Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Husmask fortsätter att vara nere. Bostadspriserna.nu är väldigt bra, men tyvärr slutade de med statistik efter juni 2024.

Med 90-dagars släpande viktat medelvärde från toppen 2017 till maj/juni 2024:
( ) Hemnet juni 2024 till april 2025 förändring %

Märsta: -29 % (-10 )
Rinkeby-Kista: -27 % (-6)
Upplands Väsby: -24 % (-2)

Alltså från topp är Märsta -36 %, Rinkeby-Kista -31 % och Upplands Väsby -26 %. Märsta och Rinkeby-Kista får utan tvivel anses ha kraschat.

Stockholms innerstad, topp 2017 till juni 2024:
+12 % (3)= +15 %

Toppen 2017 är inte helt relevant att jämföra med. Folk budade som galningar precis innan det förstärkta amorteringskravet kom.
Citera
2025-05-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Typiskt 70-80 tals hus med originaltaket kvar.
Att det förekommer tvivlar jag inte på. Tror jag hittade ett enda inlägg på byggahusforum som rörde masonit i taket. (Vilket sedan visade sig vara plywood. En del har inte riktigt koll på termernas betydelse).
Men inte verkar det vara vanligt. Och i just det fallet såg plywooden ut att vara som ny efter 37 år. Så det verkar inte ha varit någon dålig lösning.

Citat:
När jag själv tittat på hus skulle jag uppskatta att en stor majoritet av alla hus från 70-80 talet har haft masonittak som original.
Men du är bara intresserad av gamla mögliga hus som är 100 år, varför har du tittat på 70-talshus? Det låter inte trovärdigt. Om du inte gör det yrkesmässig förstås.
Citera
2025-05-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror nog snarare att det beror på ett par saker:
1. Staten har underlättat för byggherrar att lura köpare genom att låta lånen vara amorteringsfria de första 5 åren. Dessutom tillåts bostadsrättsföreningarna köras med underskott genom att avgiften sätts lägre än vad som krävs för att täcka avskrivningar. Detta gör att avgiften kan sättas lägre än vad som är långsiktigt hållbart.

2. Folk i allmänhet klarar inte av att läsa en årsredovisning och ta till sig vad som står där.
Nja, det finns två sätt att hantera detta på:

A) man fonderar så att när en renovering/byte görs så finns kapitalet framme.

B) när en renovering/byte görs så lånar man till kostnaden och de som får glädje/nytta av renoveringen betalar räntor och amortering.

Ditt resonemang baseras på att A) är rätt och B) är fel.

Men det är inte så att det ena är rätt och det andra fel. B) är tvärtom väldigt rimligt.
Citera
2025-05-23, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, det finns två sätt att hantera detta på:

A) man fonderar så att när en renovering/byte görs så finns kapitalet framme.

B) när en renovering/byte görs så lånar man till kostnaden och de som får glädje/nytta av renoveringen betalar räntor och amortering.

Ditt resonemang baseras på att A) är rätt och B) är fel.

Men det är inte så att det ena är rätt och det andra fel. B) är tvärtom väldigt rimligt.

Nej, bägge metoderna (A) och (B) är utmärkta. Skillnaden är dock att metod (B) get möjlighet till betydligt lägre avgift för nybyggen och därmed kan byggherren höja priset. Det fungerar eftersom genomsnittlig köpare inte klarar av att värdera föreningsskulden korrekt.

Ett lagkrav på att en mostadsträttsförening måste amortera på lån, eller fondera pengar på konto, i samma takt som avskrivningarna (utom på mark gissningsvis) skulle vara bättre för köparna. De skulle få bättre information om kostnader för renoveringar genom avgiften. Det skulle sannolikt också leda till lägre bostadspriser.
Citera
2025-05-23, 07:10
Medlem
Citat:
Att det förekommer tvivlar jag inte på. Tror jag hittade ett enda inlägg på byggahusforum som rörde masonit i taket. (Vilket sedan visade sig vara plywood. En del har inte riktigt koll på termernas betydelse).
Men inte verkar det vara vanligt. Och i just det fallet såg plywooden ut att vara som ny efter 37 år. Så det verkar inte ha varit någon dålig lösning.

Men du är bara intresserad av gamla mögliga hus som är 100 år, varför har du tittat på 70-talshus? Det låter inte trovärdigt. Om du inte gör det yrkesmässig förstås.

