2025-05-11, 03:04
Medlem
Det där med att flyga drake och ha massa story känns helt fel för Doom
Citera
2025-05-11, 16:20
Medlem
drinksareonmes avatar
Detta låter ju bara löjligt. Saxat från Gamereactors recension.

" En specifik utmaning, som upprepas så många gånger att jag mot slutet började skratta, är att det dyker upp en fiende omgiven av en sköld. För att skölden ska försvinna så att jag ska kunna ta upp kampen så måste "moralen" sänkas genom att döda massa utav demoner på en öppen yta. Ju större demoner man dräper - desto mer av skölden försvinner. Som sagt, mot slutet kändes det som att detta var det enda man kunde hitta på och när detta moment dök upp igen och igen kändes det nästan larvigt till slut."

https://www.gamereactor.se/doom-the-dark-ages-1544953/
Citera
2025-05-11, 17:35
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Det är anmärkningsvärt hur Doom 2016 som nu är snart 10 år fortfarande ser kanon ut.
Citera
2025-05-16, 18:18
Medlem
area50s avatar
Helt sjukt hur dom kan ta hela 800 spänn för detta spelet på Steam?? Det är mer eller mindre bara ett single player fokuserat spel ju!?
Citera
2025-05-16, 21:30
Medlem
discofunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Helt sjukt hur dom kan ta hela 800 spänn för detta spelet på Steam?? Det är mer eller mindre bara ett single player fokuserat spel ju!?

Att det är single player är inte problemet med priset.
Problemet är att det verkar ta runt 15h att köra igenom det. Och det är om man explorar allt. Skiter man i det kan man säkert komma ner till 10.
Det är alldeles för kort för det priset.
Citera
2025-05-20, 13:57
Medlem
Nihennas avatar
Har ärligt talat roligare med detta än med Eternal, och förmodligen lika kul som 2016.

Har problem med Eternals ADHD-gameplay. DooM har aldrig, förutom i Eternal då, varit en Quake/Unreal Tournament-klon där man zippzappar fram och tillbaka i ljusets hastighet. Det har alltid varit något långsammare. Dark Ages hastighet och hur groundd det är är troligen det mest "Doom-like" i trilogin om man ser till spelets tempo, vilket jag gillar enormt.

Musiken är något sämre. Märks att Mick Gordon inte är med, MEN jag vill ändå inte påstå att musiken är dålig. Det finns en hel del stämningsfulla låtar, särskilt i mid-game.
Citera
2025-05-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har ärligt talat roligare med detta än med Eternal, och förmodligen lika kul som 2016.

Har problem med Eternals ADHD-gameplay. DooM har aldrig, förutom i Eternal då, varit en Quake/Unreal Tournament-klon där man zippzappar fram och tillbaka i ljusets hastighet. Det har alltid varit något långsammare. Dark Ages hastighet och hur groundd det är är troligen det mest "Doom-like" i trilogin om man ser till spelets tempo, vilket jag gillar enormt.

Musiken är något sämre. Märks att Mick Gordon inte är med, MEN jag vill ändå inte påstå att musiken är dålig. Det finns en hel del stämningsfulla låtar, särskilt i mid-game.

Håller inte riktigt med... Har du spelat Doom 1 och 2? Om ja, när då? För det är få spel där man springer så snabbt som i Doom 1/2 med SR40 å SR50. Lägg därtill på fast monsters och fast projectiles så...

Doom har aldrig varit långsamt, förutom vid dess horribla plattforms-banor, såsom ex The Chasm. Annars handlade det ju mest om att strafa mellan projektiler och snabbt döda alla hitscanners (som inte går att dodga).

Jag tyckte inte Eternal var för snabbt, och det där med att byta vapen hela tiden, ja det är egentligen bara relevant på de högre svårigheterna. Kör man upp till HNTR så kan man leka med olika vapen utan större problem.

