2025-05-19, 21:35
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Priserna visar vad det kostar p riktigt. Man kr tydligen taktiken att inte lna en spnn, freningen helt skuldfri frn brjan.

Problemet blir vl att skrapa ihop alla de dr mngmiljonrerna.

Det r frvisso lovvrt att inte dra p sig en massa skuld. Tycker iof avgifterna frefaller dyra med det i tanke.

Huset r fult och ligger nra en liten lekpark, ett bageri och (lite vl nra) Nockebybanan. Varfr lokala villagare skulle nedgradera n s enormt r inte helt ltt att se.
Citera
2025-05-20, 05:46
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Det r frvisso lovvrt att inte dra p sig en massa skuld. Tycker iof avgifterna frefaller dyra med det i tanke.

Huset r fult och ligger nra en liten lekpark, ett bageri och (lite vl nra) Nockebybanan. Varfr lokala villagare skulle nedgradera n s enormt r inte helt ltt att se.
r vl tnkt fr dom som slt villan i nrheten fr 25+ mille som vill bo kvar i grannskapet. Grejen r att tomterna i grannskapet r s sm/lttsktta att gamlingarna aldrig flyttar. Min farmor bodde kvar i villan p Gransngarvgen, precis dr bredvid, till hon var 95.
Citera
2025-05-20, 05:51
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Tror vi kommer f se politiska lttnader i form av olika frslag frn bde regering och opposition snart fr att frstrka bostadsmarknaden och gra det lttare att skuldstta sig.

Den svenska drmmen om att f betalt fr att bo hller p att g i kras fr alla fdda p 80-talet och senare, och detta r ingenting som vinner ngra val, vilket man r vl medveten om inom partierna.

S rkna med snkt bolnetak, nya sub-primelneprodukter som riktar sig till ungdomar/frstagngskpare samt mer statligt std till byggsektorn r mitt tips.
Citera
2025-05-20, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, du r fri att ha vilka knslobaserade frestllningar du vill. Men varfr skriver du om det till mig?

Jag har inte skrivit det du blir hysterisk ver.

Varm luft i sig r inget problem.

Men varm luft kan bra mer fukt. Och det r fukten som kondenserar och ger upphov till mikrobiell tillvxt.
Men fukten skall komma ngonstans ifrn. Det jag frklarade var kningen av fukt.

https://www.engstrom.com/wp-content/...-2048x1366.jpg
Just kallstllt gammalt hus. flanders vill inget annat n att flytta in omgende.

Ngot oklart dock varfr man skulle vilja det. De r vanligen byggda dr folk vill bo. n s lnge iaf.

Det jag skrev var att mina hade det. Det verkar slira rejlt med lsfrstelsen.

X har ofta inte varit lnsamt. Utan det lnsamma har varit en flkt som bara blser ut och s fr kall uteluft komma in genom ventiler eller lckor och s vrms den med fjrrvrme.
Installationen av FTX och kanaler blir dyrare. Gr inte att rkna hem.

Se, dr. Ngon som tog sig fr att gra ngot sjlv. Takomlggning r enkelt. I alla fall p hus yngre n 1960. Gr lite tid bara. Jag ser att takomlggning kostar rena fantasisummor numera. S nu tjnar man enormt p att gra jobbet sjlv.

Min rspont nu r frn 1980. Men den r hur bra som helst. Allts som ny. (Jag kollar detta rligen d taket r ver 40 r).
Inget konstigt i sig. Ingen direkt fukt trnger upp p taket iom att inomhusluften ventileras ut.

Faktiskt inte s dyrt att lgga in ventilerat golv. Ganska vettigt att gra speciellt om man har markradon. Har ngra bekanta som gjort det (sjlva). Men dom r ver 55.

Och nu blev det knsloorgie igen.

r det inte enklare att bara konstatera att det har blivit status med sunkiga gamla hus. Och det rttfrdigas av alla som kapitulerat fr statustnket. Svrare n s r det inte.

Men de som frordar det gamla borde i konsekvens vilja hmta vatten i en brunn p grden. Inte ha vatten indraget i huset. Men ngon konsekvens r det ju inte tal om.

Jo du skrev faktiskt exakt det. Frstr du inte det s har du problem med att frst hur du utrycker dig.

Varm luft som mter kall skapar kondens. Speciellt p vintern r den varma inomhusluften fuktigare.

Takomlggningar r hyfsat verkomliga p hus utan brant lutning dom saknar kupor och pltkanaler. Ett 20-tals hus med skarp lutning och mnga kanaler r verkligen inte ltta att byta tak p.

Nej precis du har ju enligt egen utsago satt in ftx i alla dina hus s du slipper problemen.

Att stta in ventlilerat golv innebr att alla platsbyggda lsningar, tex garderober och kksstommar, mste gras om vilket blir dyrt.

Gamla hus r vackra, vlbyggda och ligger ofta bra p tomterna. Nyare hus med 4,5 meter till tomtgrns i alla riktningar hamnar mitt p tomterna vilket r helt vrdelst. Att folk fredrar ett vlbyggt 00-20 tals hus framfr det billiga massproducerade frn 70-80 tal r hgst frsteligt. Hiskeliga byggnader.

Det r ju fantastiskt fr dig att du tycker 70-tal r bttre n sekelskifte. D kan du kpa detta fr ingenting;

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...,-6tr-21544110

Istllet fr detta;

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...-3-tr-21545201

Det sista r bara trams.
Senast redigerad av flanders 2025-05-20 kl. 07:01.
Citera
2025-05-20, 06:58
Medlem
Citat:
Priserna visar vad det kostar p riktigt. Man kr tydligen taktiken att inte lna en spnn, freningen helt skuldfri frn brjan.