Jag har tittat på alla hustyper för att se och lära för och nackdelar med alla typer av byggnader för att kunna ta välavvägda beslut. Det är så man lär dig något.

Som du ser på polarpumpens excellenta genomgång av hustyper från olika årtionden så är fukt/mögelrisken klart större i ett 70-tals än ett 20-tals hus så om du ska kalla något mögligt är det mer lämpligt att göra det med 70-tals huset.

Ett tag har jag kollat på områden, men inte bosatt mig i dem, där det nästan uteslutande funnits villor byggda 70-80. I princip samtliga ”katalogvillor” från den epoken jag har stött på har haft masonit (eller board/plywoodskivor) som tak i originalutförande och så även direkverkande el. Oisolerad platta på mark. 20-tals hus tex saknar dessa defekta grundkonstruktioner. Förvånansvärt många hus byggda på 2000-talet har också denna sniklösning kombinerat med enstegstätad fasad. Det är vanligt på villor byggda 2000-2015 att ha vattenburen golvärme på nv och el-element på öv tex.

Jag väljer primärt bostad efter område (vilket de flesta gör) i slutändan bor jag hellre i ett 70-tals hus på Lidingö än i ett sekelskiftshus i Haninge, även om sekelskift på Lidingö givetvis skulle vara prio ett. Hellre ett 70-tals hus i innerstan än sekelskifte i Solna

Som stickprov kollade jag nu lite 70-80 tal och hittade 3 villor med originaltak kvar där det framgick vilken typ av tak det var. Alla tre hade, surprise, board/masonit som underlagstak.

https://www.lansfast.se/till-salu/villa/stockholm/vallentuna/vallentuna/ekebyvagen-79/cmvilla4tuaqokd0p5kqlch/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

https://www.passionforhomes.se/till-salu/oringe-hus-med-tillgang-till-flera-varldar?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
Senast redigerad av flanders 2025-05-23 kl. 07:17.
Citera
2025-05-23, 08:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag har tittat på alla hustyper för att se och lära för och nackdelar med alla typer av byggnader för att kunna ta välavvägda beslut. Det är så man lär dig något.

Som du ser på polarpumpens excellenta genomgång av hustyper från olika årtionden så är fukt/mögelrisken klart större i ett 70-tals än ett 20-tals hus så om du ska kalla något mögligt är det mer lämpligt att göra det med 70-tals huset.

Ett tag har jag kollat på områden, men inte bosatt mig i dem, där det nästan uteslutande funnits villor byggda 70-80. I princip samtliga ”katalogvillor” från den epoken jag har stött på har haft masonit (eller board/plywoodskivor) som tak i originalutförande och så även direkverkande el. Oisolerad platta på mark. 20-tals hus tex saknar dessa defekta grundkonstruktioner. Förvånansvärt många hus byggda på 2000-talet har också denna sniklösning kombinerat med enstegstätad fasad. Det är vanligt på villor byggda 2000-2015 att ha vattenburen golvärme på nv och el-element på öv tex.

Jag väljer primärt bostad efter område (vilket de flesta gör) i slutändan bor jag hellre i ett 70-tals hus på Lidingö än i ett sekelskiftshus i Haninge, även om sekelskift på Lidingö givetvis skulle vara prio ett. Hellre ett 70-tals hus i innerstan än sekelskifte i Solna

Som stickprov kollade jag nu lite 70-80 tal och hittade 3 villor med originaltak kvar där det framgick vilken typ av tak det var. Alla tre hade, surprise, board/masonit som underlagstak.

https://www.lansfast.se/till-salu/villa/stockholm/vallentuna/vallentuna/ekebyvagen-79/cmvilla4tuaqokd0p5kqlch/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

https://www.passionforhomes.se/till-salu/oringe-hus-med-tillgang-till-flera-varldar?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Hur många sommarhus har du hunnit titta på? Förstår nu att du kollat på 100+ sekelskifteslägenheter i city, 100+ villor i Stockholm men hur är det med fritidshusen? Något nytt från tjuvlyssnandet i ICA-kön?

