2024-06-09, 22:41
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
https://m.youtube.com/watch?v=ASzx2EAXyzs

Nästa Doom spel. Trailer släppt. Kommer nästa år. PC/Xbox/PS5
Citera
2024-06-09, 23:27
Medlem
Mileistas avatar
Wolfenstein, Duke Nukem, Doom, Quake, UT osv. Spelade dem alla när de kom ut, men numera tycker jag att de ser läskiga ut och har en dålig påverkan på barn och ungdomar som spelar dem.

Och jag förstår fortfarande inte varför ögonen/blickarna på figurerna fortfarande ser så onaturliga ut och varför de heller inte har lyckats lösa figurernas rörelse när de går, springer och hoppar.
Citera
2024-06-11, 09:55
Medlem
Doom: The dark ages

Lite intressant läsning: https://www.gamesradar.com/games/fps/doom-the-dark-ages-is-introducing-big-changes-to-combat-because-id-software-came-to-one-core-realiza tion-every-projectile-mattered-in-the-original-doom/

4k trailer: https://www.youtube.com/watch?v=4tk8lkmYGWQ

Jaha, vad tror ni? Är hypen stor eller liten? Det påstås ju då bli mindre hoppande å dashande än i Eternal och istället mer klassisk circle strafing som i originalen.

Jag gillar originalen och det är verkligen en säregen typ av combat där när man ska försöka strafa förbi hundratals projektiler varav vissa är homing.

Jag tänker att nu kanske man sätter tillbaka riktiga homing projectiles som man måste lura bort, det ska inte räcka med att bara hoppa eller dasha ifall man vill få tillbaka känslan från Doom2.

The next big thing är nu då också en sköld som ersätter motorsågen och även fungerar som en "problemlösare". Kan vara roligt och intressant, men stor risk att det blir att man aldrig gör annat än å använda den.

Vi får väl se...

Vad tror ni? Vad tycker ni om klassiska doom? Gillar ni Doom3? Doom'16? Eternal?
Citera
2024-06-11, 10:30
Medlem
Nihennas avatar
Finns redan en tråd om spelet.

Förstår dock inte varför de har saktat ned rörligheten. Det var ju inte det som (fåtalet) klagade på i Eternal. Det som några inte gillade var ju att det inte kändes som att man var fri att använda vilka vapen man ville utan att de bara var ett vapen som var riktig effektivt mot just det monstret, och att det var lite brist på ammunition. Hörde inte en enda klaga på att man var så rörlig som man var .

Men men, det blir säkert bra ändå. Inte som att DooM 2026 var dåligt, som inte var lika rörligt. Tycker bara att det mest är en märklig grej att reducera, då jag inte sett någon negativ feedback alls på snabbheten i striderna i Eternal.
Citera
2024-06-11, 10:43
Medlem
Deskjockeys avatar
Doom 2016 var bra. Perfekt balans. Inte för mycket items och inte för mycket vapen. Till och med gamla reliker som jag kunde lära oss det. Men det senare som släpptes under Bethestas flagg höll inte måttet. För dampigt och för mycket runt i kring tjafs. Kändes inte som Doom längre. Mer som valfri arena-shooter släppt av Activision för att göra en ”quick-buck”..

Denna lär ju bli ännu värre. Doom för dagens adhd-ungar. Med loot containers och paywalls kanske?
Citera
2024-06-11, 15:27
Medlem
swebarbs avatar
Eternal blev jag duktigt besviken på jämfört med 2016 som var perfekt.. känns inte som denna blir nån super höjdare heller....
Citera
2024-06-11, 16:12
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
... och att det var lite brist på ammunition. Hörde inte en enda klaga på att man var så rörlig som man var .

Man får oändligt med ammunition i Eternal. Räcker inte det är problemet mellan tangentbord och stol.

Citat:
Ursprungligen postat av Deskjockey
Denna lär ju bli ännu värre. Doom för dagens adhd-ungar.

Hugo Martin har sagt att Eternal var som en F1-bil och att nästa spel blir mer som en "Monster Truck".

Jag tycker också det är lite trist om det blir långsammare, men jag tror och hoppas det kommer bli riktigt bra ändå.

(älskade Eternal)
Citera
2024-06-11, 16:55
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Man får oändligt med ammunition i Eternal. Räcker inte det är problemet mellan tangentbord och stol.

Hugo Martin har sagt att Eternal var som en F1-bil och att nästa spel blir mer som en "Monster Truck".

Jag tycker också det är lite trist om det blir långsammare, men jag tror och hoppas det kommer bli riktigt bra ändå.

