2025-05-22, 22:08
Medlem
fakbabs avatar
Det är ett väldigt högt tonläge här, jag har blivit kallad både det ena och det andra, personangreppen har haglat. Bara baserat på att jag inte håller med i kritiken mot Transportstyrelsen. Skilj på sak och person. Att strössla med grova personangrepp visar bara att man inte har bra argument i sakfrågan om PEth-testerna. Tack.
2025-05-22, 22:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag har läst det mesta men det bygger nästan bara på rena spekulationer och är understött av brist på koll på lagar och fakta. Summerat går det inte att peka på något lagbrott som Transportstyrelsen har begått. Sen går det alltid förbättra tolkningar som den förändring man ska föra in där det krävs mer än 2 PEth-prover på 0,3 men det betyder ju inte att det var fel eller olagligt, bara att man över tid kan behöva se över tolkningar och praxis. För den enskilde är det enkelt oavsett. Dra ner på supandet rejält om man får ett prov över 0,3. Busenkelt!
Det saknas vetenskaplig evidens för att PEth-prov kan användas som skäl för att dra in körkort. Det gör att Transportstyrelsens agerande saknar lagstöd.

Citat:
Det är ett väldigt högt tonläge här, jag har blivit kallad både det ena och det andra, personangreppen har haglat. Bara baserat på att jag inte håller med i kritiken mot Transportstyrelsen. Skilj på sak och person. Att strössla med grova personangrepp visar bara att man inte har bra argument i sakfrågan om PEth-testerna. Tack.
Kritiken baseras på ditt extremt obehagliga sätt.
2025-05-22, 22:15
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, det är du som inte förstår att myndigheter inte får agera osakligt och partiskt. Dina inlägg visar att du är mycket okunnig om förvaltningsrätt och hälso- och sjukvård.

Det är intressant att du påstår dig veta det om mig, det enda jag sagt till dig är att det finns ett lagstöd för att dra in körkortet på grund av dessa anledningar när du sa att det inte fanns.
2025-05-22, 22:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det är intressant att du påstår dig veta det om mig, det enda jag sagt till dig är att det finns ett lagstöd för att dra in körkortet på grund av dessa anledningar när du sa att det inte fanns.
Det finns inget lagstöd för myndigheter att agera osakligt och/eller partiskt. (Att du inte förstår det avslöjar okunskap.)
2025-05-22, 22:33
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Kritiken baseras på ditt extremt obehagliga sätt.

Kul att du skriver så och inte förstår alls hur osakligt du beter dig i denna tråd. Samtidigt kritiserar du Transportstyrelsen angående att man inte skulle agera sakligt. Ingen självinsikt alls.
2025-05-22, 22:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kul att du skriver så och inte förstår alls hur osakligt du beter dig i denna tråd. Samtidigt kritiserar du Transportstyrelsen angående att man inte skulle agera sakligt. Ingen självinsikt alls.
Ett helt OT inlägg av dig som jag inte bemöter. Däremot vill jag påtala att lagkravet på att myndigheter ska agera sakligt och opartiskt är så starkt att det är inskrivet i grundlagen. Syftet är bland annat att skydda medborgarna mot maktmissbruk som vi nu ser från Transportstyrelsens sida.
2025-05-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ja du påstår det, du påstod också för någon minut sedan att det inte fanns ett lagstöd för att dra in körkortet på grund av för hög alkoholkonsumtion, men jag hänvisade dig till att det faktiskt finns lagstöd för detta.
Det är förvisso korrekt att det finns lagstöd för att dra in körkortet på grund av för hög alkoholkonsumtion. Men det saknas vetenskaplig evidens för att PEth=0,3 μmol/l visar på hög alkoholkonsumtion. Därför saknas lagstöd för att dra in körkortet på grund av tester där PEth=0,3 μmol/l. PEth kan nämligen inte påvisa något mer än att patienten konsumerar alkohol. Det kan inte påvisa när, hur ofta eller hur mycket. Två olika patienter kan ha samma PEth-värde, men ha alkoholförbrukning som skiljer sig 8 ggr. Att återkalla körkort på så osäkra premisser är inte rättssäkert, och saknar därmed lagstöd.
2025-05-22, 23:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är förvisso korrekt att det finns lagstöd för att dra in körkortet på grund av för hög alkoholkonsumtion. Men det saknas vetenskaplig evidens för att PEth=0,3 μmol/l visar på hög alkoholkonsumtion. Därför saknas lagstöd för att dra in körkortet på grund av tester där PEth=0,3 μmol/l. PEth kan nämligen inte påvisa något mer än att patienten konsumerar alkohol. Det kan inte påvisa när, hur ofta eller hur mycket. Två olika patienter kan ha samma PEth-värde, men ha alkoholförbrukning som skiljer sig 8 ggr. Att återkalla körkort på så osäkra premisser är inte rättssäkert, och saknar därmed lagstöd.
Tack för ditt tålamod!
Det är märkligt att en del verkar ha svårt att förstå detta. Eller blanda ihop det med att det kan vara onyttigt och dåligt för hälsan att dricka alkohol. (Det senare är förstås en helt annan sak och en fråga för hälso- och sjukvården.)
2025-05-23, 00:43
Medlem
Carrocks avatar
Citat:

Återigen, körkort är ingen mänsklig rättighet.
Peth-tester är inte alls så otroligt osäkra som du vill ge sken av och det finns heller inget som styrker det.

