2025-05-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kraftigt kad marginalskatt och slopat jobbskatteavdrag kommer ocks som ett brev p posten. Slopad karensdag, slopad grns fr a-kassa etc etc. Helt enkelt enorma bidrag till de som inte arbetar p bekostnad av de som gr det.

MP, VPK och en stor del av S-falangen krver kraftiga subventioneringar av hyresbostders byggande.

Den kraftigt kade marginalskatten kommer sannolikt sl p priserna p de dyrare segmenten p marknaden. Eftersom hgre marginalskatter n de vi har nu leder till mindre arbete kommer skattebasen inte ka ett smack och bidragsregnet kommet inte g att finansiera

Sen kommer du ocks f kraftigt kade bensinpriser vilket kommer sl mot landsbygden och bostderna dr.

Just av dessa anledningar kommer (S) att frlora nsta val. Av precis samma anledning som de frlorade det frra. Att bde (MP) och (VPK) stller krav p Maggan kommer att bli tydligt fr alla under valrrelsen.

Sedan kommer bostadsmarknaden lossna innan valet. Folk mste flytta, ven om det blir en liten nominell frlust. Sedan finns det mycket nybyggt som inte r slt eftersom det helt enkelt r fr dyrt. ven en hel del hyresrtter som inte hyrs ut eftersom Presumtionshyran r fr hg.

Fr (VPK) som de vill och det pltsligt finns en massa nya, subventionerade, hyresrtter dr en trea kanske kostar 10k/mnad lr det bli svrt att f en liknande bostadsrtts trea sld om avgiften r 8k/mn (vilket verkar vara rtt vanligt fr 5 r gamla freningar numera).

Lngt ifrn skert att politiska ingrepp och subventioner skulle f den effect politikerna frvntar sig. Skulle lika grna kunna bli Bjrn Rosengren och Illja Bataljan som flyttar till Uruguay med ett par hundra frscha miljoner p fickan...
Citera
2025-05-20, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Just av dessa anledningar kommer (S) att frlora nsta val. Av precis samma anledning som de frlorade det frra. Att bde (MP) och (VPK) stller krav p Maggan kommer att bli tydligt fr alla under valrrelsen.

Sedan kommer bostadsmarknaden lossna innan valet. Folk mste flytta, ven om det blir en liten nominell frlust. Sedan finns det mycket nybyggt som inte r slt eftersom det helt enkelt r fr dyrt. ven en hel del hyresrtter som inte hyrs ut eftersom Presumtionshyran r fr hg.

Fr (VPK) som de vill och det pltsligt finns en massa nya, subventionerade, hyresrtter dr en trea kanske kostar 10k/mnad lr det bli svrt att f en liknande bostadsrtts trea sld om avgiften r 8k/mn (vilket verkar vara rtt vanligt fr 5 r gamla freningar numera).

Lngt ifrn skert att politiska ingrepp och subventioner skulle f den effect politikerna frvntar sig. Skulle lika grna kunna bli Bjrn Rosengren och Illja Bataljan som flyttar till Uruguay med ett par hundra frscha miljoner p fickan...

Nu r du sanslst naiv. Hela valrrelsen kommer S sga att de gr till val p S-politik och sen kommer det givetvis bli som MP och VPK vill och folk kommer knna sig svikna av S men ha glmt det till nsta val. S har det sett ut i 30 r och kommer fortstta.

Tid kommer aldrig kunna stnga gapet. EN gng p typ 100 r har en borgerlig regering behllt makten i tv mandatperioder och d genom en ohelig allians med MP som var det vrsta som ngonsin hnt Sverige.

Det enda hoppet r att vnstern behver C fr makten.
Citera
2025-05-20, 09:39
Medlem
Citat:
Nej det r set inte. Du har inte koll p lget. De oisolerade plattorna med organiskt material dikt an plattan har i princip alltid mgel efter 10-20 r. Sen kanske man kan slippa lukt om man har tur och vldigt torrt runt huset men problemet finns dr nd.

Varenda besiktningsprotokoll frn den hr typen av hus tar upp problematiken.

Har du dessutom markradon s blir det hga halter i den hr typen av hus iom att de inte andas allt och saknar mekanisk ventilering.

