• 1
  • 2
Igår, 17:23
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Jag har fått en parkeringsanmärkning av kommunen på grund felinställd P-skiva.

Alltså: Jag ställde in kl 0730 då jag påbörjade parkeringen. Tidsbegränsningen börjar kl 0800 och då är det fri parkering i 3 timmar med skiva. Jag skulle alltså ha ställt in P-skivan på 0800 i stället.
Detta enligt:

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon.
49 a §3..
"Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning
börjar skall klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet skall stå kvar efter denna tidpunkt."

Jag överklagade och efter sex månader blev det avslag.
Är den här tolkningen verkligen allmänt känd och lärs den ut i trafikskolorna?
Någon mer som råkat ut för detta?
Citera
Igår, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein

Ja.
Citera
Igår, 17:43
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Ja.

Källa på det?

Skall man inte ställa skivan på närmaste halvtimma t.ex?

Om man ställer bilen 15,40 så ställer man skivan på 16,00?
Citera
Igår, 17:50
Medlem
Nico77s avatar
Citat:

Alltså: Jag ställde in kl 0730 då jag påbörjade parkeringen. Tidsbegränsningen börjar kl 0800 och då är det fri parkering i 3 timmar med skiva. Jag skulle alltså ha ställt in P-skivan på 0800 i stället.
Detta enligt:

49 a §3..
börjar skall klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet skall stå kvar efter denna tidpunkt."

Helt otroligt tydligt vad som gäller, eller hur?

Alla som vistas i trafiken ansvarar för att hålla sig uppdaterade om vad som gäller och där jag befinner mig just nu så står det till och med på P-skivan:

"Om du parkerar kl 7.30 på en plats som har tidsbegränsning från kl 8 ställer du in skivan på 8."

Helt i enlighet med:

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
49 a § ...
1. ...
2. ...
3. Om en parkeringsskiva eller motsvarande används, ska tiden på denna ställas in på den
närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades.
Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning börjar, ska klockslaget för tidsbegränsningens
början ställas in om fordonet ska stå kvar efter denna tidpunkt.
...
Citera
Igår, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Källa på det?

Du får googla.
Citera
Igår, 18:04
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Detta enligt:

49 a §3..

Du följer inte reglerna och tror att din överklagan skall vinna gehör?
Förstår inte trådens start.
Knepigt?
Det var ju inte speciellt knepigt?
Tolkning?
Man behöver ju inte ens tolka utan endast göra det som står.
Citera
Igår, 18:06
Medlem
Venators avatar
Det är bekant för mig och jag följer det själv men jag förstår inte logiken bakom detta - du har ju inte vunnit någon parkeringstid utan istället förlorat en halvtimmes parkeringstid som du egentligen har rätt till. Men jag antar att regeln handlar om konsekvens i användningen av skivan.
Citera
Igår, 18:09
Medlem
I det här fallet verkar ju TS ha förlorat 30 minuters möjlig parkeringstid i slutet av intervallet, vilket inte drabbar någon annan än honom själv. Men finns det något scenario där det skulle kunna vara till någon annans nackdel att bryta mot den regeln? Annars känns det ju helt orimligt att ha en sån regel, tolkad på det sättet. Om det däremot var tänkt som en tillåtande regel, d.v.s. att det var tillåtet att ställa tiden då den tidsbegränsade perioden började, även om man parkerat tidigare, vore det ju vettigare.
Citera
Igår, 18:28
Medlem
Om du ställer skivan 7:30 o det är 3 tim skall du fan inte bli lappad före 10:30.

Det här är ett påhitt bara för att lura av folk pengar
Citera
Igår, 18:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är ingen knepig regel och det har kommit fram i tråden.

Den andra diskussionen om ifall det är en VETTIG regel kan jag säga om att jag alltid ställer in en halvtimme efter klockslaget p-skiva börjar gälla och aldrig nånsin fått böter för det.

Bara om en övernitisk p-vakt kommer till parkeringen INNAN klockslaget som p-skiva börjar gälla och väntar så kan man bli lappad. Det är osannolikt. Kommer vakten just efter klockslaget eller senare så vet de inte om du nyss kommit dit eller inte och kan inte lappa dig för den där halvtimmen.
Citera
Igår, 18:47
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Om du ställer skivan 7:30 o det är 3 tim skall du fan inte bli lappad före 10:30.

Påhitt? Du förväntas ha koll på trafikförordningen som trafikant. Du får lära dig det när du tar körkort. I trafikförordningen står:

Inte så svårt att förstå, eller hur?
Citera
Igår, 18:48
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Detta enligt:

49 a §3..

Varierar nog om det är känt. För mig är det känt men har missat det flera ggr. Särskilt eftersom jag har en automatisk. Men jag har aldrig fått böter, och då har jag ändå kommit ut och sett att p-lisan precis har kollat min bil. Tycker det är riktigt oschysst att tillämpa den regeln.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Kan man tycka men inte enligt reglerna och då kan det bli böter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in