2025-05-21, 16:20
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det jag vill belysa är att det råder dubbla standarder. Kvinnor kan också bete sig rätt påfluget och det förväntas att vi män ska acceptera det. Medan kvinnor som RF polisanmäler en händelse som hon först skrattade bort.
Andra gången visade hon ju att hon inte ville och puttade bort honom och då slutade han genast och gick där ifrån. Dagen efter bad han om ursäkt. Det borde ju räcka.
Vill man kan man prata ut mer och reda ut situationen, vilket Micke kämpade för när hon skrev att hon skulle åka hem.
Det kan ju tolkas som att hon ville första gången och därför gav M*cke henne en andra puss när de var ensamma men DÅ puttade hon iväg honom.

På morgonen bad han om ursäkt fast det var hon som hade gett honom dubbla signaler. Först OK sen inte OK under samma kväll.
Citera
2025-05-21, 16:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Normer av olika slag är väl något man kan tycka är trist. Och så kan man strunta i dem. Jag vet inte om det förväntas att jag ska acceptera om någon tafsar på mig, däremot kanske det förväntas att jag ska lösa situationen själv. Medan många kanske ser kvinnan som en svagare individ som behöver ta hjälp av myndigheterna. Vilket för mig är knäppt och jag hänger inte med på vad det har med saken att göra.

Att du anser att det som hänt är en sak som borde lösts med bara en ursäkt (som ju kvinnan också fick) innebär ju inte att alla andra tycker likadant. Och eftersom det nu utreds som ett brott så gjorde väl kvinnan rätt som anmälde det hela.

Jo men det är skillnad mellan könen. Jag tog ett exempel om en dejt. Om man vänder på steken och att jag hade hoppat fram och tagit henne mellan benen och börjat kyssas, så hade det kunnat bli ett jäkla rabalder.

Kan ta ett annat exempel som hände på en arbetsplats i 20-årsåldern. En butik där vi hade butikskläder, arbetsuniform.
En dag var jag där när jag var ledig och var klädd i mina vanliga jeans och då utbrister en kvinnlig kollega att du har ju rätt sexig häck, eller nåt i den stilen.
Antagligen satt jeansen bättre än arbetskläderna. Men tänk om man som man säger det om en kvinnlig kollega som dyker upp i sina privata kläder, att du är ju rätt sexig ändå. Kommenterar hennes kropp.
Citera
2025-05-21, 16:41
Medlem
Vilket slöseri på polisens tid och resurser. Advokat och flera förhör för 2 pussar på fyllan, utred och granska dåligt raggning 11 miljoner till tågrunkande pedofil sinnessjukt samhälle.
Citera
2025-05-21, 16:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Om man ska prioritera brott baserat på folks känslor kan det bli problem att avgöra var gränsen går. Om ngn "mår kasst" efter en elak kommentar eller dåligt skämt? Om ngn tåflirtar med dig? Tar på dina axlar/armar osv? Var går gränsen?

Jo just nu prioriterar man just bort småbrottslighet o istället för att hon ska få krisstöd, traumabehandling för sitt ptsd o att åtal väcks så drabbar det betydligt grövre brott.

Det finns ganska tydliga beskrivningar i lagtexten om var gränserna går när det kommer till denna typ av brott. Det finns dessutom kunniga jurister som kan avgöra detta.

Jag är ingen juridisk expert och är inte lämpad att uttala mig om det juridiska i detta. Däremot tycker jag det var jävligt oskönt gjort av honom och jag tycker det var rätt av henne att polisanmäla.
Citera
2025-05-21, 16:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du menar alltså att två pussar under en blöt festkväll är något som kräver rådgivning från andra personer?

Han har bett om ursäkt för att han pussade henne och det hela borde ha stannat där.

Om hon kände sig osäker på om detta var något man bör eller kan polisanmäla var det väl rimligt att hon vände sig till andra för rådgivning?

Han får jättegärna be henne om ursäkt om han känner för det men det har inget med det juridiska att göra.
Citera
2025-05-21, 16:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns ganska tydliga beskrivningar i lagtexten om var gränserna går när det kommer till denna typ av brott. Det finns dessutom kunniga jurister som kan avgöra detta.

Jag är ingen juridisk expert och är inte lämpad att uttala mig om det juridiska i detta. Däremot tycker jag det var jävligt oskönt gjort av honom och jag tycker det var rätt av henne att polisanmäla.

Har du läst FUP och sms.en? Jag tycker det är jäkligt överdrivet att polisanmäla och att samhällets resurser ska läggas på detta. Alla "osköna" händelser behöver inte bli ett polisärende. Vissa saker kan man faktiskt prata om.
Citera
2025-05-21, 17:01
Medlem
Sjukt att sånt här ens går till åtal.
Citera
2025-05-21, 17:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Det som är maskat i Renées förhör, kommer vi aldrig kunna se det? Noterar att det bara är i hennes förhör det är text maskad.
Vet någon vem det är som brukar fatta beslut om vad som ska maskas?
Citera
2025-05-21, 17:07
Medlem
RollonHomies avatar
Jag tror det här är en klassfråga.

Jag är en typisk knegare och den här händelsen har varit det stora samtalsämnet vid fikat på jobbet. Ingen av kvinnorna på arbetsplatsen kunde tänka sig att göra en anmälan av en sådan sak. De skrattade åt att en kvinna kan vara så känslig av sig.
Citera
2025-05-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det som är maskat i Renées förhör, kommer vi aldrig kunna se det? Noterar att det bara är i hennes förhör det är text maskad.
Vet någon vem det är som brukar fatta beslut om vad som ska maskas?
Borde väl vara förundersökning ledaren
Citera
2025-05-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag tror det här är en klassfråga.

Jag är en typisk knegare och den här händelsen har varit det stora samtalsämnet vid fikat på jobbet. Ingen av kvinnorna på arbetsplatsen kunde tänka sig att göra en anmälan av en sådan sak. De skrattade åt att en kvinna kan vara så känslig av sig.

Fan vilken bra arbetsplats du verkar ha. Är det möjligen en liten arbetsplats beläget i en än mindre shithole?
Citera
2025-05-21, 17:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om hon kände sig osäker på om detta var något man bör eller kan polisanmäla var det väl rimligt att hon vände sig till andra för rådgivning?

Han får jättegärna be henne om ursäkt om han känner för det men det har inget med det juridiska att göra.

Jag tror att det många vänder sig mot är hur den anmälande personen i många fall verkar byta ståndpunkt efter det att de pratat med vänner eller pojkvänner.
I det här fallet är ju vändningen mer än 180 grader. Initialt godtar hon hans ursäkt och säger att allt är OK. Hon skickar sov gott med en hjärtemoji. Ett antal timmar senare skickar hon ett nytt SMS till honom där hon frågar om han ska med på lunch och strandhäng. Ytterligare ett antal timmar senare efter samtal med vän och kanske man därhemma så är hennes liv uppochnervänt. Hon kan inte jobba vidare och går in i en riktig kris som mynnar ut i ett par veckors terapisamtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in