2025-05-22, 12:04
Medlem
Du borde kvalificera dig till att få handla på Matmissionen. Se också över vad du har för grejer du inte behöver längre och testa att sälja på Blocket/Tradera. Gamla kameror kan du exempelvis få en okej peng för. Blir det kris så kan du test att vända dig till Socialtjänsten.
Citera
2025-05-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Ägg för 2kr st blir 900 ägg dvs 30 om dagen.

Där har du allt kroppen behöver och lite till

Kan man verkligen hitta ägg för 2kr idag?
Citera
2025-05-22, 12:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsiaterharstortIQ
Hej Flashbackare! Jag är sjukskriven och drömmer om att sluta gräva hål i plånboken varje månad. Häromdan laddade jag ner en sån där fancy budgetapp för att få koll på ekonomin, och herregud jag blev helt paff över hur mycket cash jag bränner! Fortsätter jag så här är jag typ pank och körd innan jag ens hinner bli frisk igen.

Jag vill fixa en budget för att slippa gå back, men det är svettigt när man lever på existensminimum. Efter räkningarna har jag ungefär 2 917 spänn kvar per månad. Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?
1. Varför behöver du ett SL-kort för 1000 kr om du inte jobbar? Köp bara en engångsbiljett de få ggr du behöver ta bussen eller tunnelbanan.

2. Snabbnudlar är dyrt. Köp basvaror istället och laga din egen mat.
Citat:
Några av er Flashback-veteraner som varit sjukskrivna och kämpat med snålbudget, eller till och med lyckats komma tillbaka, har väl nån gyllene spartips att dela med er av? Alltså, matlagning, snik-hacks, eller kanske hur man får Försäkringskassan att hosta upp något extra - jag tar allt! Hade varit guld om ni kunde hjälpa en stressad själ som jag. Tack på förhand!
Vilka fasta utgifter har du och vad ligger de på?
Citera
2025-05-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Kan man verkligen hitta ägg för 2kr idag?
Ja, Ica Basic, 24pack för typ 44kr.
Äggen är till och med från svenska, frigående höns.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-05-22 kl. 13:12.
Citera
2025-05-22, 13:11
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipansexuell
Det där räcker gott och väl till mat för en månad, nudlar och knäckebröd behöver inte ens ingå, om man nu inte vill ha det. Hur kommer det sig egentligen att svensken inte verkar förstå hur man klarar sig? Jag äter för 1200 i månaden och det går alldeles utmärkt. Börja med att kolla upp portionsstorlekar. Du kommer att märka att du äter långt mycket mer än du behöver för att klara dig. Sedan: köp skafferivaror! Ett paket köttbullar med tillhörande snabbmackaroner räcker inte länge. Prioritera att köpa på dig flera sorters pasta, ris, bulgur, havregryn, tomater, kokosmjölk, kryddor, grönsakskonserver, olja etc. Fyll på med frysvaror, alternativt färska varor som du fryser in. Man behöver heller inte använda allt protein man har hemma i en, enda rätt utan kan spara merparten av det i sagda frys.

Et voila, du kommer alltid att ha mat hemma! Komplettera med färska produkter som mjölk, smör, ägg och ost vid behov.

Jag har själv en ganska stor matbudget, eller snarare ingen budget alls, men jag gör ändå ungefär som du beskriver. Och jag fattar inte varför man inte skulle göra så. Därför har jag väldigt svårt för snyftartiklar om folk (nästan alltid ensamstående mammor) som "svälter" i Sverige. De "svälter" för de inte kan äta det de VILL äta, inte för att de inte kan äta som de behöver äta - är min slutsats.

1857 spänn som i TS vore ju ingen konst att leva på i månaden om mat är allt det behöver räcka till. Då vill jag påstå man kan äta både bra och näringsrik mat. Det är ju ca 60 spänn om dagen!
Citera
2025-05-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag har själv en ganska stor matbudget, eller snarare ingen budget alls, men jag gör ändå ungefär som du beskriver. Och jag fattar inte varför man inte skulle göra så. Därför har jag väldigt svårt för snyftartiklar om folk (nästan alltid ensamstående mammor) som "svälter" i Sverige. De "svälter" för de inte kan äta det de VILL äta, inte för att de inte kan äta som de behöver äta - är min slutsats.

1857 spänn som i TS vore ju ingen konst att leva på i månaden om mat är allt det behöver räcka till. Då vill jag påstå man kan äta både bra och näringsrik mat. Det är ju ca 60 spänn om dagen!
60 spänn om dagen räcker till mat åt en fullvuxen? Du måste skämta!Om man betar gräs istället för grönsaker och fångar larver och insekter istället för kött , kan gå.
Citera
2025-05-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
60 spänn om dagen räcker till mat åt en fullvuxen? Du måste skämta!Om man betar gräs istället för grönsaker och fångar larver och insekter istället för kött , kan gå.
Inga som helst problem med 3 hyfsade mål mat om dagen för 60 spänn. Om du äter hemma och håller lite koll på extrapriser.
Citera
2025-05-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx

Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga

Sen får man tänka på att det ska troligen in annat i de där pengarna också som hygien, tvättmedel, sköljmedel.

En annan sak att tänka på är att när folk räknar på saker så räknar det oftast med att man har vissa bassaker hemma. Är man utfattig så har man kanske inte det. Då får man räkna på mjölk, smör, grädde, kanske ketchup om det ska vara pasta och mycket annat. Det drar lätt iväg i kostnad.
Citera
2025-05-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min fru som är sjukskriven och måste ta buss till läkarbesök får gratisbiljetter för det av sin läkare/regionen.

Det är kanske något att fråga läkaren om. Säga att du har inte råd med ett dyrt busskort per månad, så om de vill kunna träffa dig så skulle du behöva få biljetter för det.
Åh herregud. Ska vi skattebetalare betala det OCKSÅ för sjukskrivna?? Det vettigaste är väl att köpa enkelbiljetter, blir betydligt billigare än månadskort om man bara åker nån gång ibland, och som sjukskriven är folk knappast tvingade att åka dagligen.
Citera
2025-05-22, 13:56
Medlem
Dumpstra
Citera
2025-05-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Inga som helst problem med 3 hyfsade mål mat om dagen för 60 spänn. Om du äter hemma och håller lite koll på extrapriser.
Jag hade blivit undernärd och inte orkat gå ut hemifrån om jag var begränsad till 60kr om dagen till mat.Det kanske är därför TS är sjuk till att börja med.Decennier av otillräckligt näringsintag!
Citera
2025-05-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Åh herregud. Ska vi skattebetalare betala det OCKSÅ för sjukskrivna?? Det vettigaste är väl att köpa enkelbiljetter, blir betydligt billigare än månadskort om man bara åker nån gång ibland, och som sjukskriven är folk knappast tvingade att åka dagligen.

Ja så är det. Hon har inte ens efterfrågat att få det varje gång utan det var nån gång för några månader sedan som hon inte hade några pengar på kontot till en bussbiljett ens och normalt sett hade jag väl swishat henne, men jag kunde inte nås då, så hon frågade läkaren och hon fick biljett. Sedan har hon fått det varje gång sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in