Citat:
Ursprungligen postat av
Neolitikum
SMR-reaktor är en myt och det har aldrig byggts någon på riktigt än.
Absolut, det är en citerad text som kom från länken jag kopierade in så nej, än så länge så finns inte dessa SMR:er och ska jag vara ärlig så vet jag inte heller om det är rätt väg att gå. Då de fortfarande är laddade med radioaktivt uran så kommer det krävas mycket säkerhet för lite effekt. Jag tror mer på flera stora reaktorer. Varför inte sätta upp en fjärde i forsmark, tre nya i ringhals, tre nya i barsebäck och två nya i oskarshamn. Kan man sen också sätta upp 3 nya i norra sverige så är det nog inte fel. Då kommer vi ha 12 nya reaktorer som kan mata ut el i vårt nät och då kommer vi även klara av elförsörjningen i framtiden för vi kommer behöva utöka rejält.
Ser man till att bygga alla på samma sätt så blir det också enklare vid service och underhåll då personal kan flyttas mellan, detta görs redan idag vid underhållsstoppen idag på sommaren. Skulle allt se lika ut så skulle detta förenklas, idag är inte så fallet. Är dessutom billigare att bygga en serieproduktion än att uppfinna hjulet varje gång.
Vind, sol och vatten är bra men av dessa är det bara vatten som är justerbar och kan mata ut el när vi som mest behöver det. Solen ger sämst eller inget alls på vintern när vi har det kallt. Vindkraftverk klarar inte sträng kyla, är det dessutom riktigt kallt så blåser det sällan och elen som kommer från vinden kan inte styras då det inte alltid blåser när vi behöver el.