2025-05-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Ja, känns ju riktigt fittigt. Drabbar absolut ingen annan, och är en ologisk petitess som gör krånglig parkering snäppet krångligare att hålla koll på.

Drabbar absolut ingen om vi skulle ändra denna regel, förutom för blodsugande p-bolag då.
Vi vet inte vad ts rapporterats för, men troligen har denne räknat tillåten tid från parkeringstillfället m.h.a. skivan, samtidigt som tidsbegränsningen inträtt senare, det resulterande i att tiden överskridits enär även fri tid innan tidsbegränsningen inräknats däri.
Citera
2025-05-22, 09:03
Medlem
Intressant! Förstår resonemanget kring att man får bot i detta fallet, förstår också TS. Men hur blir det med automatisk elektronisk p skiva. Som startar när du stannar. Eller har dom manuell override?
Citera
2025-05-22, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vi vet inte vad ts rapporterats för, men troligen har denne räknat tillåten tid från parkeringstillfället m.h.a. skivan, samtidigt som tidsbegränsningen inträtt senare, det resulterande i att tiden överskridits enär även fri tid innan tidsbegränsningen inräknats däri.

Ok makes sense, i så fall så ligger felet på TS ändå får jag tycka.

Säg att lapplisa kom 10:35, så står skylten på 07:30. Någonting i en borde ju tänka till om man parkerar då och förväntas överskrida tiden på tre timmar, då har man chansen att googla hur man ska göra.

Är nog bara att bita i suräpplet och betala böterna, och i framtiden vara försiktigare.
Citera
2025-05-22, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Ok makes sense, i så fall så ligger felet på TS ändå får jag tycka.

Säg att lapplisa kom 10:35, så står skylten på 07:30. Någonting i en borde ju tänka till om man parkerar då och förväntas överskrida tiden på tre timmar, då har man chansen att googla hur man ska göra.

Är nog bara att bita i suräpplet och betala böterna, och i framtiden vara försiktigare.
Betala kontrollavgiften menar du.
Regeln fullt logisk, borde kunna bli tämligen fel om man gör som ts gjort.
Citera
2025-05-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Jag har fått en parkeringsanmärkning av kommunen på grund felinställd P-skiva.

Alltså: Jag ställde in kl 0730 då jag påbörjade parkeringen. Tidsbegränsningen börjar kl 0800 och då är det fri parkering i 3 timmar med skiva. Jag skulle alltså ha ställt in P-skivan på 0800 i stället.
Detta enligt:

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon.
49 a §3..
"Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning
börjar skall klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet skall stå kvar efter denna tidpunkt."

Jag överklagade och efter sex månader blev det avslag.
Är den här tolkningen verkligen allmänt känd och lärs den ut i trafikskolorna?
Någon mer som råkat ut för detta?
Parkeringsanmärkningen gäller!
Men om det varit en kontrollavgift då är den ogiltig, för det måste finnas instruktioner på platsen hur man ställer in P-skivan , att det står på P-skivan hur den ska ställas in räcker inte enligt Hovrätten, för det måste framgå av parkerings villkoren på platsen hur P-skivan ska ställas in, annars är det giltigt att ställa in ankomsttiden;
https://www.alltomjuridik.se/nyheter...rkeringsbolag/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-05-22 kl. 09:51.
Citera
2025-05-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Man ska väl inte ställa skivan på 15:40 utan den ska alltid stå på närmast följande hel- eller halvimme.

SANT. Men man får aldrig gå bakåt. Närmaste hel eller halvtimme frammåt. 16.00. Många vet inte vad "närmanste följande" betyder. utan de tror 15.35 = 15.30
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-05-22 kl. 10:07.
Citera
2025-05-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Parkeringsanmärkningen gäller!
Men om det varit en kontrollavgift då är den ogiltig, för det måste finnas instruktioner på platsen hur man ställer in P-skivan , att det står på P-skivan hur den ska ställas in räcker inte enligt Hovrätten, för det måste framgå av parkerings villkoren på platsen hur P-skivan ska ställas in, annars är det giltigt att ställa in ankomsttiden;
https://www.alltomjuridik.se/nyheter...rkeringsbolag/
Det ni refererar till är inte helt likvärdigt det ts framfört. Ts har parkerat innan begränsningstiden börjat gälla och ställt skivan på denna tidpunkt (troligen, ts är inte direkt tydlig), sedan inträffar då tillåten tid tidigare än om ts ställt skivan på den då begränsningen trädde i kraft.
Citera
2025-05-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det ni refererar till är inte helt likvärdigt det ts framfört. Ts har parkerat innan begränsningstiden börjat gälla och ställt skivan på denna tidpunkt (troligen, ts är inte direkt tydlig), sedan inträffar då tillåten tid tidigare än om ts ställt skivan på den då begränsningen trädde i kraft.

En sådan skylt brukar innebära att all annan tid utöver begrägningstiden - innebär ej tillåtet att parkera.
Därför - ställer man p-skiva på 07.30 så tror parkeringsvakt att bilen stått där innan 07.30 (och innan begränsningstiden 08.00). Så har jag alltid förstått det.

Trådskaparen har sen inte angiviet vilken tid anmärkningen inkommer. Inkommer den mellan 07.45-07.50 (parkeringsvakten måste av standard vänta 5 minuter) så är den giltlig tex.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-05-22 kl. 11:36.
Citera
2025-05-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
För mig som aldrig parkerar med P- skiva, häromdagen tvingades jag dock göra detta,parkera med P skiva alltså.
Visste inte ens om jag skille ställa tiden på skivan när jag kom dit eller när jag åker därifrån?
På P-skivan står bara ställ in tiden då du parkerar.
Dum fråga! Hur gör man?
Om jag parkerar kl 8.00 och kommer tillbaks kl 9.00, vad ställer jag skivan på när jag lämnar bilen?
08:00 ska P-skivan stå kvar på, om du ska ändra till 09:00 då måste du flytta fordonet!
Citera
2025-05-22, 16:30
Medlem
Wyrdkins avatar
All juridik angående parkering lärs ej ut i trafikskolor. Ej heller denna.

Tydligen inte heller sunt förnuft.
Citera
2025-05-22, 16:31
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
En sådan skylt brukar innebära att all annan tid utöver begrägningstiden - innebär ej tillåtet att parkera.
Därför - ställer man p-skiva på 07.30 så tror parkeringsvakt att bilen stått där innan 07.30 (och innan begränsningstiden 08.00). Så har jag alltid förstått det.

Trådskaparen har sen inte angiviet vilken tid anmärkningen inkommer. Inkommer den mellan 07.45-07.50 (parkeringsvakten måste av standard vänta 5 minuter) så är den giltlig tex.

P-lisor måste inte vänta en jävla sekund.
Citera
2025-05-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
All juridik angående parkering lärs ej ut i trafikskolor. Ej heller denna.

Tydligen inte heller sunt förnuft.
Nej, åtskilligt får du vackert ta till dig succesivt i trafiken. Exempelvis cirkulationsplatser, även kallade rondeller, nämndes inte med ett ord i bilskolan, de har tillkommit på senare tid, åtminstone här dröjde det nästan två decennier till första cpl invigdes. Nu myllrar det av sådana!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in