2025-05-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeketeKutya
I det här fallet går det att jämföra ett brott med ett annat. Att be om ursäkt, vilket är det vi pratar om, gör inte att brottet inte begåtts.
I det här fallet är det kvinnan som väljer att göra anmälan. Hon har Mickes öde helt i sina händer. Jag anser hon gör fel när man tittar på helheten
Citera
2025-05-21, 11:33
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det går inte att jämföra att råna någon och att pussa någon på fyllan. I min värld är det två skilda saker.

Hur vet du att de är två skilda saker om du inte jämfört dem?
Citera
2025-05-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Som kvinna vet du inte hur reaktionen hos mannen blir om du bestämmer dig för att säga ifrån alt ger en lavett. Blir han våldsam? Kommer han bli ännu mera "på"? Rädslan kan göra att man antingen ger efter eller fryser (freeze response).
Salongsberusade kvinnliga deltagare som vinglar omkring på en aw får tamejfan skärpa till sig. Ditt resonemang visar på total hjälplöshet hos kvinnan. Vågar man inte säga ifrån är man inte psykiskt frisk och borde avstått från festen ifråga.
Att få ångest och behov av terapi för att man blir pussad på munnen tyder på mycket djupt liggande komplexa problem.
Citera
2025-05-21, 11:41
Medlem
Guzs avatar
Citat:
När man läser FUP får man intrycket att den här målsäganden är riktigt svag psykiskt. Hon fick gå till terapeut och har mått otroligt dåligt efter händelsen. Tur hon inte var med på festen där vår tidigare finansminister Borg tog fram kuken och gjorde helikoptern. Då hade hon nog behövts läggas in på psyket ett bra tag. Min åsikt är att har man fest får man tåla en hel del. Klarar man inte det så undvik fester där alkohol finns.

Å andra sidan: är en person (hypotetiskt, för jag känner ju inte den här personen) bräcklig kan väl omvärlden ofta notera det, och bör vara extra noga med att inte kliva in i en gråzon med den personen.
Citera
2025-05-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Om jag verkligen tyckte att det var obehagligt hade jag inte skickat hjärta och bjudit ut henne direkt efter i alla fall.

Dessutom är den situationen inte jämförbar med en ung mediekvinna och en äldre, välbärgad medieman med hög status. Tycker du det själv?

Är du 7 år? Tror du att om man skickar ett hjärta till någon så är man förälskad i personen i fråga.. Med dina resonemang:
om du hade kramat henne dagen innan, och skickat en smile på SMS så skulle du få skylla dig själv och be om att det skulle hända..
Citera
2025-05-21, 11:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Salongsberusade kvinnliga deltagare som vinglar omkring på en aw får tamejfan skärpa till sig. Ditt resonemang visar på total hjälplöshet hos kvinnan. Vågar man inte säga ifrån är man inte psykiskt frisk och borde avstått från festen ifråga.
Att få ångest och behov av terapi för att man blir pussad på munnen tyder på mycket djupt liggande komplexa problem.

Precis. PTSD betyder Post Traumatic Stress Disorder och är reserverat för de som har genomlidit krig, tortyr, katastrofer, olyckor. Tror hela diagnosen uppfanns pga vietnamsoldater som hade ångest och mardrömmar och inte klarade av höga ljud och folksamlingar.

För fan. En puss!! Hur kan man vara förälder och uppfostra två barn och sätta gränser om man inte själv klarar av att hantera en sån situation med en kollega.

