stor andel av kapitalet äger/omsätter denna befolkning? Det är fel att högre inkomst beskattas med en högre skattesats. Platt skatt hade varit bättre. Det är svårt att jobba sig rik trots att man har en hög lön.

När man väl är rik så är det dock väldigt enkelt att få sitt kapital att växa utan att betala mycket skatt på det.
Citera
2025-05-23, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jag det är självfallet Jimmies fel att bränslepriserna peakade våren 22... lika mkt som det är hans förtjänst att de dalar nu...??? Över hela världen dessutom!
Har du rökt på något eller???
Var har jag skrivit att det är SD:s fel att det var höga energipriser när MP och S styrde?????
Citera
2025-05-23, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Hur stor andel av kapitalet äger/omsätter denna befolkning? Det är fel att högre inkomst beskattas med en högre skattesats. Platt skatt hade varit bättre. Det är svårt att jobba sig rik trots att man har en hög lön.

När man väl är rik så är det dock väldigt enkelt att få sitt kapital att växa utan att betala mycket skatt på det.
Ja, plattskatt är rättvist.
Pengar man tjänat och redan beskattats ska inte beskattas igen, kapitalvinst ska beskattas lika för alla.
Skatt på kapital är stöld eftersom kapitalet redan beskattats när det intjänats.
Citera
2025-05-23, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag tycker det är intressant att du tar för givet att Kärnkraften inte kommer bli betald på väldigt länge när vi i princip sett netto siffror på elförsäljningen på lite drygt 8 miljarder varje år sedan ~2022. Vad vi vet med säkerhet i dagsläget är att Europa kommer behöva betydligt mer energi i framtiden än vad vi klarar av att producera idag. Vi är liksom inte ens nära de mest konservativa estimaten för vad som kommer behövas.
Det är inte jag som drar den slutsatsen. Regeringen har beslutat att beskatta alla elkunder och ta de pengarna till att subventionera kärnkraftsel. Utöver de 300 miljarderna alltså.

Man tar givetvis inte ett beslut om att plundra svenska folket och kasta pengar på kärnkraft för att man tror att den är oerhört lönsam. Man gör det för att den är olönsam. Min bedömning följer alltså regeringens.
Citera
2025-05-23, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att dra på sig skulder är inte bra. Att höja skatter är värre. Nu lånar vi till bidrag precis som S öppnade dörren till när de satte igång bidragslåningskarusellen på 70-talet när deras kommunistparadis inte klarade av att bära sina kostnader (och kronan devalverades flera gånger)

Beslutet att låna är dåligt, men att höja skatterna hade varit sämre.

Bäst hade varit att klippa kostnader. Tex halva biståndet hade räckt. Men då hade vänstern blivit helt galna och skrikit om det hela valrörelsen.

Nu har tidö sänkt bistådent till 0,7% av bnp vilket alla partier till vänster motsätter sig
Så du är emot att skatten höjs för att ge bidrag till kärnkraftsindustrin då?
Citera
2025-05-23, 07:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Det är inte jag som drar den slutsatsen. Regeringen har beslutat att beskatta alla elkunder och ta de pengarna till att subventionera kärnkraftsel. Utöver de 300 miljarderna alltså.

Man tar givetvis inte ett beslut om att plundra svenska folket och kasta pengar på kärnkraft för att man tror att den är oerhört lönsam. Man gör det för att den är olönsam. Min bedömning följer alltså regeringens.
Vad staten har beslutat är att låna ut 300 miljarder till företag som ämnar bygga kärnkraft i Sverige. Detta görs därför den initiala investeringen är så pass hög att det blir svårt att få intressenter till bordet, inte för att själva investeringen skulle vara dålig.

Med detta sagt har jag alltid varit av den åsikten att kritisk infrastruktur, vilket kärnkraft och större elkraftprojekt i allmänhet är, ska byggas, underhållas och driftas statligt med avsikten att säkerställa samhällets energibehov. Privata aktörer ska hålla sig till konsumentmarknaden där det inte finns något större samhällsperspektiv att beakta och där långsiktigt, planekonomiskt tänkande är att föredra.

Den nuvarande modellen med att dela vinst mellan företag och stat fungerar inte i mina ögon. Energi ska ses utifrån det värde den tillför i andra led genom att ex. möjliggöra produktion, och inte utifrån någon diffus tanke om direktavkastning även om vi kan dra nytta av det enorma behovet som finns idag för att bekosta en storskalig utbyggnad av livsnödig baskraft.
Citera
2025-05-23, 07:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Kritiska tillgångar får väl staten köpa. Till marknadspris.
Jasså, skattefuskarna ska gödas ytterligare på skattebetalarnas räkning? Nice.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in