Jag vill gärna få lite konkret bevisning på att så är fallet i så fall och att Transporstyrelse återkalla körkortet på osäkra premisser. Detta har används länge men blivit medias hjärtefråga för att det säljer och upprör.

Men om vill lämna känslorna och överdrivna ord åt sidan och gå in på konkret underlag. Påvisa gärna det, men kom inte bara och säg att det är rättsosäkert. Utan kom med bevis på att personer tex skulle gjort 1 test för att sedan få körkortet indraget. Eller kan det vara en kombination av andra faktorer som varit utslagsgivet.
2025-05-23, 01:02
Medlem
Citat:
Peth-tester är inte alls så otroligt osäkra som du vill ge sken av och det finns heller inget som styrker det.

Jag vill gärna få lite konkret bevisning på att så är fallet i så fall och att Transporstyrelse återkalla körkortet på osäkra premisser. Detta har används länge men blivit medias hjärtefråga för att det säljer och upprör.

Men om vill lämna känslorna och överdrivna ord åt sidan och gå in på konkret underlag. Påvisa gärna det, men kom inte bara och säg att det är rättsosäkert. Utan kom med bevis på att personer tex skulle gjort 1 test för att sedan få körkortet indraget. Eller kan det vara en kombination av andra faktorer som varit utslagsgivet.
Den här tråden innehåller flera inlägg med länkar till vetenskapliga artiklar som bekräftar just det jag påpekar: PEth-tester är alldeles för osäkra för att användas som stöd för att återkalla körkort.

Om du väljer att inte ta till dig den informationen så finns det nog ingenting jag kan tillägga som kan få dig att ändra åsikt.
2025-05-23, 01:12
Medlem
Citat:

Har inte riktigt hunnit gräva i detta, läste bara vad ni skrev om lagen TS stödjer sig på, men tar man en som verkligen kört bil gjort sig skyldig till ett brott rattfull vs PEth test där man inte kört rattfull o gjort sig skyldig till något brott.

Vad jag läser i hasten är att den som verkligen blivit tagen ute i trafiken rattfull får bättre villkor o straffet räknas som lägre än två felande PEth tester. Man tilldelas hjälp av transportstyrelsen att få fortsätta köra bil, man villkorar straffet med alkolås???? Men åker man dit på två PEth tester tappar man körkortet????

1. Rattfylleri
Om du är misstänkt för eller har gjort dig skyldig till trafiknykterhetsbrott ska körkortet återkallas.

Vid drograttfylleri är spärrtiden normalt 12 månader.

Vid rattfylleribrott på grund av alkohol kan man i vissa fall få köra med alkolås, i stället för att ha körkortet återkallat. Då är spärrtiden minst 12 månader vid rattfylleri och minst 24 månader vid grovt eller upprepat rattfylleri. Varning i stället för återkallelse förekommer bara vid alkoholkoncentration under 0,15 mg/l i utandningsluften.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/
2025-05-23, 01:22
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Den här tråden innehåller flera inlägg med länkar till vetenskapliga artiklar som bekräftar just det jag påpekar: PEth-tester är alldeles för osäkra för att användas som stöd för att återkalla körkort.

Om du väljer att inte ta till dig den informationen så finns det nog ingenting jag kan tillägga som kan få dig att ändra åsikt.

Jag vet inte vilka studier du refererar till men jag har läst genom flera som påvisar peth tester som en mycket tillförlitlig markör, men jag får väl se om jag hittar dessa studier som säger motsatsen. Har ingen direkt åsikt om detta, annat än att media kan ha dragit igång en riktig blåsning här. Media vill sälja, och upprörande samt ensidiga artiklar säljer, tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har inte riktigt hunnit gräva i detta, läste bara vad ni skrev om lagen TS stödjer sig på, men tar man en som verkligen kört bil gjort sig skyldig till ett brott rattfull vs PEth test där man inte kört rattfull o gjort sig skyldig till något brott.

Vad jag läser i hasten är att den som verkligen blivit tagen ute i trafiken rattfull får bättre villkor o straffet räknas som lägre än två felande PEth tester. Man tilldelas hjälp av transportstyrelsen att få fortsätta köra bil, man villkorar straffet med alkolås???? Men åker man dit på två PEth tester tappar man körkortet????

1. Rattfylleri
Om du är misstänkt för eller har gjort dig skyldig till trafiknykterhetsbrott ska körkortet återkallas.

Vid drograttfylleri är spärrtiden normalt 12 månader.

Vid rattfylleribrott på grund av alkohol kan man i vissa fall få köra med alkolås, i stället för att ha körkortet återkallat. Då är spärrtiden minst 12 månader vid rattfylleri och minst 24 månader vid grovt eller upprepat rattfylleri. Varning i stället för återkallelse förekommer bara vid alkoholkoncentration under 0,15 mg/l i utandningsluften.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/

Ja, så är det. Du behöver inte köra rattfull, utan det räcker med att du har ett missbruk. Körkortet kan dra in utifrån dessa premisser. Sen att man låser sig vid enbart 2 kan ju diskuteras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in