Det är alltid denna offermentalitet. Här ligger jag som en skalbagge på rygg på golvet och tar mig inte upp. Hjälp mig, ta hand om mig. Säg till honom. Han började.
Citera
2025-05-21, 11:56
Medlem
I FUP står det att kvinnan ringde hem till sin man och berättade vad som hänt och frågade vad hon skulle göra. Han svarade att hon skulle polisanmäla. Är det så enkelt att kvinnan är gift med en svartsjuk man som styr och ställer henne helt. Att hon helt enkelt är rädd för sin man och gör allt som han säger.
Citera
2025-05-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Man behöver inte misstro hennes version för att tycka att hon har överreagerat enormt.
Nej precis verkligen att göra en hel hönsgård av en fjäder.....Men hon kanske är i behov av pengar från försäkringsbolag där utgår en stor summa direkt vid polisanmälan vid sexualbrott sedan skadestånd.
Citera
2025-05-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja tyvärr finns ju den möjligheten nu. Att om man ångrar sig dagen efter eller vill hämnas senare för att mannen inte var intresserad, så kan man anmäla för ofredande eller våldtäkt och det blir ord mot ord.
Ja det är helts sjukt!
Citera
2025-05-21, 12:22
Medlem
Citat:
I FUP står det att kvinnan ringde hem till sin man och berättade vad som hänt och frågade vad hon skulle göra. Han svarade att hon skulle polisanmäla. Är det så enkelt att kvinnan är gift med en svartsjuk man som styr och ställer henne helt. Att hon helt enkelt är rädd för sin man och gör allt som han säger.
Har läst FUP och min slutsats är följande:
Kvinnan och ML har en arbetsrelation som innebär att de jobbar ensamma tillsammans. Det skapar självklart en form av ömsesidigt beroende.
Kvinnan är berusad den kväll ML pussar henne på munnen två ggr. Hon har inte förmåga att tydligt säga ifrån. Hon vaknar nykter nästa morgon och mår dåligt, ringer sin man, som säger åt henne att polisanmäla.
Haken i hela den här pseudohändelsen är kvinnans nära samarbetssituationer med ML.
Som kvinna ser jag direkt att hennes dagenefterbeteende är kopplat till dåligt samvete. Hon har inte markerat mot ML. En anledning kan vara att hon känner sig attraherad av honom.
I stället för att ta ett allvarligt snack med ML fegar hon ur och låter sin man ta ansvar.
Hennes reaktioner efteråt ger mig intryck av en jagsvag individ med svårigheter vad gäller gränssättning.
Citera
2025-05-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Har läst FUP och min slutsats är följande:
Kvinnan och ML har en arbetsrelation som innebär att de jobbar ensamma tillsammans. Det skapar självklart en form av ömsesidigt beroende.
Kvinnan är berusad den kväll ML pussar henne på munnen två ggr. Hon har inte förmåga att tydligt säga ifrån. Hon vaknar nykter nästa morgon och mår dåligt, ringer sin man, som säger åt henne att polisanmäla.
Haken i hela den här pseudohändelsen är kvinnans nära samarbetssituationer med ML.
Som kvinna ser jag direkt att hennes dagenefterbeteende är kopplat till dåligt samvete. Hon har inte markerat mot ML. En anledning kan vara att hon känner sig attraherad av honom.
I stället för att ta ett allvarligt snack med ML fegar hon ur och låter sin man ta ansvar.
Hennes reaktioner efteråt ger mig intryck av en jagsvag individ med svårigheter vad gäller gränssättning.
Du skriver precis det som jag har tänkt hela tiden.
Citera
2025-05-21, 12:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Som kvinna vet du inte hur reaktionen hos mannen blir om du bestämmer dig för att säga ifrån alt ger en lavett. Blir han våldsam? Kommer han bli ännu mera "på"? Rädslan kan göra att man antingen ger efter eller fryser (freeze response).

Nej, det är en myt. Frystillståndet existerar, men i situationer där individen upplever extremt trauma och det yttrar sig inte så att man blir passiv vid vanlig rädsla man kan reflektera över.

Vi vet aldrig hur helt hur människor kommer att reagera men att kvinnor allmänt skulle avstå från att reagera på vad män gör av rädsla eller inte kunna reagera på närgångna män är struntprat, det är bara att titta på verkligheten. Däremot kan förstås människor välja att vara passiva i sådana situationer av flera skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in