2024-02-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Kryddor? Vem behöver kryddor?
Maten blir inte alls lika god utan kryddor.
Citera
2024-02-19, 16:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerzin
Kalv/kyckling/grönsaksfond, soya, mjöl och i princip alla kryddor finns hemma. jag kan äta allt utom blodpudding i princip.

Färdiga kolhydrater finns det dåligt med, jag har dock några dl vitt boxvin som möjligtvis har stått och jäst lite väl länge.

Blanda kött och grönsakfond med vatten till en buljong .. fräs på mjölet i samma mängd olja på medeltemp så försvinner lite av mjölsmaken.. ca 5-10 minuter beroende på temp.
Tillsätt buljong och soja och koka upp så det tjocknar ... och nu har du en sås..smaka av såsen med peppar socker chili och puttra upp igen , ställ åt sidan

Har du kött och grönsaker så strimla köttet fint och tunnt i 5 cm bitar och stek dom i olja som ryker bara lite men inte mycket .. och rör om hela tiden .. smaka av

Grönsaker fräser du i olja på samma sätt fast på lite lägre temp smaka av , bränn inte men lite brunt får det va och hårda grönsaker typ morot slantas i 3 mm .. rätt konsistens 2 msk olja typ eller 4 msk olja i typ 5 minuter

Häll över såsen och blanda runt klart.. En wok vart det ;-)
Citera
2024-02-19, 19:53
Medlem
Citat:
Kalv/kyckling/grönsaksfond, soya, mjöl och i princip alla kryddor finns hemma. jag kan äta allt utom blodpudding i princip.

Färdiga kolhydrater finns det dåligt med, jag har dock några dl vitt boxvin som möjligtvis har stått och jäst lite väl länge.

Ursäkta för lite sent svar, men eftersom Lidl just nu har riktigt bra pris blandfärs tror jag detta kommer kunna fungera förutsatt att du bor i närheten av en sådan affärs. Receptet är inspirerat av en ungersk gulasch men med rökt paprikapulver vilket enligt mitt tycker blir jäkligt gott. Har lagat liknande soppa flera gånger tidigare.

2kg blandfärs 130kr
2 röda paprikor 20kr
3 gula lökar: 30kr
1kg potatis 20kr
1kg morötter: 20kr (bonus)
Tomatpuré 20kr (bonus)
Summa: 200-240kr

Recept:

1. Bryn all blandfärs i en stor gryta eller kastrull. Salta, peppra och addera 4-6 msk tomatpuré om du har det hemma eller har råd att köpa, annars skippa helt. Grovhacka all gul lök och tillsätt i grytan.

2. Krydda med 3-5msk rökt paprikapulver, 3-5msk oregano, 1msk spiskummin, 1tsk kryddpeppar. Saknar du något av dessa är det rökta paprikapulvret egentligen det ända viktiga.

3. Addera det vita vinet du har hemma om det inte blivit överjäst. Bästa är om det täcker helt, men inte nödvändigt. Reducera tills nästan allt vin är borta. Är viner överjästa bortser du helt från föregående steg.

4. Tillsätt ca 5 liter vatten och 5-6 buljongtärningar och låt köttfärssoppan koka upp. Reducera värmen så det puttrar och låt puttra utan lock 30 minuter. Hacka paprikan och tillsätt till grytan. Skala och dela på potatisen i halvor och tillsätt även dessa tillsammans med grovhackade morötter.

5. Puttra utan lock tills potatisen och morötterna är klara. Sedan är det bara att äta. Har du råd kan du även servera med exempelvis smetana, gräddfil eller creme fraishe.

Hoppas det smakar!
Senast redigerad av Fcuko 2024-02-19 kl. 20:14.
Citera
2025-05-22, 02:53
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Bumpar upp denna ¨ser vad man får för tips 2025.
Citera
2025-05-22, 12:56
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Jag har ca 200kr att leva på denna vecka. Någon som har tips på billiga maträtter som faktiskt mättar? Jag behöver få ihop iallafall 12 måltider, så det kan inte gå över 17kr/portionen.

Sent svar men jag hade köpt två falukorvs-ringar (scan, 800g styck) och tre kilo spaghetti till att börja med. Det hade gett ca 15 portioner med 100g korv och 200g (torrvikt) pasta per portion, så hyfsat rejäla måltider. Lite ketchup till för smaken. Jag tycker det är riktigt gott och kan äta den rätten ofta, men det är så klart en smaksak. Billigt och lättlagat är det iallafall.

Har du lite flyt med extrapriser kan du köpa ovanstående för under hundringen. Ordinarie pris är väl ca 40 kr per faluring och 20 spänn för ett kilo spaghetti så totalt 140 pix. Väl inom din budget, du kan till och med köpa ketchupen om du inte har hemma redan.
Citera
2025-05-24, 00:10
Medlem
HonVeritass avatar
Citat:
Jag har ca 200kr att leva på denna vecka. Någon som har tips på billiga maträtter som faktiskt mättar? Jag behöver få ihop iallafall 12 måltider, så det kan inte gå över 17kr/portionen.
Köp potatis och gör potatisoppa. Linssoppa också billigt. Lägg till nåt ägg kke eller morötter.
Citera
2025-05-24, 00:16
Medlem
Bertil85s avatar
Gå till en lågprisbutik, köp den billigaste av den sorts vara du vill köpa. Köp för under 100kr. Klart!
Senast redigerad av Bertil85 2025-05-24 kl. 00:18.
Citera
2025-05-24, 06:52
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonVeritas
Köp potatis och gör potatisoppa. Linssoppa också billigt. Lägg till nåt ägg kke eller morötter.

Älskar potatissoppa.
Måste vara bland det billigaste man kan äta, men tycker den känns lyxig
Den bör ha en lagom botten av umami via stekt lök, kanske svamp eller annat man hittar, samt lite syra.
Jag kör lite olika men oftast stänker jag på lite tabasco eller dylikt. Flingsalt, peppar, en salladskvist. Blir snyggt också
Stekt bacon på toppen har jag aldrig fattat. Blir sjukt sunkigt
Citera
2025-05-24, 10:55
Medlem
Sladdarens avatar
Som Ulf Sportspegeln skriver ovan är soppor nog bland de billigaste man kan tillverka
Dock saknades det viktiga mineraler och vitaminer genom att bara äta potatis så isf får man
snoka runt när det är kampanj på andra grönsaker, örter och rovor och göra släta eller bitiga soppor utav det - med potatis till.

Tex ta reda på vilka frysblandade grönsaker som är näringsrikast och nyttigast av nåt märke så slipper det blir så omständigt eller lär dig frysa in grönsaker själv på rätt sätt så man köper på kampanj och samlar

Sen strösslar du på lite finhackat hårdkokt ägg ochså

Det är variation som gäller för att få isig viktiga ämnen men kött saknas som innehåller de mest viktigaste ämnena. Dock saknades det kött som viktigt näringsämne =

Citera
2025-05-24, 11:36
Medlem
Ja äggen där.
Vilken får mig att tänka på att det är nässelsäsong.
Gå omedelbart ut och grip några kilo nässlor i närmsta fräscha buskage

En del slänger ni i vattenbad som får dra till sig till växtnäring för odlingen.
Resten görs nässelsoppa på.
Mycket gott
Citera
2025-05-24, 11:38
Medlem
Gröt men bara havre och vatten.
Citera
2025-05-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Om soppa är billig mat så rekomenderar man hummersoppa. Hummern fiskar du själv = billigt??

Låt oss bryta ner din mening:

IF soppa = billig mat THEN rekommendera hummersoppa
Den sista biten går inte ens att omformulera logiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in