Hej Flashbackare! Jag är sjukskriven och drömmer om att sluta gräva hål i plånboken varje månad. Häromdan laddade jag ner en sån där fancy budgetapp för att få koll på ekonomin, och herregud jag blev helt paff över hur mycket cash jag bränner! Fortsätter jag så här är jag typ pank och körd innan jag ens hinner bli frisk igen.
Jag vill fixa en budget för att slippa gå back, men det är svettigt när man lever på existensminimum. Efter räkningarna har jag ungefär 2 917 spänn kvar per månad. Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?
Några av er Flashback-veteraner som varit sjukskrivna och kämpat med snålbudget, eller till och med lyckats komma tillbaka, har väl nån gyllene spartips att dela med er av? Alltså, matlagning, snik-hacks, eller kanske hur man får Försäkringskassan att hosta upp något extra - jag tar allt! Hade varit guld om ni kunde hjälpa en stressad själ som jag. Tack på förhand!
Tror du att nudlar och knäckebröd är ekonomiskt/prisvärt så kommer det bli svårt.
Har levt på existensminimum och ett CSN som ändå krävde in 900 kronor i månaden trots existensminimumet och det är klart det går.
Laga all mat själv. Strunta i kompositprodukterna.
Exempelvis dina nudlar: Köp i så fall storpack naturella och lär dig krydda dem själv. Det är ett billigare och smaskigare sätt att få skörbjugg än att köpa småförpackningar med helt galet felaktiga näringsvärden. Lirka in lite färska grönsaker i nudelsoppan i så fall.
Tror du att nudlar och knäckebröd är ekonomiskt/prisvärt så kommer det bli svårt.
Har levt på existensminimum och ett CSN som ändå krävde in 900 kronor i månaden trots existensminimumet och det är klart det går.
Laga all mat själv. Strunta i kompositprodukterna.
Exempelvis dina nudlar: Köp i så fall storpack naturella och lär dig krydda dem själv. Det är ett billigare och smaskigare sätt att få skörbjugg än att köpa småförpackningar med helt galet felaktiga näringsvärden. Lirka in lite färska grönsaker i nudelsoppan i så fall.
Haha, skörbjugg är väl inte riktigt min plan, men tack för skrattet och tipset! Riktigt bra poäng med storpack nudlar och egna kryddor - det ska jag testa! Vad kör du själv för grönsaker i såna soppor som inte spränger min budget på 1 857 spänn i månaden? Och hur fixar du kryddningen för att få det smaskigt utan att det kostar skjortan? Som sjukskriven är jag lite rookie på det här med snik-kök, så dela gärna med dig av fler såna där guldkorn från existensminimum-livet! 🙏 Stort tack!
Hej Flashbackare! Jag är sjukskriven och drömmer om att sluta gräva hål i plånboken varje månad. Häromdan laddade jag ner en sån där fancy budgetapp för att få koll på ekonomin, och herregud jag blev helt paff över hur mycket cash jag bränner! Fortsätter jag så här är jag typ pank och körd innan jag ens hinner bli frisk igen.
Jag vill fixa en budget för att slippa gå back, men det är svettigt när man lever på existensminimum. Efter räkningarna har jag ungefär 2 917 spänn kvar per månad. Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?
Några av er Flashback-veteraner som varit sjukskrivna och kämpat med snålbudget, eller till och med lyckats komma tillbaka, har väl nån gyllene spartips att dela med er av? Alltså, matlagning, snik-hacks, eller kanske hur man får Försäkringskassan att hosta upp något extra - jag tar allt! Hade varit guld om ni kunde hjälpa en stressad själ som jag. Tack på förhand!
En snål variant av stekt ägg och ris är allt du behöver för att överleva. Tillsätt kryddor vad du nu har.
"Jag är sjukskriven" - kan TS gå runt i butiker själv, eller får du livsmedel via hemleverans?
Haha, sickskriven men inte fastkedjad vid sängen, tack för omtanken! 😎 Jag kan ta mig till butiken, men hemleverans är typ lyx jag bara drömmer om med 1 857 spänn i månaden. 😅 Har du nåt snik-hack för att fylla korgen billigt när man knappt har cash till nudlar? Eller kanske nån go-to-butik för oss som snålar på existensminimum? All input är guld, så kör på med tipsen! 🙌
Vad kan du dra in på för att få över till mat?
Sitter du fast i dyrt abonnemang och mobilavbetalning? Byt till nån av budgetalternativ typ Hallon/Vimla med lägsta möjliga dataplan. Du kan väl få ett sånt för några tior i månaden. Byt internetleverantör, de flesta erbjuder 3-6 månader lägre pris för nya kunder. Det lönar sig att hoppa runt och inte bara sitta med samma leverantör.
Sen eftersom du har SL-kort och ändå är sjukskriven (dvs inte har nåt att göra på dagen) ska du börja jaga rabatter på mat. Åk till nån saluhall/invandrarbutik i förorten. Om paprikan kostar 80kr/kg på Ica kostar den 20kr där (Ica rånar oss dagligen).
Där kan du också hitta storpack ris som är en bra källa till kolhydrater där man lätt kan variera vad man har till, i form av kryddor grönsaker och protein. Lök är en billig smaksättare.
Bönor är en billig proteinkälla, vill man ha lite kött är kyckling bra om du har råd att betala för ett storpack (och naturligtvis jaga var det är billigast).
Det går att överleva på lite och ändå få i sig tillräckligt med näring, men det kräver lite mer arbete att jaga priser och erbjudanden.
Lycka till!
Senast redigerad av Beaver14 2025-05-22 kl. 02:42.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!