Jag kommer testa Dark Ages ikväll, så jag kanske får anledning att återkomma om huruvida jag tycker det är snabbt/långsamt/osv, men vad jag förstår går det ju att ändra allting om man så vill, men initialt kommer jag köra Ultra Violence och sedan sänka till Hurt me Plenty vid ev behov.
Citera
2025-05-21, 16:59
Medlem
swebarbs avatar
Är mest skeptisk till den satans jävla skölden, sen när ska doomguy behöva en sån ? 2016 var det bästa spelet sen gick det utför med eternal och nu detta är det ännu mer tveksamt.
Citera
2025-05-21, 17:42
Medlem
Spelet ligger på 900 kr.. Nintendo får så mkt skit just nu men det är fler spel som kostar skjortan.
Citera
2025-05-22, 11:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Håller inte riktigt med... Har du spelat Doom 1 och 2? Om ja, när då? För det är få spel där man springer så snabbt som i Doom 1/2 med SR40 å SR50. Lägg därtill på fast monsters och fast projectiles så...

Doom har aldrig varit långsamt, förutom vid dess horribla plattforms-banor, såsom ex The Chasm. Annars handlade det ju mest om att strafa mellan projektiler och snabbt döda alla hitscanners (som inte går att dodga).

Jag tyckte inte Eternal var för snabbt, och det där med att byta vapen hela tiden, ja det är egentligen bara relevant på de högre svårigheterna. Kör man upp till HNTR så kan man leka med olika vapen utan större problem.

Jag kommer testa Dark Ages ikväll, så jag kanske får anledning att återkomma om huruvida jag tycker det är snabbt/långsamt/osv, men vad jag förstår går det ju att ändra allting om man så vill, men initialt kommer jag köra Ultra Violence och sedan sänka till Hurt me Plenty vid ev behov.
Hmm, kanske min spelstil som är annorlunda men när jag spelar Doom 1 och 2 så är det inte direkt snabbt. Är typ 20% av hur snabbt Eternal är för mig. Betydligt långsammare och mer "tungt" än exempelvis Quake och Unreal Tournament. Jag föredrar den långsammare spelstilen, så inget mig emot.
Citera
2025-05-22, 12:10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Är mest skeptisk till den satans jävla skölden, sen när ska doomguy behöva en sån ? 2016 var det bästa spelet sen gick det utför med eternal och nu detta är det ännu mer tveksamt.
Om det hjälper så är skölden betydligt mer offensiv än defensiv. Man använder den till att parera projektiler visserligen, men jag använder den betydligt mer offensivt genom att kasta den som ett vapen eller göra hoppattacker med den. Dessutom har du betydligt mer frihet i att bestämma själv vilket vapen du vill använda, och det är inte samma sex-sax-påse som i Eternal.

Gillar personligen att ID experimenterar och inte bara gör uppföljare som känns som DLC. Givetvis kommer det inte att falla alla i smaken, precis som jag inte riktigt är med på Eternals hastighet, men jag tycker ändå att det är rätt väg att gå istället för att köra "safe" och bara göra fem variationer av samma spel. Alldeles för många uppföljare känns som att de hade dugit som expansioner till tidigare spel.

Det jag verkligen gillar med moderna trilogin. Det finns någon del som passar alla. Gillar man inte Dark Ages mer tunga spelstil finns Eternal om man är ett fan av Quake 3 arena, eller om man vill ha ett mer balanserat spel spå finns 2016.
Senast redigerad av Nihenna 2025-05-22 kl. 12:19.
Citera
2025-05-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hmm, kanske min spelstil som är annorlunda men när jag spelar Doom 1 och 2 så är det inte direkt snabbt. Är typ 20% av hur snabbt Eternal är för mig. Betydligt långsammare och mer "tungt" än exempelvis Quake och Unreal Tournament. Jag föredrar den långsammare spelstilen, så inget mig emot.

Jo det kan ju vara så att du köra utan always-run i Doom 1 och 2, och förmodligen inte fast monsters/fast projectiles. Även i Dark Ages kan du köra långsamt, de har modifiers för både gamespeed å projectile speed osv osv som du kan ändra för att få bästa möjliga upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in