Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Nej det tror jag inte. Ett förslag från mig är Skagern. Den ligger 25m över Vänern som då blir det lägre vattenmagasinet. Du dämmer Gullspångsälven och bygger ett tvåvägs pumpkraftverk norr om Gullspång. När det blåser som fan så pumpar man upp vatten i Skagern med Norrlands-el, och när det avtar så har man ett vattenkraftverk i södra Sverige.
Isåfall är väl Trollhättan ett ännu bättre alternativ.
I trollhättan finns 2 stora kraftverksanläggningar, ett nyare,Hojum och ett äldre,Olidan.
Är ca 32meter skillnad nedströms jämfört med uppströms trollhättefallen/ Hojumkraftstation.
Dessutom finns ju den gamla kraftstationen Olidan kvar, den används nästan inte längre.
Bara 7 av 13 turbiner används numera, resten av kraften tas genom Hojumstationen ca 300meter därifrån.
Skulle man inte kunna montera pumpar istället för de 6 turbiner som inte används kanske, vad vet jag?
Eller hur fungerar ett pumpverk, kör man kanske turbinen baklänges?
Måste vara en specialturbin isåfall.
Olidans kraftstation skulle väl rätt ekonomiskt kunna byggas om till ett pumpkraftverk, byggnader,kraftledningar och tunnlar för turbiner osv finns ju redan.
Eller blir det kanske billigare och ger mer effekt att bygga ett par nya små SMR reaktorer?
Ja inte i Trollhättan då, men har läst att tex grannkommunerna Uddevalla och Göteborg gärna vill ha SMR reatorer byggda i sina kommuner.
Eller som jag läste någonstans om att använda gamla gruvor för att bygga pumpkraft.
Gruvan blir då en rejäl reservoar med en bra fallhöjd.
Finns det några nedlagda, lämpliga gruvor i södra Sverige som kan användas till detta?
Någon gruvkunnig i tråden?