2025-05-22, 17:32
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, åtskilligt får du vackert ta till dig succesivt i trafiken. Exempelvis cirkulationsplatser, även kallade rondeller, nämndes inte med ett ord i bilskolan, de har tillkommit på senare tid, åtminstone här dröjde det nästan två decennier till första cpl invigdes. Nu myllrar det av sådana!

Tror inte cirkulationsplatser någonsin lärs ut i trafikskola.
Citera
2025-05-22, 17:39
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Vadå källa? Står i varenda trafikkunskapsbok när du tar körkort.

Inte på 80-talet?

Idiot!

En källa är en text från en av alla trafikkunskapsböcker du hänvisar till?

Hosta upp det då om det är så enkelt och självklart!
Citera
2025-05-22, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Inte på 80-talet?

Idiot!

En källa är en text från en av alla trafikkunskapsböcker du hänvisar till?

Hosta upp det då om det är så enkelt och självklart!

Har du ingen egen trafikkunskapsbok? Onödigt med skällsord, väx upp.
Citera
2025-05-23, 15:59
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Har du ingen egen trafikkunskapsbok? Onödigt med skällsord, väx upp.

Nej, har inte kvar någon sådan efter så lång tid?

Varför inte bara bidra med en källa i stället för att ifrågasätta att jag ifrågasätter ditt påstående som saknar källa?
Citera
2025-05-23, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Nej, har inte kvar någon sådan efter så lång tid?

Varför inte bara bidra med en källa i stället för att ifrågasätta att jag ifrågasätter ditt påstående som saknar källa?

Källan är boken. Du kan säkerligen tanka ner en pdf-fil, om du så vill. Gör det inte så svårt för dig själv.

P-skivan i sig har funnits i över 30 år. Tog du kortet innan dess?
Citera
2025-05-23, 19:55
Medlem
Jag har faktiskt aldrig använt en p-skiva i hela mitt liv. Tog körkort när jag var 18 och är över 40+ nu.

Har fått p-skiva nån gång, senast en digital en, men har aldrig behövt använda den. Kan tänka mig att det är mer vanligt i storstäderna, men även där jag bor så har jag sett parkeringar med p-skiva skylt, men aldrig behövt parkera på en sådan parkeringsplats. En gång tänkte jag parkera där, men hade ingen p-skiva med mig så tog en parkering ett halv kvarter bort istället där det inte krävdes skiva.

Ser inte alls vitsen med detta dumma påhitt. Helst parkerar jag där det är gratis, men måste jag betala så tycker jag att man ska få rättigheten att bara stå där när man betalar för sig utan krångligheter.
Citera
2025-05-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har faktiskt aldrig använt en p-skiva i hela mitt liv. Tog körkort när jag var 18 och är över 40+ nu.

Har fått p-skiva nån gång, senast en digital en, men har aldrig behövt använda den. Kan tänka mig att det är mer vanligt i storstäderna, men även där jag bor så har jag sett parkeringar med p-skiva skylt, men aldrig behövt parkera på en sådan parkeringsplats. En gång tänkte jag parkera där, men hade ingen p-skiva med mig så tog en parkering ett halv kvarter bort istället där det inte krävdes skiva.

Ser inte alls vitsen med detta dumma påhitt. Helst parkerar jag där det är gratis, men måste jag betala så tycker jag att man ska få rättigheten att bara stå där när man betalar för sig utan krångligheter.
P-skiva är en bra lösning där det är tidsbegränsning, tillämpas däremot normalt inte där avgift krävs.
Citera
2025-05-24, 12:56
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Jag har ibland skrivit klockslag på en lapp och lagt i rutan när jag har saknat p-skiva. Jag vet inte om det är några garantier för att det alltid fungerar, men det är väl ingen avgörande skillnad mellan metoderna.
Citera
2025-05-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det lär vara ditt ansvar att den ställer sig "rätt" D v s att om tidsbegränsningen börjar klockan 08 men att du parkerar klockan 07, då får du se till att p-skivan ställer sig på 08.

Dumt? Ja så in i helvete egentligen. Men det hela handlar väl just att begränsningen börjar gälla klockan 08.

Du kan faktiskt ställa den till 8:30, då du ska ställa den en halvtimme efter. P-flisa vet inte om du stod där 7:59 eller 8:01, vilket i praktiken ändå blir 8:30.

Men det är bara en tvärnitisk P-flisa som ger kontrollavgift/P-anmärkning för en tidsangivelse som är uppenbart ställd tidigare än 8:00 (i det här fallet). En sådan P-flisa har inte den kognitiva förmågan att räkna helt enkelt. Det är dessutom helt onödigt för en P-flisa att bevaka parkeringar som inte renderar kontrollavgifter.
Citera
2025-05-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag har ibland skrivit klockslag på en lapp och lagt i rutan när jag har saknat p-skiva. Jag vet inte om det är några garantier för att det alltid fungerar, men det är väl ingen avgörande skillnad mellan metoderna.

Enligt Prejudikat kan du även skriva en liten lapp och sätta fast den på sidorutan. Allt för att försvåra för P-flisa. Jag har satt min skiva på passagerarrutan för denna anledning.
Citera
2025-05-24, 15:38
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det går utmärkt att skriva på en lämplig lapp när man ankom till parkeringen. Sen borde du ju kunna skriva t ex 08:18, det skulle ju vara jävligt dumt att få kontrollavgift när syftet är att göra rätt för sig. Skriver du 08:30 så är det dessutom 100% korrekt.

Vet att någon vid något tillfälle fått böter för att de inte hade en faktisk P-skiva utan hade skrivit på en lapp, men P-bolaget fick bastning i tingsrätten och fick backa, vilket jag anser är helt rätt. Tror detta skedde i Växjö.

En annan idiot till P-lisa/lasse utfärdade böter till en bekant för "ej godkänd P-skiva/tidsangivelse trots att P-skivan var tydligt presenterad i framrutan. Felet? Jo, att det var en P-skiva från en annan kommun Detta hände i Arvika och idioterna backade direkt.

Det som är så trist är att man måste strida och tjafsa fast man inte gjort fel.

Jag var för 25 år sen yrkeschaufför och vet att P- vakter tyvärr behövs. De flesta är fullt normala människor, men tyvärr så finns det ett väsentligt antal muppar i kåren med.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan faktiskt ställa den till 8:30, då du ska ställa den en halvtimme efter. P-flisa vet inte om du stod där 7:59 eller 8:01, vilket i praktiken ändå blir 8:30.

Men det är bara en tvärnitisk P-flisa som ger kontrollavgift/P-anmärkning för en tidsangivelse som är uppenbart ställd tidigare än 8:00 (i det här fallet). En sådan P-flisa har inte den kognitiva förmågan att räkna helt enkelt. Det är dessutom helt onödigt för en P-flisa att bevaka parkeringar som inte renderar kontrollavgifter.
Håller med i sak. Kan fatta att man får P-böter om man ställt skivan på kl 02 (14) då har ju tiden passerat så att säga, men egentligen finns ingen anledning att kontrollera den parkeringen före klockan 11 om begränsningen är 3 tim och startar 08.
Citera
2025-05-25, 17:47
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Källan är boken. Du kan säkerligen tanka ner en pdf-fil, om du så vill. Gör det inte så svårt för dig själv.

P-skivan i sig har funnits i över 30 år. Tog du kortet innan dess?
sedan mer

1. DU påstår något och då är det DU som skall styrka det?

2. Ja körkort sedan mer än 300 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in