2023-12-01, 22:50
Medlem
Kålsoppa med frickadeller (fläskfärs).
Skitgott när det är kallt o ruskigt väder.
Gör några liter.
Citera
2023-12-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIR-S17-400Volt
Även om det står på paketet att det är tillsatt så kan jag säga att man MÅSTE tillsätta mer... annars så smakar det kemiskt.. enligt min åsikt iaf
Jo, men det tillsätter du väl även om du gör mos på potatis.

Liksom, förstår du inte min jämförelse och det jag svarade på? Vad är problemet? Mospulver är billigare än att köpa potatis för 14:90/kg och göra get mos.
Citera
2023-12-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
får du ett slutpris på maten här per portion (om möjligt)

Det finns flera alternativ för ris från olika butiker som kostar nära 20 kronor per kilo:

- Parboiled ris på ICA för 40 kronor för 2 kg.
- Ris från Lidl för 20 kronor för 1 kg.

Det bästa valet är ICA Basic jasminris, 5 kg för cirka 90 kronor vilket ger 18 kronor per kilo. En vanlig portion torrt ris är 70-80 gram, som expanderar till 6-8 portioner då riset dubblas vid tillagning.

Om vi delar 18 kronor per kilo med 6-8 portioner blir det cirka 3 kronor per portion ris. Lägg till en lök (cirka 4 kr), morot (cirka 4 kr), billig tonfisk (12 kr om billig eller 17 kr om dyrare) och kryddor (cirka 20 kr som räcker länge). Så riset kostar 3-4 kr, moroten 4 kr, löken 4 kr och billig tonfisk cirka 11 kr, totalt cirka 23 kr för dessa ingredienser.

Sen finns billig potatismos på Lidl för cirka 25 kr (500 gram) och billiga köttbullar från ICA Basic för cirka 50 kr per kilo. En hemlagad morotsallad kostar cirka 20 kr eller så kan du köpa färdig surkål för cirka 25 kr för 900 gram.

Tänk på att överkonsumtion av kolhydrater är mindre nyttigt!

Tack till GPT som organiserade texten så bra. Jag var lite lat där!
Citera
2023-12-01, 22:55
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Alltså du för köra alkisstilen. Men istället för promille per krona får du tänka mättandekalori per krona.
Citera
2023-12-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antifa.Hooligan
Alltså du för köra alkisstilen. Men istället för promille per krona får du tänka mättandekalori per krona.
Mättnadskänsla är inte riktigt detsamma som energi. Så det är nog energi man ska mäta.
Citera
2023-12-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jo, men det tillsätter du väl även om du gör mos på potatis.

Liksom, förstår du inte min jämförelse och det jag svarade på? Vad är problemet? Mospulver är billigare än att köpa potatis för 14:90/kg och göra get mos.

Jaja du vinner, ät dit pulvermos. Tänkte bara ge dig tips på att det blir godare med lite mjölk,grädde och lte kryddor i
Citera
2023-12-01, 23:00
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreignerfucker
Det finns flera alternativ för ris från olika butiker som kostar nära 20 kronor per kilo:

- Parboiled ris på ICA för 40 kronor för 2 kg.
- Ris från Lidl för 20 kronor för 1 kg.

Det bästa valet är ICA Basic jasminris, 5 kg för cirka 90 kronor vilket ger 18 kronor per kilo. En vanlig portion torrt ris är 70-80 gram, som expanderar till 6-8 portioner då riset dubblas vid tillagning.

Om vi delar 18 kronor per kilo med 6-8 portioner blir det cirka 3 kronor per portion ris. Lägg till en lök (cirka 4 kr), morot (cirka 4 kr), billig tonfisk (12 kr om billig eller 17 kr om dyrare) och kryddor (cirka 20 kr som räcker länge). Så riset kostar 3-4 kr, moroten 4 kr, löken 4 kr och billig tonfisk cirka 11 kr, totalt cirka 23 kr för dessa ingredienser.

Sen finns billig potatismos på Lidl för cirka 25 kr (500 gram) och billiga köttbullar från ICA Basic för cirka 50 kr per kilo. En hemlagad morotsallad kostar cirka 20 kr eller så kan du köpa färdig surkål för cirka 25 kr för 900 gram.

Tänk på att överkonsumtion av kolhydrater är mindre nyttigt!

Tack till GPT som organiserade texten så bra. Jag var lite lat där!

oh tack! bra informerat.. moset och köttbullar och ris och tonfisk.. 1 månad i taget, absolut
Citera
2023-12-01, 23:01
Medlem
Citat:
Jaja du vinner, ät dit pulvermos. Tänkte bara ge dig tips på att det blir godare med lite mjölk,grädde och lte kryddor i
Tråden handlar inte om vad som är godast. Rubriken är "billigast lunch/middag (hemma) 2023".
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
oh tack! bra informerat.. moset och köttbullar och ris och tonfisk.. 1 månad i taget, absolut
Men fan, tonfisk på burk är INTE billigt!
Citera
2023-12-01, 23:05
Medlem
Citat:
Tråden handlar inte om vad som är godast. Rubriken är "billigast lunch/middag (hemma) 2023".
Men fan, tonfisk på burk är INTE billigt!

Det vet jag men då ska du inte snacka om felix pulvermos då...

Eldorado pulvermos eller ica basic...
Citera
2023-12-01, 23:07
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Citat:
Mättnadskänsla är inte riktigt detsamma som energi. Så det är nog energi man ska mäta.

What? Det är mer energi i en snickers, men för samma peng får du typ 1kg potatis, vilket tror du man blir mättas av?

300g potatis eller 100g Snickers?
Citera
2023-12-01, 23:08
Medlem
Citat:
Det vet jag men då ska du inte snacka om felix pulvermos då...

Eldorado pulvermos eller ica basic...
Till Eldorados pulvermos ska du tillsätta mjölk, så inte säkert att det blir billigare. Hur det är med ICA Basics vet jag inte.

Jag har bara tagit upp Felix mospulver och berättat att det blir billigare än att göra eget om man betalar 14:90/kg potatis.

Har även nämnt att det finns billigare mospulver.

I min jämförelse har jag inte tagit upp tillsatser av mjölk, grädde eller smör, vare sig i mos av pulver eller i mos av potatis. I mospulvret ingår dessa, ska man göra mos på potatis så tillsätts det, och då ska kostnaden för det adderas.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-12-01 kl. 23:13.
Citera
2023-12-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antifa.Hooligan
What? Det är mer energi i en snickers, men för samma peng får du typ 1kg potatis, vilket tror du man blir mättas av?

300g potatis eller 100g Snickers?
Du hängde tydligen inte riktigt med på min fråga. Läs igen. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in