Problemet blir vl att skrapa ihop alla de dr mngmiljonrerna.

Flera projekt som gr just detta numera men har bara sett det i attraktiva omrden.
Citera
2025-05-20, 07:38
Medlem
Citat:
r vl tnkt fr dom som slt villan i nrheten fr 25+ mille som vill bo kvar i grannskapet. Grejen r att tomterna i grannskapet r s sm/lttsktta att gamlingarna aldrig flyttar. Min farmor bodde kvar i villan p Gransngarvgen, precis dr bredvid, till hon var 95.

Mnga vars knn och kroppar inte pallar att springa upp och ned fr trapper i 3 plan.

Vissa tomter i den typen av omrdet ser ut som de inte rrts p 10-15r. D r det alltid ngon gamling som bor dr
Senast redigerad av flanders 2025-05-20 kl. 07:42.
Citera
2025-05-20, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Tror vi kommer f se politiska lttnader i form av olika frslag frn bde regering och opposition snart fr att frstrka bostadsmarknaden och gra det lttare att skuldstta sig.

Den svenska drmmen om att f betalt fr att bo hller p att g i kras fr alla fdda p 80-talet och senare, och detta r ingenting som vinner ngra val, vilket man r vl medveten om inom partierna.

S rkna med snkt bolnetak, nya sub-primelneprodukter som riktar sig till ungdomar/frstagngskpare samt mer statligt std till byggsektorn r mitt tips.

Tveksamt. Budgeten r rtt anstrngd med saker som inte direkt vinner val. Flyktingar och deras frsrjning r vl det stora men ven vapenkp och kningen av frsvaret.

Det enklaste sttet att frsrrka bostadsmarknaden r dock gratis nr det gller ekonomin. Allts avregleringar som att slopa extremt lngtgende krav p handikapp anpassning. Skippa hisskrav i 3 (eller 4) vningshus. Mindre badrum och kk. Helst en tergng till de byggregler angende planlsningar som gllde p 60-talet dr d det gick att bygga sm 3r och 2r som var trevliga att bo i med tillrckligt vardagsrum och anvndbart kk vilket gjordes mjligt av att sovrummet bara hade plats fr sng och garderober och det precis fick plats ett litet bord med 4 platser i kket.

Givetvis tvttrum i kllaren d egen tvrtmaskin vore uteslutet.

Det politiska priset vore dock hgt. Brjar man ge folk vad de efterfrgar skulle frvntningarna p mer av samma kunna stiga...
Citera
2025-05-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tveksamt. Budgeten r rtt anstrngd med saker som inte direkt vinner val. Flyktingar och deras frsrjning r vl det stora men ven vapenkp och kningen av frsvaret.

Det enklaste sttet att frsrrka bostadsmarknaden r dock gratis nr det gller ekonomin. Allts avregleringar som att slopa extremt lngtgende krav p handikapp anpassning. Skippa hisskrav i 3 (eller 4) vningshus. Mindre badrum och kk. Helst en tergng till de byggregler angende planlsningar som gllde p 60-talet dr d det gick att bygga sm 3r och 2r som var trevliga att bo i med tillrckligt vardagsrum och anvndbart kk vilket gjordes mjligt av att sovrummet bara hade plats fr sng och garderober och det precis fick plats ett litet bord med 4 platser i kket.

Givetvis tvttrum i kllaren d egen tvrtmaskin vore uteslutet.

Det politiska priset vore dock hgt. Brjar man ge folk vad de efterfrgar skulle frvntningarna p mer av samma kunna stiga...

Lttnaderna skulle glla kontantinsats och amorteringskrav. Att ndra dem kostar inte en krona fr statens budget.

Det du freslr angend byggregler r sunt men vnstern skulle sl total bakut
Citera
2025-05-20, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lttnaderna skulle glla kontantinsats och amorteringskrav. Att ndra dem kostar inte en krona fr statens budget.

Det du freslr angend byggregler r sunt men vnstern skulle sl total bakut

Det inlgg jag citerade nmde dock ven statligt std till byggsektorn....
Citera
2025-05-20, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det inlgg jag citerade nmde dock ven statligt std till byggsektorn....

Det lr garanterat komma efter nsta val d statsministern heter Magda och sitter i majoritet men vpk och mp. Herregud vad jag inte ser fram emot den dagen och alla galenskaper de kommer stadkomma.
Citera
2025-05-20, 08:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
S r det. Srskilt nr de kan f hemtjnst i princip dygnet runt, finns det inget motiv att flytta frn sin invanda hemmilj. Och med dessa priser r det dessutom en ekonomiskt galen id.
Citera
2025-05-20, 09:11
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
S r det. Srskilt nr de kan f hemtjnst i princip dygnet runt, finns det inget motiv att flytta frn sin invanda hemmilj. Och med dessa priser r det dessutom en ekonomiskt galen id.
Sen en annan grej, idag r folk ofta uppt 50 (eller mer) nr de till slut har rd att kpa villan de drmt om i mnga r. I alla fall i Stockholm.

Nr mnniskor ntligen blivit villagare vill dom inte flytta till 55+ boende efter ngra r, det borde vara 70+. Mina frldrars generation kpte villa i 30-rsldern, ven i de dyrare kvarteren. En 30-ring idag blir vl nrmast utslngd frn banken om han kommer med sdana ider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in