Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det är önskvärt att pumpkraftverket ligger i den södra delen av Sverige. Det var södra Sverige som fick sin elproduktion förstörd av den tidigare regeringen. Istället för fungerande atomkraft, fick södra Sverige en massa värdelös vindkraft. Det är vindkraften som skapar alla bekymmer.
Jag kan tänka mig att det skulle bli bråk om sådana vattenmagasin också. Det är inga små mängder som behövs och det gäller att hitta lämpliga ställen att bygga dessa på. Finns det ens tillräckligt med fallhöjd i södra Sverige för att kunna bygga det hela med ekonomi?
Lite mer bl.a om fallhöjden från Blaiksjön ner till Juktan.
Citat:
Sommaren 1973 påbörjades bygget av Juktans kraftstation som kom att bli Sveriges största pumpkraftverk. Det togs i drift 1978. I samband med detta reglerades Blaiksjön mellan 616 och 627 meter över havet. Dit pumpades vatten från det större magasinet i sjön Storjuktan under nätter och helger, när behovet av elström var litet, för att senare tappas från sjön för produktion av elkraft. Vattnet leddes då via maskinstationen till Storuman genom en avloppstunnel med en fallhöjd på 275 meter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blaiksj%C3%B6n
Hittar vi ens något sådan naturlig fallhöjd i södra Sverige? Vid lägre fallhöjder måste vi ha mer vatten/vattenyta. Säg att vi skulle nöja oss med 50 m fallhöjd. Då måste väl vattenvolymen vara minst 5 ggr större. Säg att vi något sätt fixar samma djup som Blaiken då blir vattenytan ung. 5x6 km^2= 30 km^2. Jag har svårt att se var en sådan stor sjö skulle kunna placeras/hittas i södra Sverige.
Jmf. med Ringsjöns 41 km^2.
Det skulle dessutom krävas en enorm vindkraftspark runt en sådan sjö för att pumpa upp vattnet. Var det inte just vindkraften som var det "onda" i sammanhanget?
Någon får gärna ta vid här. Jag kan för lite om slika saker.