Det r helt enkelt bara felaktigt att ett 20-30 tals hus skulle ha mer problem n ett hus frn 70-80 tal. De har ungefr lika mycket problem men p olika stt. P 20-30 talet byggde man inte lika sniket med samma budgetval. El-element, billiga fnster, masonitboards i taket istllet fr papp och spont, betongpannor istllet fr lerpannor etc

Oisolerade plattor dikt an plattan? Stll ner flaskan och nyktra till. Det r vldigt sllan som hus byggda p platta har hga radonvrden. De allra flesta hus i den kategorin r byggda med krypgrund och kllare eller med s.k blbetong. Hus frn 20-30 talet har gjutjrnsrr,asbest och undermliga fnster. Du fr kalla det vad du vill men jag hade aldrig bosatt mig i ett hus frn 20-30 talet. Inte ens om jag s fick betalt fr det
Citera
2025-05-20, 09:45
Medlem
DVikings avatar
Nu ryker rnteavdraget! Kostnadschock fr BLT! Prisras vntar!

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/e...-duckar-feghet

61 miljarder lade staten p rnteavdrag fr bland annat bostadsln 2024.

Det r en betydande del av statsbudgeten, sger Roine Westman, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Han tycker att Sverige br flja Finlands exempel dr man fasade ut rnteavdraget genom en lngsam avtrappning p tio r.
Citera
2025-05-20, 09:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Priserna visar vad det kostar p riktigt. Man kr tydligen taktiken att inte lna en spnn, freningen helt skuldfri frn brjan.

Problemet blir vl att skrapa ihop alla de dr mngmiljonrerna.

Tomt fr 41m?

Bygga lgenhet fr 100k/kvm?

Nej, de frsker ta s mycket betalt som mjligt. ven med hga svenska byggkostnader och dyr tomt i Bromma r detta fullstndigt oskligt - vilket ocks visar sig i att det till stor del r oslt.
Citera
2025-05-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nu ryker rnteavdraget! Kostnadschock fr BLT! Prisras vntar!

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/e...-duckar-feghet

61 miljarder lade staten p rnteavdrag fr bland annat bostadsln 2024.

Det r en betydande del av statsbudgeten, sger Roine Westman, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Han tycker att Sverige br flja Finlands exempel dr man fasade ut rnteavdraget genom en lngsam avtrappning p tio r.

Det som sades i artikeln r vl snarast att just rnteavdraget inte kommer att frsvinna. Detta eftersom politikerna inte vill ha den debatten under en varrelse...
Citera
2025-05-20, 10:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det som sades i artikeln r vl snarast att just rnteavdraget inte kommer att frsvinna. Detta eftersom politikerna inte vill ha den debatten under en varrelse...

S kanske det var

Men det kan faktiskt vnda rtt fort. Fr klimatet, integrationen, jmstlldheten, frsvaret, sjukvrden eller BAAAAAARNENs skull
Citera
2025-05-20, 10:08
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Sen en annan grej, idag r folk ofta uppt 50 (eller mer) nr de till slut har rd att kpa villan de drmt om i mnga r. I alla fall i Stockholm.

Nr mnniskor ntligen blivit villagare vill dom inte flytta till 55+ boende efter ngra r, det borde vara 70+. Mina frldrars generation kpte villa i 30-rsldern, ven i de dyrare kvarteren. En 30-ring idag blir vl nrmast utslngd frn banken om han kommer med sdana ider.

Nej, jag hller inte riktigt med i det resonemanget - lngre iaf. Precis efter de skrpta amorteringsreglerna i slutet av 10-talet var det absolut mycket s, men inte nu lngre verkar det som. tminstone inte i samma mn som tidigare, iaf inte hr ute i Stockholms ln. Nu talar jag frvisso om villaomrde i Stockholmsfrort, och priser nu post-Covid p runt 5-7 miljoner i regel, men hr r det mycket ungt folk som kpt p senare r. Flertalet mellan 25-30 r, ngon enstaka t.om. under 25 r.
Citera
2025-05-20, 10:13
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nej, jag hller inte riktigt med i det resonemanget - lngre iaf. Precis efter de skrpta amorteringsreglerna i slutet av 10-talet var det absolut mycket s, men inte nu lngre verkar det som. tminstone inte i samma mn som tidigare, iaf inte hr ute i Stockholms ln. Nu talar jag frvisso om villaomrde i Stockholmsfrort, och priser nu post-Covid p runt 5-7 miljoner i regel, men hr r det mycket ungt folk som kpt p senare r. Flertalet mellan 25-30 r, ngon enstaka t.om. under 25 r.

Kan nog stmma i Vallentuna, kersberga, Norrtlje m.fl. dr huspriserna r greppbara. Men i dyrare omrden mste folk kommit ganska lngt i karriren fr att ha finanser nog att komma in.
Senast redigerad av Mnsan 2025-05-20 kl. 10:25.
Citera
2025-05-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Oisolerade plattor dikt an plattan? Stll ner flaskan och nyktra till. Det r vldigt sllan som hus byggda p platta har hga radonvrden. De allra flesta hus i den kategorin r byggda med krypgrund och kllare eller med s.k blbetong. Hus frn 20-30 talet har gjutjrnsrr,asbest och undermliga fnster. Du fr kalla det vad du vill men jag hade aldrig bosatt mig i ett hus frn 20-30 talet. Inte ens om jag s fick betalt fr det

Organiskt material mot en oisolerad platta leder alltid till mgel.

