2025-05-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Det är önskvärt att pumpkraftverket ligger i den södra delen av Sverige. Det var södra Sverige som fick sin elproduktion förstörd av den tidigare regeringen. Istället för fungerande atomkraft, fick södra Sverige en massa värdelös vindkraft. Det är vindkraften som skapar alla bekymmer.

Jag kan tänka mig att det skulle bli bråk om sådana vattenmagasin också. Det är inga små mängder som behövs och det gäller att hitta lämpliga ställen att bygga dessa på. Finns det ens tillräckligt med fallhöjd i södra Sverige för att kunna bygga det hela med ekonomi?

Lite mer bl.a om fallhöjden från Blaiksjön ner till Juktan.

Citat:
Sommaren 1973 påbörjades bygget av Juktans kraftstation som kom att bli Sveriges största pumpkraftverk. Det togs i drift 1978. I samband med detta reglerades Blaiksjön mellan 616 och 627 meter över havet. Dit pumpades vatten från det större magasinet i sjön Storjuktan under nätter och helger, när behovet av elström var litet, för att senare tappas från sjön för produktion av elkraft. Vattnet leddes då via maskinstationen till Storuman genom en avloppstunnel med en fallhöjd på 275 meter

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blaiksj%C3%B6n

Hittar vi ens något sådan naturlig fallhöjd i södra Sverige? Vid lägre fallhöjder måste vi ha mer vatten/vattenyta. Säg att vi skulle nöja oss med 50 m fallhöjd. Då måste väl vattenvolymen vara minst 5 ggr större. Säg att vi något sätt fixar samma djup som Blaiken då blir vattenytan ung. 5x6 km^2= 30 km^2. Jag har svårt att se var en sådan stor sjö skulle kunna placeras/hittas i södra Sverige.

Jmf. med Ringsjöns 41 km^2.

Det skulle dessutom krävas en enorm vindkraftspark runt en sådan sjö för att pumpa upp vattnet. Var det inte just vindkraften som var det "onda" i sammanhanget?

Någon får gärna ta vid här. Jag kan för lite om slika saker.
Senast redigerad av Konrad 2025-05-19 kl. 17:57.
Citera
2025-05-19, 21:48
Medlem
Threadkillers avatar
Att bygga Barsebäck kostade mindre än 15 miljarder i dagens penningvärde, mindre än 7,5 miljarder per reaktor, och jag tror inte att invandringen dragit ner IQ-nivån så mycket att kostnaden skulle uppgå till 40 gånger så mycket. Det är inte Ahmed, Mohammad och Masamba som jobbar med att bygga reaktorer till att börja med. Så vad är det som skulle göra kostnaden så extrem idag?
Citera
2025-05-19, 21:57
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Att bygga Barsebäck kostade mindre än 15 miljarder i dagens penningvärde, mindre än 7,5 miljarder per reaktor, och jag tror inte att invandringen dragit ner IQ-nivån så mycket att kostnaden skulle uppgå till 40 gånger så mycket. Det är inte Ahmed, Mohammad och Masamba som jobbar med att bygga reaktorer till att börja med. Så vad är det som skulle göra kostnaden så extrem idag?
Hur många kärnkraftverk behöver Sverige för att producera billig el? Hur många kärnkraftverk blir det för 310 miljarder, som nämns?
Citera
2025-05-19, 22:00
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Helt ointressant vad det kostar. El är en grundförutsättning för ett modernt samhälle på samma sätt som spannmål och rent vatten. Det får kosta. Ju mer desto bättre, för det kanske kan lära framtida politiker att inte lägga ner fullt funktionsdugliga reaktorer i förtid. Läropengar.
Citera
2025-05-19, 22:13
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Helt ointressant vad det kostar. El är en grundförutsättning för ett modernt samhälle på samma sätt som spannmål och rent vatten. Det får kosta. Ju mer desto bättre, för det kanske kan lära framtida politiker att inte lägga ner fullt funktionsdugliga reaktorer i förtid. Läropengar.
Miljöpartiet kommer alltid kämpa för att elen ska vara riktigt dyr.
Citera
2025-05-19, 22:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag kan tänka mig att det skulle bli bråk om sådana vattenmagasin också. Det är inga små mängder som behövs och det gäller att hitta lämpliga ställen att bygga dessa på. Finns det ens tillräckligt med fallhöjd i södra Sverige för att kunna bygga det hela med ekonomi?

Lite mer bl.a om fallhöjden från Blaiksjön ner till Juktan.

Citat:
Sommaren 1973 påbörjades bygget av Juktans kraftstation som kom att bli Sveriges största pumpkraftverk. Det togs i drift 1978. I samband med detta reglerades Blaiksjön mellan 616 och 627 meter över havet. Dit pumpades vatten från det större magasinet i sjön Storjuktan under nätter och helger, när behovet av elström var litet, för att senare tappas från sjön för produktion av elkraft. Vattnet leddes då via maskinstationen till Storuman genom en avloppstunnel med en fallhöjd på 275 meter

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blaiksj%C3%B6n

Hittar vi ens något sådan naturlig fallhöjd i södra Sverige? Vid lägre fallhöjder måste vi ha mer vatten/vattenyta. Säg att vi skulle nöja oss med 50 m fallhöjd. Då måste väl vattenvolymen vara minst 5 ggr större. Säg att vi något sätt fixar samma djup som Blaiken då blir vattenytan ung. 5x6 km^2= 30 km^2. Jag har svårt att se var en sådan stor sjö skulle kunna placeras/hittas i södra Sverige.

Jmf. med Ringsjöns 41 km^2.

Det skulle dessutom krävas en enorm vindkraftspark runt en sådan sjö för att pumpa upp vattnet. Var det inte just vindkraften som var det "onda" i sammanhanget?

Någon får gärna ta vid här. Jag kan för lite om slika saker.

Här är ett förslag som utnyttjar en höjdskillnad på 44 meter.

Kostnaden skulle bli enorm. Likaså skadorna på naturen.

Det innebär att vindkraften varken är billig eller miljövänlig.

Jag har ett bättre alternativ: Glöm vindkraften. Den är värdelös. Satsa på atomkraft. Den fungerar. Den är stabil.

Att bygga atomkraft kommer att kosta mycket pengar. Men atomkraften har fördelen att man inte behöver offra stora mängder pengar och natur för att bygga energilagring. Atomkraften producerar när det behövs.
Citera
Igår, 14:56
Medlem
Varifrån tar vi bränslet som är uran?
För det är lättvattenreaktorer vi ska bygga och inte saltreaktorer laddade med torium.
Från Ryssland. Uranet är det största problemet med nya reaktorer inte kostnaden av bygget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in