(älskade Eternal)
Det fanns absolut nog med ammo om du roterade mellan vapen, men om du enbart ville köra på ett eller två vapen så blev det jäkligt tufft med ammo. Detta var ett av få klagomål med Eternal då folk kände att striderna ofta kändes mer som ett pussel, där man nästan påtvingades vapen X för att döda monster Y, istället för att som i Doom 2016 kunna köra igenom hela spelet med ens favoritvapen och man behövde vare sig oroa för att få slut på kulor eller att monstren drar ut en massa resistent mot det vapnet ur röven. Hur kul var det t ex att slåss mot den där onda demon-"Doomguy" om man använde t ex ett maskingevär och inte shotgun? Inte särskilt kul alls.
Citera
2024-06-11, 17:21
Medlem
liddens avatar
Citat:
Det fanns absolut nog med ammo om du roterade mellan vapen, men om du enbart ville köra på ett eller två vapen så blev det jäkligt tufft med ammo.

Fodder respawnar tills fighten är över och motorsågen fylls på av sig själv till första nivån. Jag vet att många klagade på för lite ammo, men det är ett idiotiskt klagomål.

Citat:
Hur kul var det t ex att slåss mot den där onda demon-"Doomguy" om man använde t ex ett maskingevär och inte shotgun? Inte särskilt kul alls.

Det finns en Marauder secret encounter i Taras Nabad som man har ~30 sekunder på sig att döda. På min första genomspelning var det omöjligt. Jag tycker det är bra spelet är svårt om man spelar på ett idotiskt sätt.
Citera
2024-06-11, 19:54
Moderator
^Eazs avatar
Sammanfogade 2 trådar om sammal spel.
/Mod
Citera
2024-06-15, 00:11
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Lite intressant läsning: https://www.gamesradar.com/games/fps/doom-the-dark-ages-is-introducing-big-changes-to-combat-because-id-software-came-to-one-core-realiza tion-every-projectile-mattered-in-the-original-doom/

4k trailer: https://www.youtube.com/watch?v=4tk8lkmYGWQ

Jaha, vad tror ni? Är hypen stor eller liten? Det påstås ju då bli mindre hoppande å dashande än i Eternal och istället mer klassisk circle strafing som i originalen.

Jag gillar originalen och det är verkligen en säregen typ av combat där när man ska försöka strafa förbi hundratals projektiler varav vissa är homing.

Jag tänker att nu kanske man sätter tillbaka riktiga homing projectiles som man måste lura bort, det ska inte räcka med att bara hoppa eller dasha ifall man vill få tillbaka känslan från Doom2.

The next big thing är nu då också en sköld som ersätter motorsågen och även fungerar som en "problemlösare". Kan vara roligt och intressant, men stor risk att det blir att man aldrig gör annat än å använda den.

Vi får väl se...

Vad tror ni? Vad tycker ni om klassiska doom? Gillar ni Doom3? Doom'16? Eternal?

Doom 1 och och doom 2 på sin tid är klassiker men inget jag är intresserad av idag. Jag tycker doom 3 är det bästa som gjorts, det hade lugnare tempo så rent grafikmässigt och spelmässigt är doom 3 det bästa doom spelet. Uppföljarna är för adhd barn, kan inte förstå njutningen med den stressen /tempot i dom spelen.

Minns jag spelade doom 3 på PC back in the days och innan spelet var patchat så kunde man inte bära ficklampa på vapen så fick man hela tiden trycka på en tangent för att ta upp ficklampan men då hölstrade man samtidigt vapnet så att säga så det var ruskigt läskigt i alla mörka utrymmen.

Doom the dark ages ser ut som samma damp spel som dom två spelen innan dess. Hade dom gått tillbaka till grunderna så hade det varit intressant. Den där läskiga känslan blandat med action i ett lugnare tempo.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2024-06-15 kl. 00:33.
Citera
2024-06-15, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Doom 1 och och doom 2 på sin tid är klassiker men inget jag är intresserad av idag. Jag tycker doom 3 är det bästa som gjorts, det hade lugnare tempo så rent grafikmässigt och spelmässigt är doom 3 det bästa doom spelet. Uppföljarna är för adhd barn, kan inte förstå njutningen med den stressen /tempot i dom spelen.

Minns jag spelade doom 3 på PC back in the days och innan spelet var patchat så kunde man inte bära ficklampa på vapen så fick man hela tiden trycka på en tangent för att ta upp ficklampan men då hölstrade man samtidigt vapnet så att säga så det var ruskigt läskigt i alla mörka utrymmen.

Doom the dark ages ser ut som samma damp spel som dom två spelen innan dess. Hade dom gått tillbaka till grunderna så hade det varit intressant. Den där läskiga känslan blandat med action i ett lugnare tempo.

Jaha ja jag spelar doom 2 än idag, senast igår. Tycker absolut att Eternal är mer relevant med doom 1-2 och 64 än Doom 3 som ju är helt annorlunda. Patchen du pratar om för ficklampa var ingen patch utan en modd som blev standard i BFG edition.

Tycker du Eternal är för svårt och snabbt så kan du sänka svårighetsgraden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in