2025-05-21, 18:53
Medlem
Clint.Ruins avatar
Om man har en automatisk p-skiva som automatiskt ställer in sig nästa hel- eller halvtimme då?
Citera
2025-05-21, 18:55
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Jag kände faktiskt inte till detta. Det betyder att jag som har en sån där digital p-skiva inte kan parkera på en liknande parkering om jag kommer innan 8.00…
Citera
2025-05-21, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Påhitt? Du förväntas ha koll på trafikförordningen som trafikant. Du får lära dig det när du tar körkort. I trafikförordningen står:

"Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning
börjar skall klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet skall stå kvar efter denna tidpunkt."

Inte så svårt att förstå, eller hur?

Jag har jättesvårt att förstå att bilar inte kan stå gratis i evig tid när våra politruker både stat o kommunal säger att man inte ska ha bil.

Utöver detta kan jag inte heller förstå varför en parkering är mer legitim för att man betalar en peng för att stå - om folk kör o kör o kör förbrukas det mer fossila bränslen o det blir mer utsläpp - det vore väl jättebra om alla bilar bara parkeras forever
Citera
2025-05-21, 19:17
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Ja, jag kan läsa lagtexten och jag förstår att jag har gjort fel....
Men jag förstår inte logiken bakom det hela. Jag orsakar ju inga problem för någon, snarare är jag ju tvingad att avbryta min parkering tidigare och ger därmed någon annan möjlighet att parkera.

Kan någon förklara hur dom tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeKamel
Jag kände faktiskt inte till detta. Det betyder att jag som har en sån där digital p-skiva inte kan parkera på en liknande parkering om jag kommer innan 8.00…

Ja, det blir ju konsekvensen av lagen.
Citera
2025-05-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Ja, jag kan läsa lagtexten och jag förstår att jag har gjort fel....
Men jag förstår inte logiken bakom det hela. Jag orsakar ju inga problem för någon, snarare är jag ju tvingad att avbryta min parkering tidigare och ger därmed någon annan möjlighet att parkera.

Kan någon förklara hur dom tänkt.

Ja, det blir ju konsekvensen av lagen.
Det här handlar inte om logik utan att mjölka Svensson tills han tar bussen med Greta vilket också är mjölkning

Jag har bestridit flera krav och de lägger sig då, de vill ej ha några prejudikat

Kände ej till detta finns det fler fällor folk brukar fastna i när de gör sin samhällsplikt istället för att ligga på soffan?

När jag är nere i Malmö gäller det att ha koll på deras påhitt med städdagar

Finns en direkt relation mellan hur Sverige mår och hur besvärligt det är att parkera
Senast redigerad av robinluva 2025-05-21 kl. 19:35.
Citera
2025-05-21, 19:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Källa på det?

Skall man inte ställa skivan på närmaste halvtimma t.ex?

Om man ställer bilen 15,40 så ställer man skivan på 16,00?

Om P-skivan börjar gälla 16.00, ja. Är det P-skivetid 15.40 ska den stå på det.
Citera
2025-05-21, 20:02
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Om man har en automatisk p-skiva som automatiskt ställer in sig nästa hel- eller halvtimme då?
Det lär vara ditt ansvar att den ställer sig "rätt" D v s att om tidsbegränsningen börjar klockan 08 men att du parkerar klockan 07, då får du se till att p-skivan ställer sig på 08.

Dumt? Ja så in i helvete egentligen. Men det hela handlar väl just att begränsningen börjar gälla klockan 08.
Citera
2025-05-21, 21:45
Medlem
iZmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin

Jag har använt två varianter av automatiska skivor, båda dessa har haft knappar för att justera p-tiden just för såna här ändamål.
Citera
2025-05-21, 22:10
Medlem
immenhusens avatar
Har aldrig reflekterat över detta, utan har alltid satt P-skivan vid klockslaget fr.o.m. begränsningen börjar gälla.

/AI
Citera
2025-05-21, 22:12
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iZmet
Jag har använt två varianter av automatiska skivor, båda dessa har haft knappar för att justera p-tiden just för såna här ändamål.

Var och kollade min nu. Finns ingen möjlighet att ställa manuellt…
Citera
2025-05-21, 22:42
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Källa på det?

Skall man inte ställa skivan på närmaste halvtimma t.ex?

Om man ställer bilen 15,40 så ställer man skivan på 16,00?

Vadå källa? Står i varenda trafikkunskapsbok när du tar körkort.
Citera
2025-05-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Vadå källa? Står i varenda trafikkunskapsbok när du tar körkort.
P-skivor var nog inget som nämndes alls i någon körkortsbok, men den som kör bil är givetvis skyldig att ta till sig de nya lagar och regler som införs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in