Du kan ingenting om radon mrker jag. Den absolut vanligaste anledningen till hga radonhalter i byggnader r markradon, inte blbetong.

Kollar du 70-80 tals hus i norrort p platta utan bra mekanisk ventilation i norrort kommer i princip samtliga i radonmtningar g lngt ver 200bq.

Byggnadstekniskt s r fnstren p en 70-80 tals kk helt utdmda och gr knappt att ppna/stnga efter 40 r samt har punkterade kassetter. Precis som masonitskivorna som taket r byggt av. En 20-tals kk har i majoriteten av fallen kvar originalfnster 100 r senare. Jag har bott i kk frn 1800-talet dr fnsterna r magnifikt fina 100 r senare.
Citera
2025-05-20, 10:20
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Kan nog stmma i Vallentuna, kersberga, Norrtlge m.fl. dr huspriserna r greppbara. Men i dyrare omrden mste folk kommit ganska lngt i karriren fr att ha finanser nog att komma in.

Fast de stllena p norra sidan du nmner r ju dyra, mjligen undantaget Norrtlje. Det hr r p sdra sidan.
Jo, men tminstone om vi pratar de omrdena, typ Tby, Danderyd, Bromma etc. S har det vl mer eller mindre varit s alltid?
Visst fr 50+ r sedan, men i en ngotsnr samtid har inte 30 ringar kpt dr bara huxflux.
Citera
2025-05-20, 10:22
Medlem
Citat:
Jo du skrev faktiskt exakt det. Frstr du inte det s har du problem med att frst hur du utrycker dig.
Jag skrev: "Nja, huvudproblemet var snarare att husen byggda fre ca 1980 var gjorda med tanke p att folk badade 1 gng i veckan. Sedan satte folk igng och duschade varje dag."

Och det menar du r exakt: "Att folk skulle ha duschat en gng i veckan 1980 r det dummaste jag lst p lnge. Tom p FB."

Varfr framhrda med sdana extrema lgner nr det r s enkelt att g tillbaka och se vad det stod?

Det frsvagar din trovrdighet ngot enormt nr det gller andra pstenden du gr.

Citat:
Varm luft som mter kall skapar kondens.
Du verkar behva n mer frklaring.
Varm luft kan innehlla mer fukt, n kall.
OM varm luft innehller mer fukt n vad den kan nr den kyls ned s kondenseras fukt p den kallaste ytan (dr luften d r kallast).

Men det r ett stor OM dr. Den varma luft mste ha absorberat upp fukt i tillrckligt stor mngd.

Citat:
Ett 20-tals hus med skarp lutning och mnga kanaler r verkligen inte ltta att byta tak p.
Det stmmer. Ocks ett skl att undvika sdana kassa hus. Det r som att be om att f lckage.

Visst skrev jag yngre n 1960?

Citat:
Nej precis du har ju enligt egen utsago satt in ftx i alla dina hus s du slipper problemen.
Nej, ngot sdant har jag inte skrivit.
Din lsfrstelse r sannerligen urusel.

Jag skrev att det varit FTX. I och med det s transporteras fukten ut hela tiden och ngot fukt lcker inte upp p vinden.

Citat:
Gamla hus r vackra, vlbyggda
Nu r du igng med knslosvammel igen.

Hade du skrivit lyhrda och dligt isolerade hade det stmt bttre med verkligheten. Det r mer fuskbyggen vi talar om.

Citat:
Att folk fredrar ett vlbyggt 00-20 tals hus framfr det billiga massproducerade frn 70-80 tal r hgst frsteligt. Hiskeliga byggnader.
Nja, det handlar vl mer om att det r ldre bebyggelse som r mer central. Och d stiger markpris dr. Och d blir det status att bo dr.

Att byggnaden r kass lser mnniskor genom att stta igng med att frska rationalisera varfr gammalt sunk skulle vara bttre p ngot stt.

Varfr ser vi inte dessa mnniskor anvnda utedass och vadmalsbyxor? Svar: det r ocks gammalt sunk men betalas inte mycket, och har drmed ingen hg status.

Citat:
Det r ju fantastiskt fr dig att du tycker 70-tal r bttre n sekelskifte.
Ja, utbudet r strre och man slipper betala i ondan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in