Citat:
Det enda rätta vore att akutstoppa PEth-testningen i detta syfte. De kan köra med välbeprövade CDT tills vidare till allt är utrett ordentligt. Transportstyrelsen anser ju att CDT och PEth är likvärdiga "bevismässigt" så det borde inte vara något problem. CDT är dessutom 200 kr billigare per test än PEth.
Samtidigt visar Socialstyrelsens arbetsdokument nedanstående information. Man undrar ju hur de kan få det till att testerna är likvärdiga.
PEth ++ (Begränsat) i evidensstyrka
CDT har ++++ (Starkt) i evidensstyrka
Granskare: Anders Helander
++++ (Starkt) är alltså högst betyg i evidensstyrka. ++ (Begränsat) är inte det.
Har du läst och förstått dokumentet?
Samtidigt visar Socialstyrelsens arbetsdokument nedanstående information. Man undrar ju hur de kan få det till att testerna är likvärdiga.
PEth ++ (Begränsat) i evidensstyrka
CDT har ++++ (Starkt) i evidensstyrka
Granskare: Anders Helander
++++ (Starkt) är alltså högst betyg i evidensstyrka. ++ (Begränsat) är inte det.
Har du läst och förstått dokumentet?
Det sägs ju att man går mot att mer och mer använda PEth istället för CDT. Du har här snöat in på det som kallas för evidensstyrka. Jag gissar att detta kopplar till hur många studier man hittat i litteratursökning för tittar man på sensitivitet och specificitet osv.s så är det ungefär samma siffror.
Jag skulle tro att man föredrar PEth eftersom CDT har nackdelen med att vara långsamt och därmed inte fångar upp höga intag den närmaste tiden, liksom att PEth även är snabbare på att påvisa att man lyckats minska sin konsumtion. Jag tror att du måste fråga Transportstyrelsen hur man ser på det. Och läkarna för den delen som väljer att använda PEth. Istället för att spekulera kring ett arbetsdokument och skriva om det i ditt fantasifoster PEth-gate-gate.
Läkaren i tråden kanske kan uttala sig om det här.