Har hört att mäklarsamfundet gjorde en DDOS på Husmasks API för att prisfallet på 10% i maj inte skulle synas
Citera
2025-05-23, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hur många sommarhus har du hunnit titta på? Förstår nu att du kollat på 100+ sekelskifteslägenheter i city, 100+ villor i Stockholm men hur är det med fritidshusen? Något nytt från tjuvlyssnandet i ICA-kön?

Har hört att mäklarsamfundet gjorde en DDOS på Husmasks API för att prisfallet på 10% i maj inte skulle synas

Att kolla ett par 100 objekt går väldigt snabbt. Du försöker få det att låta som att det skulle vara tidskrävande.

De flesta normala människor som köper hus sitter och kollar under minst något år. Då hinner man med 100-tals objekt utan problem
Citera
2025-05-23, 08:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Att kolla ett par 100 objekt går väldigt snabbt. Du försöker få det att låta som att det skulle vara tidskrävande.

De flesta normala människor som köper hus sitter och kollar under minst något år. Då hinner man med 100-tals objekt utan problem

Tror få springer på 100 visningar innan de köper ett hus... Klart man kan slösurfa på Hemnet/Booli och kolla en massa objekt men du får det att låta som att du varit on the ground på tusentals visningar senaste decenniet.
Citera
2025-05-23, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tror få springer på 100 visningar innan de köper ett hus... Klart man kan slösurfa på Hemnet/Booli och kolla en massa objekt men du får det att låta som att du varit on the ground på tusentals visningar senaste decenniet.

Man behöver givetvis inte gå på visningar för att utvärdera hus. Så länge det finns besiktningsprotokoll kan man läsa till sig det mesta viktiga.

Generellt lär man sig betydligt mer om ett hus skick genom att granska det online med protokoll än att se det på plats. Såvida man inte har ficklampa och fuktmätare samt stege för takinspektion med sig och får 2-3 timmar på sig.
Senast redigerad av flanders 2025-05-23 kl. 08:43.
Citera
2025-05-23, 09:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/uppgifter-produktionen-vid-northvolt-stoppas

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/iskallt-intresse-for-skelleftea-kommuns-egna-bostader-star-tomma

Nu är det game over för Northvolt. Vad kommer hända med bostadspriserna i Skellefteå?
Västerbotten har ju ändå rätt låg arbetslöshet, lägre än Stockholm tex. Så egentligen borde det väl inte betyda så mycket för priserna i stort?
Citera
2025-05-23, 10:47
Medlem
Citat:
Nej, bägge metoderna (A) och (B) är utmärkta.
Då är vi överens om det. Det är bra.

Citat:
Skillnaden är dock att metod (B) get möjlighet till betydligt lägre avgift för nybyggen och därmed kan byggherren höja priset. Det fungerar eftersom genomsnittlig köpare inte klarar av att värdera föreningsskulden korrekt.
Att avgiften blir lägre beror bara på att köparna av nyproduktionen inte betalar för renoveringar för ägarna som kommer långt senare.

Jag ser inte att det gör att man kan höja priset. Då blir man bara dyrare och får inte BR sålda.
Jag förstår inte varför det är så många i forumet som inte verkar förstå att det finns konkurrens och alternativ för köparna. Det mest uppenbara är att köpa en befintlig upprenoverad BR.

Citat:
Ett lagkrav på att en mostadsträttsförening måste amortera på lån, eller fondera pengar på konto, i samma takt som avskrivningarna (utom på mark gissningsvis) skulle vara bättre för köparna. De skulle få bättre information om kostnader för renoveringar genom avgiften. Det skulle sannolikt också leda till lägre bostadspriser.
Det skulle väl snarare leda till att nyproduktionen tynar bort och högre bostadspriser.

Ingen skulle vilja köpa nyproduktion eftersom man då åker på att betala andras renoveringar.
Citera
2025-05-23, 10:54
Medlem
Citat:
Det skulle väl snarare leda till att nyproduktionen tynar bort och högre bostadspriser.

Ingen skulle vilja köpa nyproduktion eftersom man då åker på att betala andras renoveringar.

Det tror jag är fel. Byggbranschen är inte en fri marknad. Det är en genomrutten bransch som styrs politiskt.

Fanns ingen anledning för nyproduktionspriserna att skjuta i höjden när räntorna började sjunka efter finanskrisen 2008. Alltså någon annan anledning än att kunderna kunde betala mer givet att de accepterade samma månadsutgift för boendet som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in