2025-05-22, 09:56
Medlem
Det där räcker gott och väl till mat för en månad, nudlar och knäckebröd behöver inte ens ingå, om man nu inte vill ha det. Hur kommer det sig egentligen att svensken inte verkar förstå hur man klarar sig? Jag äter för 1200 i månaden och det går alldeles utmärkt. Börja med att kolla upp portionsstorlekar. Du kommer att märka att du äter långt mycket mer än du behöver för att klara dig. Sedan: köp skafferivaror! Ett paket köttbullar med tillhörande snabbmackaroner räcker inte länge. Prioritera att köpa på dig flera sorters pasta, ris, bulgur, havregryn, tomater, kokosmjölk, kryddor, grönsakskonserver, olja etc. Fyll på med frysvaror, alternativt färska varor som du fryser in. Man behöver heller inte använda allt protein man har hemma i en, enda rätt utan kan spara merparten av det i sagda frys.

Et voila, du kommer alltid att ha mat hemma! Komplettera med färska produkter som mjölk, smör, ägg och ost vid behov.
Citera
2025-05-22, 10:01
Medlem
MyJustices avatar
Jag tror inte du kan leva på så lite
Ett kort tag nån månad knappt
Men sen kommer du att få näringsbrist
Citera
2025-05-22, 10:10
Medlem
One2Manys avatar
Vad ska du med ett SL-kort till? Du är sjukskriven, du behöver inte åka till ett jobb varje dag.

Där blir du direkt av med en kostnad på 1000 spänn.
Citera
2025-05-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsiaterharstortIQ
Hej Flashbackare! Jag är sjukskriven och drömmer om att sluta gräva hål i plånboken varje månad. Häromdan laddade jag ner en sån där fancy budgetapp för att få koll på ekonomin, och herregud jag blev helt paff över hur mycket cash jag bränner! Fortsätter jag så här är jag typ pank och körd innan jag ens hinner bli frisk igen.

Jag vill fixa en budget för att slippa gå back, men det är svettigt när man lever på existensminimum. Efter räkningarna har jag ungefär 2 917 spänn kvar per månad. Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?

Några av er Flashback-veteraner som varit sjukskrivna och kämpat med snålbudget, eller till och med lyckats komma tillbaka, har väl nån gyllene spartips att dela med er av? Alltså, matlagning, snik-hacks, eller kanske hur man får Försäkringskassan att hosta upp något extra - jag tar allt! Hade varit guld om ni kunde hjälpa en stressad själ som jag. Tack på förhand!

Du utelämnar information som gör att det blir svårt. Vilka stöd och tricks beror på ens situation.
Ålder, diagnoser, singel?, gift?, bostadsrätt?, 1a-hand?, vilken hyra, område du bor i, kan du cykla?, kan du fiska?, kan du meta?, kan du gå i skogen?, vad kan du äta?, vad kan du inte äta?, ams?, student?, f.d. student?, förmånstagare?, belastningsregister?, arbetslivserfarenhet?, barn?
Citera
2025-05-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Låter märkligt att du som sjukskriven har ork att resa runt så mycket att du måste ha månadskort på sl.. låter som att du är mer arbetsovillig än sjuk.

Min fru som är sjukskriven och måste ta buss till läkarbesök får gratisbiljetter för det av sin läkare/regionen.

Det är kanske något att fråga läkaren om. Säga att du har inte råd med ett dyrt busskort per månad, så om de vill kunna träffa dig så skulle du behöva få biljetter för det.
Citera
2025-05-22, 10:28
Medlem
Sebastianos avatar
Ägg för 2kr st blir 900 ägg dvs 30 om dagen.

Där har du allt kroppen behöver och lite till
Citera
2025-05-22, 10:38
Medlem
Bazze1s avatar
Du gillar ju att åka omkring med ditt 30-dagars kort.

Ta då samtliga pant-burkar/flaskor du hittar, kan garantera att du får ihop minst en femhundring i månaden är du riktigt på det så kan summan komma upp till tusenlappar varje månad.

Varenda gång jag är ute på promenad eller ska göra ett ärende så ser jag åtskilliga kronor ligga i princip överallt framförallt nu under dom varma månaderna.

Går man sen igenom samtliga papperskorgar man går förbi så blir utfallet än bättre.

Snart höjs ju panten till två istället för en krona för en vanlig burk/flaska.
Citera
2025-05-22, 10:40
Medlem
Varför går du inte till jobbet då, vad hindrar dig.
Citera
2025-05-22, 10:44
Medlem
pn222jws avatar
En LIDL brödpåse 15 kronor och en LIDL frukt&grönt påse 25 kronor i veckan räcker långt - sammanlagt 40 kronor. Spana även in ICA's Basic-sortiment. Tappa upp kranvatten i en tom PET-flaska istället för att köpa dryck om du går ut, ta med dig en begagnad plastpåse hemifrån om du handlar - köp inte en ny varje gång.
Citera
2025-05-22, 10:50
Medlem
Citat:
Hej Flashbackare! Jag är sjukskriven och drömmer om att sluta gräva hål i plånboken varje månad. Häromdan laddade jag ner en sån där fancy budgetapp för att få koll på ekonomin, och herregud jag blev helt paff över hur mycket cash jag bränner! Fortsätter jag så här är jag typ pank och körd innan jag ens hinner bli frisk igen.

Jag vill fixa en budget för att slippa gå back, men det är svettigt när man lever på existensminimum. Efter räkningarna har jag ungefär 2 917 spänn kvar per månad. Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?

Några av er Flashback-veteraner som varit sjukskrivna och kämpat med snålbudget, eller till och med lyckats komma tillbaka, har väl nån gyllene spartips att dela med er av? Alltså, matlagning, snik-hacks, eller kanske hur man får Försäkringskassan att hosta upp något extra - jag tar allt! Hade varit guld om ni kunde hjälpa en stressad själ som jag. Tack på förhand!
Ta en massa krediter och lev loppan , det är du värd.Starta sedan ett politiskt parti och lova i ditt partiprogram allmän kronofogde-amnesti.När du blivit invald till Riksdagen , glöm inte vad du lovade i din valkampanj , låt inte andra intressen muta eller skrämma dig till att ändra ståndpunkt.
Citera
2025-05-22, 10:58
Medlem
Snatta.
Citera
2025-05-22, 11:00
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Tack för svaret! SL-kortet på 1 060 kr är ett måste för läkarbesök och att träffa vänner och familj, så jag har 1 857 kr kvar att leva på som sjukskriven. Det är tufft att få pengarna att räcka. Har du tips på billiga matvaror eller sätt att spara på den budgeten? Uppskattar alla idéer!
1060 är ca 35 kr per dag då har du endastt 60kr att äta för var dag. Känns ju helt orimligt. Kan du inte köpa enkelbiljett och resa nån gång i veckan? Du har knappast läkarbesök varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in