Citat:
Ursprungligen postat av
Sjovattengrogg
Det är inte jag som drar den slutsatsen. Regeringen har beslutat att beskatta alla elkunder och ta de pengarna till att subventionera kärnkraftsel. Utöver de 300 miljarderna alltså.
Man tar givetvis inte ett beslut om att plundra svenska folket och kasta pengar på kärnkraft för att man tror att den är oerhört lönsam. Man gör det för att den är olönsam. Min bedömning följer alltså regeringens.
Vad staten har beslutat är att låna ut 300 miljarder till företag som ämnar bygga kärnkraft i Sverige. Detta görs därför den initiala investeringen är så pass hög att det blir svårt att få intressenter till bordet, inte för att själva investeringen skulle vara dålig.
Med detta sagt har jag alltid varit av den åsikten att kritisk infrastruktur, vilket kärnkraft och större elkraftprojekt i allmänhet är, ska byggas, underhållas och driftas statligt med avsikten att säkerställa samhällets energibehov. Privata aktörer ska hålla sig till konsumentmarknaden där det inte finns något större samhällsperspektiv att beakta och där långsiktigt, planekonomiskt tänkande är att föredra.
Den nuvarande modellen med att dela vinst mellan företag och stat fungerar inte i mina ögon. Energi ska ses utifrån det värde den tillför i andra led genom att ex. möjliggöra produktion, och inte utifrån någon diffus tanke om direktavkastning även om vi kan dra nytta av det enorma behovet som finns idag för att bekosta en storskalig utbyggnad av livsnödig baskraft.